• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۱۳ - ۱۴:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 2
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از نشست خبری مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج

هنوز دلیل حذف «مسیح، پسر مریم» از جشنواره مشخص نیست

ما از عدم حضور فیلم «مسیح، پسر مریم» در جشنواره فیلم فجر گله ای ندارم. اما حق اعتراض را به خودم می دهم. آن هم اعتراض معقول که فقط دلیل حذف شدن فیلم را بدانم. اتفاقی که برای این اثر افتاد بسیار عجیب و غریب بود و ما تا امروز سکوت کردیم. هرکسی یک روایت شخصی از حذف این فیلم دارد و ما هنوز نفهمیدیم دلیل حذف شدنش چیست. این تناقض‌ها آدم را اذیت می‌کند.

هنوز دلیل حذف «مسیح، پسر مریم» از جشنواره مشخص نیست

کیانا تصدیق مقدم، خبرنگار «فرهیختگان»: نشست خبری محسن دریالعل، مسئول مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه ای اوج با محوریت حواشی حذف «مسیح، پسر مریم» از جشنواره فجر روز یکشنبه ۱۲ دی ماه در کافه نخلستان سازمان اوج برگزار شد.

محسن دریالعل در رابطه با موضوع نشست گفت: این نشست به خاطر فیلم «مسیح، پسر مریم» نیست و آن فقط یکی از موضوعات مد نظر ما است. اصل این جلسه درباره این است که ما بدانیم در این ۱۰ سال چه روندی در سازمان اوج اتفاق افتاده و در آینده چه برنامه هایی داریم و تا الان به کدام یک از اهدافمان رسیدیم. اولین تغییر مهمی که در این دو سال در مرکز فیلم و سریال بوده تغییر ریل فیلم سازی است. یعنی در گذشته این مجموعه مداوم در سینما برای جشنواره ها حضور داشته است و الان بعد از ۱۰ سال یکی از تاثیرگذارهای حوزه سینما برای جمهوری اسلامی محسوب می شود. اما اتفاق کرونا سیاست ها را تغییر داد. الان نزدیک به ۳۰۰ فیلم در صف اکران داریم و چرخه سینما دچار اختلال شده است و تولید بی رویه هیچ آورده ای را به همراه ندارد. ما ریل تولیدات را به سمت سریال هدایت کردیم. ولی برای اینکه چراغ سینما خاموش نباشد با سیاست های متفاوت در سینما هم حضور داریم.

وی در ادامه درباره تولید سریال این سازمان گفت: ما در حال حاضر مشغول تولید ۳۰ سریال هستیم. این مهم ترین اتفاق در این چند سال بود. یعنی تغییر تولید از سینما به سریال. ما در صدا و سیما شاهد هستیم که کیفیت آثار روز به روز پایین تر می آیند. درست است سازمان اوج کمتر از گذشته فعالیت می کند اما دلیلش این است که کار با کیفیت انجام می دهد. می شود با پول های ارزان تر کارهای خوب تولید کرد. نمونه اش سریال «مستوران» که قرار است از سیما پخش شود.

در حرف هایشان تناقض وجود دارد

دریالعل در ادامه با اظهار ناراحتی از هیئت داوران گفت: هر جشنواره ای قاعده ی مختص به خودش را دارد و این را شرکت کنندگان هم می دانند و بر همین اساس کاری را تولید می کنند. ما از عدم حضور در جشنواره گله ای نداریم. اما حق اعتراض را به خودم می دهم. آن هم اعتراض معقول که فقط دلیل حذف شدن فیلم را بدانم. اتفاقی که برای این اثر افتاد بسیار عجیب و غریب بود و ما تا امروز سکوت کردیم. هرکسی یک روایت شخصی از حذف این فیلم دارد و ما هنوز نفهمیدیم دلیل حذف شدنش چیست. این تناقض ها آدم را اذیت می‌کند. اگر ادعا یک رفتار حرفه ایست قبول. فیلم را حذف کنید. اما اینکه فیلم را به دیگران که خارج از داوری هستند نشان دهید بی اخلاقی است. این فیلم امانت بوده و باید حفظ می شد. خیلی ها زنگ زدند و گفتند این فیلم را دیدیم. با اجازه کی این اتفاق افتاده و چرا کسی پاسخگو‌ نیست؟ این اتفاق برای فیلمنامه های ما هم افتاده بود. چرا آدم های متفرفه باید فیلم را ببینند. حداقل یک اطلاع به ما می دادید. ناراحتی های ما از نپذیرفتن نیست. به ما قبل از جشنواره یک متنی دادند و گفتند با این متن از جشنواره خارج شوید.

وی در رابطه با اکران فیلم گفت: این فیلم در اواسط جشنواره فجر اکران خصوصی برای اهالی رسانه می‌ گذارد. ما پشت محصولمان می ایستیم. هیئت داوران هم پشت انتخابشان باشند. توضیح بدهند چرا بعضی از فیلم ها بودند و بعضی ها نبودند. سازمان اوج انقدر شجاعت دارد که اگر محصولش خوب نباشد بگوید خوب نیست. اما الان این فیلم کار خوبی است و ما پشتش هستیم.

نزدیک شدن به سوژه های داغ سخت است

دریالعل در پایان در رابطه با تولید فیلم با موضوع حاج قاسم گفت: تا وقتی سوژه داغ است نزدیک شدن به آن خیلی سخت و خطرناک است، سوژه های مربوط به حاج قاسم همینطور هستند. اوج می خواهد کاری با این موضوع تولید کند و یکی از هدف های اصلیش همین  است و زمانی این کار را می کند که کاملا از فیلمنامه‌ مطمئن باشد که شان حاج قاسم در آن حفظ می شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار