• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۲۰ - ۰۱:۰۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دبیر دفتر تحکیم وحدت:

نبود دانشجو در دانشگاه‌ها باعث از بین‌رفتن اجتماع نخبگانی شده است

با نبود فیزیکی دانشجو در این محیط‌ها، بار مالی دانشگاه‌ها تا حدی کاهش پیدا کرده است و همین مولفه دانشگاه‌ها را به وضعیتی رسانده که حتی امروز که شرایط کشور برای انجام حضوری بسیاری از فعالیت‌ها به‌ویژه فعالیت‌های علمی در دانشگاه‌ها آماده شده است، باز مسئولان زیربار این کار نمی‌روند. البته آموزش مجازی از جنبه‌های مختلف اثرات منفی هم داشته که اولین آن وضعیت درسی دانشجویان است.

نبود دانشجو در دانشگاه‌ها باعث از بین‌رفتن اجتماع نخبگانی شده است

علی بزرگخو، دبیر دفتر تحکیم وحدت با بیان اینکه متاسفانه دانشگاه‌ها بعد از غیرحضوری شدن دانشجویان بدعادت شده‌اند، گفت: «با نبود فیزیکی دانشجو در این محیط‌ها، بار مالی دانشگاه‌ها تا حدی کاهش پیدا کرده است و همین مولفه دانشگاه‌ها را به وضعیتی رسانده که حتی امروز که شرایط کشور برای انجام حضوری بسیاری از فعالیت‌ها به‌ویژه فعالیت‌های علمی در دانشگاه‌ها آماده شده است، باز مسئولان زیربار این کار نمی‌روند. البته آموزش مجازی از جنبه‌های مختلف اثرات منفی هم داشته که اولین آن وضعیت درسی دانشجویان است.»

او افزود: «غیرحضوری‌شدن دانشگاه‌ها سه مشکل اصلی را به همراه آورد، اولین موضوع کیفیت آموزش مجازی است که به‌مراتب پایین‌تر از آموزش حضوری بوده، مساله دوم عدم‌وجود بستر لازم برای ورود دانشجویان به کارهای پژوهشی و عملیاتی است و مساله آخر نیز کیفیت امتحانات است؛ مولفه‌هایی که هرکدام تاثیرات خاص خودشان را در دانشگاه‌ها گذاشته‌اند؛ قطعا امروز با توجه به واکسیناسیون گسترده و آماده شدن شرایط، باید به سمت حضوری‌شدن دانشگاه‌ها حرکت کنیم.»

دبیر دفتر تحکیم وحدت با تاکید بر اینکه غیرحضوری شدن دانشگاه بر حوزه فرهنگی هم اثر گذاشته است، تصریح کرد: «همه المان‌های فرهنگی که یک دانشجو قرار بود با حضور در دانشگاه آنها را بگیرد به فضای مجازی محدود شد و نه‌تنها فضای فرهنگی دانشگاه‌ها را تحت‌الشعاع قرار داد بلکه تشکل‌های دانشجویی را نیز به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داد و عملا فضایی که دانشجو را نسبت به مسائل مختلف مسئولیت‌پذیر بار می‌آورد، در حاشیه برد، طبیعتا توجه به همه این موارد حضوری‌شدن دانشگاه‌ها را الزامی می‌کند.»

بزرگخو بیان داشت:‌ «متاسفانه امروز مشکل اصلی برای حضوری‌شدن دانشگاه‌ها، کمبود بودجه این نهادهاست و دانشگاه‌ها ترجیح می‌دهند هزینه‌ای برای حضوری شدن انجام ندهند. درحالی‌که رئیس‌جمهور در این زمینه دستور مستقیم داده و هیات دولت نیز باید به این جمع‌بندی برسد که بالاخره آموزش عالی هزینه دارد و لازم است تا بودجه آن را تامین کند. معتقدم باید فضایی در میان دانشجویان و مسئولان ایجاد شود که به‌تدریج و البته ظرف تنها چند ماه موضوع حضوری‌شدن دانشگاه‌ها دنبال شود. یعنی در وهله اول برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و بعد از آن به‌صورت عمومی این مهم به اجرا برسد. موضوع اصلی این است که این مقوله باید حتما از ترم دوم سال تحصیلی به اجرا در بیاید.»

او با تاکید بر اینکه فعالیت دانشجویی به این معنی که باعث دغدغه‌مند شدن دانشجویان می‌شود هم در این برهه به حالت تعطیل درآمده است، خاطرنشان کرد: «چراکه وقتی فضای دانشگاه‌ها حضوری نیست عملا ارتباط بین دانشجویان و حرکت جمعی در این محیط‌ها شکل نمی‌گیرد که از درون آن دغدغه‌ای بیرون ‌آید. ما امروز با معضل اجتماعی در دانشگاه‌ها روبه‌رو هستیم، یعنی در عمل باید در دانشگاه اجتماع نخبگانی وجود داشته باشد تا دانشجو در این اجتماع به دغدغه مشترک رسیده و برای تحقق آن کارهای مختلفی را تعریف کند، اما ما امروز در تشکیل این اجتماع دچار ضعف شده‌ایم. قطعا بسیاری از آسیب‌هایی را که به دلیل عدم‌شکل‌گیری اجتماع نخبگانی فراهم شده در آینده خواهیم دید.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین