• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۱۴ - ۰۱:۴۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به وضعیت زاهدی که می‌خواهد در جام‌جهانی با ایران باشد

امید اول زوریا بعد از جدایی اللهیار

زاهدی این فصل را در زوریا لوهانسک اوکراین و در کنار اللهیار صیادمنش سپری کرد و تا اینجای مسابقات توانسته انتظاراتی را که از او می‌رفت، برآورده کند و یکی از نفرات تاثیرگذار تیمش بوده است.

امید اول زوریا بعد از جدایی اللهیار

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: شهاب زاهدی شاید اگر کمی خوش‌شانس‌تر بود می‌توانست حداقل یکی از نفرات حاضر در اردوی تیم ملی ایران باشد، اما ترافیک مهاجمان آماده در این تیم و به‌خصوص حضور زوج درخشان مهدی طارمی و سردار آزمون سبب شده او نه‌تنها شانس چندانی برای حضور در ترکیب تیم ملی نداشته باشد بلکه حتی در حضور بازیکنانی چون صیادمنش، قایدی، انصاری‌فرد و البته کاوه رضایی نتواند امید زیادی برای دعوت از سوی اسکوچیچ داشته باشد. زاهدی در سال‌هایی که به‌عنوان یکی از لژیونرهای فوتبال ایران در اروپا مشغول بازی است به‌خوبی توانسته مسیر پیشرفت را طی کند و یکی از بازیکنانی بوده که با کمترین حاشیه به‌دنبال بهتر کردن شرایط خود در فوتبال اروپاست. زاهدی این فصل را در زوریا لوهانسک اوکراین و در کنار اللهیار صیادمنش سپری کرد و تا اینجای مسابقات توانسته انتظاراتی را که از او می‌رفت، برآورده کند و یکی از نفرات تاثیرگذار تیمش بوده است.

 مدعی آقای گلی

سال پیش و در چنین ایامی بود که زاهدی پس از روزهای بسیار خوبی که در ترکیب المپیک دونتسک سپری کرده بود، تصمیم گرفت فضایی تازه را در لیگ اوکراین تجربه کند و به همین دلیل با انتقالی که گفته می‌شد 250 هزار دلار برای زوریا هزینه داشت، به این تیم ملحق شد. در ژانویه سال قبل زاهدی پیشنهادهای مختلفی از تیم‌های اوکراینی داشت و حتی شاختار دونتسک هم به خرید او علاقه‌‌مند بود اما درنهایت ترجیح داد زوریا را انتخاب کند که مدتی پیش صیادمنش را نیز به خط حمله خود اضافه کرده بود. زاهدی که پیش از این با قراردادی 2ساله به تیم المپیک پیوسته بود در دومین فصل حضورش در این تیم روندی فوق‌العاده داشت و در 11 بازی 8 گل زد تا یکی از مدعیان جدی آقای گلی در لیگ لقب بگیرد. زاهدی در شرایط بسیار خوبی قرار داشت اما با توجه به اینکه قراردادش در انتهای فصل به پایان می‌رسید باشگاهش ترجیح داد پیش از اینکه به‌عنوان بازیکن آزاد جدا شود، او را به فروش برساند تا درآمدی از این طریق داشته باشد.

زاهدی امیدوار بود با حضور در زوریا بتواند زوج موفقی را با دیگر ستاره ایرانی این تیم تشکیل دهد اما نیم‌فصل دوم برای او چندان خوب پیش نرفت و درحالی‌که با 8 گل زده به تیم جدیدش رفته اما در 12 مسابقه بعدی لیگ برای باشگاه جدیدش تنها 2 گل زد. زاهدی در تیم‌های قبلی‌اش هم نشان داده که برای جا افتادن در باشگاه‌های جدید خود نیاز به زمان دارد و این‌بار در زوریا هم این را نشان داد.

او در فصل جدید یک گل در انتخابی لیگ اروپا، 2 گل در جام‌حذفی و همچنین یک گل در مرحله گروهی لیگ کنفرانس اروپا زد و نشان داد که دوباره به روزهای خوبش برگشته است. در لیگ اوکراین هم زاهدی تا پایان نیم‌فصل در 16 بازی به میدان رفته که حاصل آن 6 گل و 3 پاس گل بوده تا یکی از بازیکنان موفق و اثرگذار زوریا در نیمه ابتدایی فصل لقب بگیرد. مثلث تهاجمی زوریا متشکل از صیادمنش، زاهدی و کوچرگین در این فصل یکی از زهردارترین خطوط حمله تیم‌های اوکراینی را تشکیل داده بودند و تا این برهه از فصل به‌خوبی توانسته‌اند برابر حریفان به موفقیت برسند اما نگرانی اصلی هواداران این تیم در نیم‌فصل جدایی صیادمنش است که می‌تواند تاثیر منفی در روند نتیجه‌گیری تیم داشته باشد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد امید اصلی کادرفنی و هواداران این تیم در نیم‌فصل دوم به درخشش زاهدی خواهد بود که شاید او بتواند جای خالی هموطنش را پر کند و زوریا را به جایگاه مناسبی در جدول برساند. این تیم هم‌اکنون در لیگ رتبه چهارم را در اختیار دارد و با توجه به قدرت شاختار و دینامو‌کی‌یف و همچنین فاصله‌ای که با این دو تیم بالای جدول دارد، بعید است شانسی برای حضور در کورس قهرمانی این فصل داشته باشد و قرار گرفتن در رده سوم می‌تواند نتیجه‌ای مناسب برای یاران زاهدی در انتهای فصل باشد.

 روند صعودی و افزایش قیمت

زاهدی البته در این فصل در روند خوبش چندان تداوم نداشته و در لیگ 6 گل وارد دروازه حریفان کرده است؛ اما این تعداد گل را تنها در سه بازی به ثمر رساند و البته در اواخر مسابقات عملکرد بهتری در ترکیب تیمش داشت و در سه بازی پیاپی در برد تیمش اثرگذار بود. زاهدی با ادامه این روند می‌تواند در نیم‌فصل دوم هم به تیمش برای رسیدن به موفقیت کمک کند. این روند خوب در دو سال اخیر حتی این شایعه را به وجود آورد که با توجه به اینکه زاهدی شانس زیادی برای حضور در ترکیب اصلی تیم ملی ایران ندارد، شاید ملیت اوکراینی را قبول کرده و در تیم ملی این کشور به میدان برود. مدتی پیش رسانه‌های این کشور از احتمال تغییر ملیت او خبر داده و نوشتند که شاید زاهدی با گرفتن پاسپورت اوکراینی در تیم ملی این کشور بازی کند. زاهدی این خبر را تایید کرد و گفت که مذاکراتی در این زمینه صورت گرفته؛ اما وطنش ایران است و دوست ندارد برای تیم کشور دیگری به میدان برود.

البته این نکته را نیز باید درنظر داشت که اوکراین که در رقابت‌های اروپایی حضور دارد در خط حمله نفراتی چون آندری یارمولنکو، رومن یارمچوک، دنیش هارماش و آرتم دوبیک را در اختیار دارد که در تیم‌های باشگاهی خود نفراتی مهم محسوب می‌شوند و در تیم ملی هم سال‌هاست حضور دارند. در این شرایط دعوت به تیم ملی این کشور و بازی برای اوکراینی‌ها برای زاهدی هم چندان راحت نخواهد بود و اگر او چنین تصمیمی می‌گرفت مسلما کار بسیار سختی برای پوشیدن پیراهن این تیم پیش‌رو داشت.

زاهدی زمانی که از پرسپولیس جدا شد و تصمیم گرفت راهی اروپا شود، تنها 150 هزار یورو قیمت داشت اما در این مدت با نمایش خوبی که در تیم‌های خود داشته، به‌خوبی توانسته ارزش خود را افزایش دهد و حالا یک میلیون یورو قیمت دارد. او در ابتدای لژیونر شدنش تصمیم گرفت به لیگ ایسلند برود و برای تیم IBV این کشور بازی کند. حاصل دو سال حضور او در این باشگاه تنها 10 گل زده بود اما پس از ترک این تیم و حضور در فوتبال اوکراین شرایط بسیار بهتری پیدا کرد و با زدن 14 گل برای المپیک دونتسک نامش را به‌عنوان مهاجمی گلزن و آماده مطرح کرد. حالا و بعد از قطعی شدن جدایی اللهیار صیادمنش، زاهدی امید اصلی تیم اوکراینی برای گلزنی هم به شمار می‌رود.

 امیدوار به درخشش و ملی‌پوش شدن

زاهدی که تنها یک سال از حضورش در زوریا سپری شده، در این ژانویه در فهرست خرید تیم‌‌ها قرار ندارد و با توجه به نیاز تیمش به او و مشکلاتی که در خط حمله این تیم پس از جدایی صیادمنش به وجود آمده، بعید است زوریا تصمیمی برای فروش او به این زودی داشته باشد. از سوی دیگر این مهاجم 26ساله هنوز سه سال دیگر با تیمش قرارداد دارد و در چنین شرایطی زوریا مسلما او را با قیمت پایینی به تیم دیگری واگذار نمی‌کند. به همین دلیل فعلا نباید منتظر تغییر تیم از سوی او بود و حداقل در نیم‌فصل دوم هم زاهدی را با لباس زوریا در میادین خواهیم دید. درخشش در این تیم در ادامه فصل می‌تواند امیدهایش برای رسیدن به فهرست نهایی تیم ملی برای حضور در رقابت‌های جام‌جهانی را افزایش دهد. این اتفاق کمی دشوار به نظر می‌رسد؛ اما با انگیزه‌ای که زاهدی در این فصل از خود نشان داده، رسیدن به این هدف چندان بعید به نظر نمی‌رسد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار