• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۱۹ - ۰۲:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان:

گام‌های اولیه برای راه‌اندازی دانشگاه مهارت و کارآفرینی برداشته شد

در جشنواره فرهیختگان استانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان موفق به کسب عنوان برتر در کتاب حوزه علوم انسانی، مقاله برتر، پژوهشگر برتر در دانشکده علوم پایه، فناور برتر، ثبت اختراع برتر، طرح برون‌دانشگاهی برتر استان در حوزه کشاورزی و پایان‌نامه شد.

گام‌های اولیه برای راه‌اندازی دانشگاه مهارت و کارآفرینی برداشته شد

 حمید هاشمی‌مقدم، معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان با اشاره به موارد پژوهشی انجام‌شده در این واحد دانشگاهی از ابتدای سال تاکنون، گفت: «112 مقاله اسکوپوس، 60 مقاله علمی پژوهشی و 3 کتاب چاپ‌شده، ازجمله مقالات پژوهشی این واحد دانشگاهی بوده و بیش از ۴۰ وبینار کاربردی در این واحد برگزار شده است؛ همچنین در جشنواره فرهیختگان استانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان موفق به کسب عنوان برتر در کتاب حوزه علوم انسانی، مقاله برتر، پژوهشگر برتر در دانشکده علوم پایه، فناور برتر، ثبت اختراع برتر، طرح برون‌دانشگاهی برتر استان در حوزه کشاورزی و پایان‌نامه شد.»

به گفته او برگزاری 4 همایش تاییدشده با عنوان استارتاپ گیاهان دارویی و داروهای گیاهی ازجمله فعالیت‌های این دانشگاه در سال آینده خواهد بود. هاشمی‌مقدم توضیح داد: «اردیبهشت‌ماه امسال نیز یک استارتاپ رژیم‌درمانی، ورزش‌درمانی و طراحی اپلیکیشن مرتبط با آن انجام شد. همچنین امضای تفاهمنامه همکاری‌های علمی با دانشگاه تکنولوژی اسلواک نیز انجام شده است.»

 فعالیت مرکز رشد واحد با 10هسته پژوهشی و 6 شرکت دانش‌بنیان

او در ادامه با اشاره به فعالیت مرکز رشد این دانشگاه با 10 هسته پژوهشی فعال، گفت: «در زمینه گیاهان دارویی 6 شرکت دانش‌بنیان در مرکز رشد این واحد دانشگاهی در زمینه گیاهان دارویی فعال هستند؛ یکی از این مراکز در زمینه استخراج داروی ضدسرطان بر پایه گیاهی و دو مرکز دیگر در زمینه گلاتین و تولید محصولات عشایری، تغذیه سلامت و ارگانیک فعال هستند.»

هاشمی‌مقدم با اشاره به تغییر مسیر از آموزش و رفتن به‌سمت پژوهش در راستای کارآفرینی و دانشگاه نسل سوم، اظهار کرد: «در دو سال اخیر اقدامات اولیه برای کارآفرینی و این تغییر جهت انجام شده است. در این زمینه، مراکز تحقیقاتی دانشگاه گیاهان دارویی، گیاهان زراعتی، باغی و استراتژیک و مرکز رشد شروع به فعالیت کردند. در این راستا واحد دامغان نسبت به دیگر واحدها و حتی دانشگاه سراسری عملکرد خوبی داشته و دانشجویان و استادان در این مسیر حرکت می‌کنند.»

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان در ارتباط با شناخته شدن این واحد آموزشی به‌‌عنوان یک دانشگاه حل‌مساله توضیح داد: «اقدام نخست‌ پایه‌ریزی برای اجرای سند تحول دانشگاه آزاد اسلامی بود. در همین راستا دفتر ارتباط با صنعت برای دانشجویان و استادان تشکیل شد و این دفاتر به‌عنوان پلی بین محیط دانشگاهی و صنعتگران ایجاد شد که با توجه به نیازهای صنعت، کارهای پژوهشی انجام می‌گیرد. به‌طور مثال یکی از این اقدامات در حوزه گیاهان دارویی بود که دانشگاه برای یک شرکت تولید زعفران، نیازهای پژوهشی را دریافت کرد و طرح‌هایی ازقبیل تولید قرص، کپسول و صادرات آنها ارائه شد.»

او در ادامه حرکت این واحد آموزشی به‌سمت دانشگاه حل‌مساله، گفت: «در هدف‌گذاری آینده برای دانشگاه درنظر گرفته شده تا نیازهای سطح جامعه را شناسایی کرده و آنها را پس از حل‌مساله در غالب پایان‌نامه‌های پژوهشی یا در مرکز رشد برای جامعه جهت‌دهی ‌کنیم. برای این کار واحد دامغان از طریق ارتباط ایجادشده با صنایع و نهادهای مختلف که به‌عنوان حامی تلقی می‌شوند، دانشجویان را در مهارت‌های موضوعی برق، مکانیک، خودرو، صنایع‌دستی و خانگی، مهارت‌های حقوقی، تولید و پرورش گیاهان گلخانه‌ای و زراعی، دارویی و... به این نهادها و صنایع معرفی می‌کند تا بر مهارت‌های خود بیفزایند و بعد از فراغت از تحصیل زمینه‌ساز اشتغال و کارآفرینی آنها بشوند.»

هاشمی‌مقدم با اشاره به محوریت تولید پسته در شهر دامغان و اقدامات انجام‌شده دانشگاه در این زمینه، عنوان کرد: «برای شناختن مشکلات کشاورزان در این حوزه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان چالشی با عنوان چالش پسته برگزار کرد. از دیگر اقدامات گرفتن مجوز برای دو محصول آرایشی- بهداشتی بر پایه روغن پسته برای دانشگاه بود.»

او با اشاره به تعداد مراکز تحقیقاتی بیان کرد: «مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان با عنوان مرکز تحقیقات پسته شناخته می‌شود که درحال‌حاضر به‌سمت گیاهان زراعی و باغی و استراتژیک گرایش پیدا کرده و به‌عنوان مرکز تحقیقات تولید و فرآوری تولید گیاهان دارویی فعالیت دارد.»

هاشمی‌مقدم درخصوص اقدامات دانشگاه برای توسعه سرای‌های نوآوری، توضیح داد: «در گام اول مجوز اولیه برای فعالیت سرای نوآوری گیاهان دارویی اخذ شده و به مرکز پزشکی دانشگاه آزاد نیز ارسال و با کلیات طرح موافقت شد. هم‌اکنون درتلاش برای اخذ مجوز دائمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم.»

او در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص اقدامات این واحد دانشگاهی برای مدارس سما نیز گفت: «شهر دامغان دانشکده سما ندارد و گام‌های اولیه برای راه‌اندازی دانشگاه مهارت و کارآفرینی برداشته شده‌ است؛ هنرستان، دبیرستان و دبستان سما در دو سال اخیر تشکیل شده و آغاز به‌کار کرده است و دانشکده مهارت دانشگاه نیز به‌زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. مراکز سما با 24 رشته از ترم آینده شروع به فعالیت خواهند کرد که رشته‌های مهارتی در زمینه حقوق، داروهای گیاهی و رشته‌های فنی در آن آموزش داده می‌شود.»   به گفته معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، رشته‌های این مراکز بیشتر در مقطع کاردانی خواهد بود.

 628 عنوان پژوهشی با محوریت پسته در سامانه پژوهشیار بارگذاری شد

هاشمی‌مقدم با اشاره به کاربردی بودن طرح پویش با هدف توام کردن آموزش و مهارت و افزایش توان مهارتی دانشجویان، اظهار کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان رتبه نخست را در این زمینه دارا بوده و سند تحولی برای آن نوشته و کارهای اولیه آن انجام شده است. برای این بخش سه واحد درنظر گرفته شده که در هر واحد برای هر گروه دفتر ارتباط با صنعت وجود خواهد داشت تا استادها و دانشجوها از طریق این دفاتر با صنعت در ارتباط باشند.»

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان با بیان ضعف این دانشگاه در انجام طرح پایش، بیان کرد: «ماموریت طرح پایش پسته بود که به علت کمبود دانشجو در رشته کشاورزی اجرای این طرح با مشکلاتی مواجه شد. 628 عنوان پژوهشی در این زمینه در سامانه پژوهشیار بارگذاری شده است. برای تشویق دانشجویان به این سمت تسهیلاتی را برای کسانی که طرح پایش انجام می‌دهند، درنظر گرفته‌ایم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار