• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۱۴ - ۰۲:۴۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌های سالگرد شهادت حاج قاسم را تشریح کرد

مکتب حاج قاسم سلیمانی یک سرمایه اجتماعی در جامعه است

حاج قاسم سلیمانی در بسیاری از عرصه‌های متداول دنیا دارای سبک بود، به‌نحوی که دشمن قبلا در زمان حیاتش مقابل قاسم سلیمانی تاب مقاومت نداشت و امروز در مقابل شهید سلیمانی و گسترش محبوبیت او امکان رویارویی ندارد و به این شکل است که دشمن به فکر حذف این الگوی بین‌المللی می‌افتد.

مکتب حاج قاسم سلیمانی یک سرمایه اجتماعی در جامعه است

یگانه عرب، روزنامه‌نگار: با فرارسیدن 13 دی‌ماه 1400 و دومین سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در این روز بسیاری از نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی برای برگزاری و ارائه برنامه‌های متناسب، موثر و مثبت برای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره این سردار شهید و ادای دینی به او اقدام کرده‌اند. یکی از نهادهایی که در راستای این هدف، اقدامات و برنامه‌های مشخص فرهنگی و هنری را در دست اجرا دارد، دانشگاه آزاد اسلامی است. در این راستا گفت‌وگویی را با احمد صالحی‌آرا، رئیس مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی انجام دادیم و با او درخصوص برنامه‌های مذهبی، فرهنگی و هنری این مرکز در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در روز سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی صحبت کرده‌‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

احمد صالحی‌آرا، رئیس مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برنامه‌های این مرکز برای سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی تقریبا از زمان شهادت سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی به‌ویژه در بخش شاهد ایثارگران برگزاری برنامه‌های بسیار متنوعی را درخصوص حفظ یاد و خاطره این سپهبد شهید در دست گرفته‌ که آنها را اجرایی کرده است یا در دست اجرا دارد.»

وی در ادامه عنوان کرد: «در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی اقدامات خوبی را دنبال کرده ‌است؛ برنامه‌هایی که در این دهه در بحث یادبود شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شده‌اند، برنامه‌های بسیار متنوعی ازجمله برگزاری یادواره‌هایی به‌نام حاج قاسم سلیمانی، دل‌نوشته‌ها، وصیت‌خوانی یا بازدید از خانواده‌های معظم شهدا به‌یاد حاج قاسم یا به‌تصویرکشیدن یاد و خاطره وی در ابعاد مختلف؛ چه در موضوعات چندرسانه‌ای، تصویری و چه در بحث‌های تهیه کلیپ و... که در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده‌اند.»

به‌گفته رئیس مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی تمامی این برنامه‌ها در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شوند، به‌طور مثال در واحدهای شهرستان هایی مثل گناباد، ایلام، همدان، کرمانشاه، گیلان، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌های متنوع، مشخص و مناسبی را همچون راهپیمایی به فراخور محیط استانی و امکاناتی که در دست داشتند، برگزار کرده‌اند، همچنین روز گذشته در برخی واحدها به یاد شهید قاسم سلیمانی مراسم راهپیمایی برگزار شد.

صالحی‌آرا با بیان یکی دیگر از برنامه‌های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برای دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی با عنوان «چرا می‌گوییم مکتب حاج قاسم سلیمانی» گفت: «نکته اول این است که باید بدانیم شهدا از دل مکتب برمی‌خیزند و در متن آن رشد می‌کنند و درنهایت به نماد آن مکتب تبدیل می‌شوند. اینکه چرا درخصوص حاج قاسم از عنوان «مکتب حاج قاسم» استفاده می‌کنیم، باید بیان کرد که عنوان مکتب برای این سردار شهید به این معنا است که ایشان در موضوعات مختلف رفتاری، اجتماعی، فرهنگی و... صاحب سبک بود. همچنین از دیگر ویژگی‌های رفتاری او می‌توان به صاحبنظر بودن، صاحب ایده و تفکر بودن، با بصیرت بودن، دیندار و با اخلاص بودن اشاره کرد و اگر بخواهیم در یک کلام او را توصیف کنیم، باید بگوییم که او اسطوره بود و به این دلیل حاج قاسم صاحب مکتب شد و معمولا مکاتب موجب شکل‌دهی و الگوسازی در جامعه می‌شوند.»

وی با اشاره به اینکه شهید سلیمانی به بهانه‌های واهی به موضوعی ورود نمی‌کرد و برای همه چیزهای مرتبط با خودش منطق داشت، توضیح داد: «مکاتب غربی و اروپایی سال‌هاست که به‌دنبال نقش‌آفرینی در دنیا هستند ولی نوعا در مقابل چالش‌های امروز جوامع به بن‌بست رسیده‌اند. در این فضای دشمنی، تروریست دولتی، تهدیدات و... مکتب حاج قاسم بروز و ظهور پیدا می‌کند، آن‌ هم در قالبی که می‌تواند پاسخگوی سوالات و چالش‌های جامعه و جوانان باشد، به این معنا که جوانان درکنار حاج قاسم احساس آرامش می‌کنند و همه افکار و فرق مذهبی شیعه، سنی، مسیحی و... درکنار او و درکنار مکتب این سردار شهید احساس آرامش می‌کنند.»

رئیس مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ما با شخصیت و مکتبی روبه‌رو هستیم که می‌تواند به‌عنوان یک سرمایه اجتماعی در جامعه موردتوجه قرار بگیرد، بیان کرد: «حاج قاسم سلیمانی در بسیاری از عرصه‌های متداول دنیا دارای سبک بود، به‌نحوی که دشمن قبلا در زمان حیاتش مقابل قاسم سلیمانی تاب مقاومت نداشت و امروز در مقابل شهید سلیمانی و گسترش محبوبیت او امکان رویارویی ندارد و به این شکل است که دشمن به فکر حذف این الگوی بین‌المللی می‌افتد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین