• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۱۵ - ۰۲:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

وارونگی افکار عمومی نتیجه جنگ روایت‌هاست

زمانی که رسانه‌‌ها، وقایع مختلف را به‌صورت عمدی، متفاوت روایت می‌‌کنند از تاکتیک‌‌ها و راهبردهای مختلف و پیچیده‌‌ای استفاده می‌کنند. کوچ‌نمایی، سکوت، تکرار، مقایسه تحریف، شایعه کردن، تقدم و تاخر، سکوت و... ازجمله تاکتیک‌ها و راهبردهایی است که می‌توان برای جنگ روایت‌ها به آن اشاره کرد؛ تاکتیک‌ها و راهبردهایی که استفاده از آنها در سازمان‌های رسانه‌ای امری مرسوم شناخته می‌شود.

وارونگی افکار عمومی نتیجه جنگ روایت‌هاست

اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه گفت: ««جنگ روایت‌ها» موضوعی طبیعی است که همواره نیز وجود داشته اما آنچه غیرطبیعی است، نوع برخورد و مواجهه و راهبرد مسئولان و رسانه‌های داخلی درخصوص با این جنگ است.»

نویسنده کتاب مدیریت بحران در رسانه‌‌های حرفه‌‌ای در ادامه به تشریح علل جنگ روایت‌‌ها نیز پرداخت و اظهار کرد: «ایدئولوژی، سن، جنس، مالکیت، موضع، موقف، سطح سواد و تعلقات سیاسی رسانه‌‌ها باعث می‌‌شود رویدادها و وقایع واحد به‌صورت متفاوت روایت و گزارش شوند.»  وی با بیان اینکه متاثر از عوامل مختلف، روایت‌‌های مختلف تا حد زیادی غیرعمدی است، تصریح کرد: «زمانی که رسانه‌‌ها، وقایع مختلف را به‌صورت عمدی، متفاوت روایت می‌‌کنند از تاکتیک‌‌ها و راهبردهای مختلف و پیچیده‌‌ای استفاده می‌کنند. کوچ‌نمایی، سکوت، تکرار، مقایسه تحریف، شایعه کردن، تقدم و تاخر، سکوت و... ازجمله تاکتیک‌ها و راهبردهایی است که می‌توان برای جنگ روایت‌ها به آن اشاره کرد؛ تاکتیک‌ها و راهبردهایی که استفاده از آنها در سازمان‌های رسانه‌ای امری مرسوم شناخته می‌شود.»

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «تاکتیک شروع قبل از دیگران در جنگ روایت‌‌ها امری است مهم که باید به آن توجه شود، زیرا این تاکتیک می‌تواند حتی نتیجه جنگ را نیز تغییر دهد. هرکسی روایت را زودتر شروع کند در جنگ روایت‌‌ها پیروز میدان خواهد شد.»

نویسنده کتاب مدیریت بحران در رسانه‌‌های حرفه‌‌ای در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: «رسانه‌های ایران یک مشکل اساسی دارند و این مشکل این است که شروع دیرهنگام دارند. به‌طور مثال می‌توان درخصوص روایت ایران از آبان‌ماه سال 98 و اعتراضات و شورش‌های یک سال بعد از آن سخن گفت.»

 وی اضافه کرد: «این روایت موجب شده روایت غلط رویترز از آمار ۳ هزار نفر کشته‌شده آبان ثبت و تکرار شود. مشخص است وقتی مسئولان کشور و رسانه‌های داخلی موضوعی مانند این را دیر روایت کرده و شروع دیرهنگام داشته باشند، در جنگ روایت‌ها بازنده خواهند بود و در چنین شرایطی است که جریان تحریف شکل می‌‌گیرد.»

نصراللهی در بخش دیگری به سوال یکی از شرکت‌‌کنندگان در جلسه درمورد نسبت جنگ روایت‌ها و وارونگی افکار عمومی نیز پاسخ داد و وارونگی افکار عمومی را نتیجه جنگ روایت‌ها دانست.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین