• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۰۹ - ۰۱:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دکتر محمدمهدی طهرانچی:

حاج قاسم سلیمانی بازی آمریکایی‌ها بعد از جنگ سرد را به‌هم ریخت

اگر آغاز علم برای دفاع با کشته شدن 200هزار نفر در ژاپن بود؛ آغاز علم برای امنیت با کشته شدن هزاران کودک یمنی و عراقی و یمنی و میلیون‌ها نفر برای کروناست. دانشگاه باید درک و تبیین کند و ما به تبیین نخبگانی نیازمند هستیم.

حاج قاسم سلیمانی بازی آمریکایی‌ها بعد از جنگ سرد را به‌هم ریخت

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با درود فرستادن بر مردمی که 9 دی را خلق و فرزندی مانند حاج قاسم را به جهانیان نشان دادند، گفت:‌ «از آنجا که این مجلس در دانشگاه برگزار می‌شود، اجازه می‌خواهم با یک تحلیل علمی در ارتباط بین حاج قاسم، ‌شهادتش و موضوع علم نکاتی را بگویم. مبنای صحبتم کتابی است که سال 2008 توسط یکی از اساتید دانشگاه میشیگان و رئیس اسبق جامعه فیزیکدانان آمریکا در این دانشگاه منتشر کرده است، این کتاب «فراسوی اسپوتنیگ» نام گرفته و در آن اتفاقاتی که پیش‌بینی می‌کند، روندهایی است که اگر به آن بپردازم، به وضعیت فعلی جهان واقف خواهیم شد.»

او افزود:‌ «نکته اصلی این کتاب سیاست‌های علمی شیطان بزرگ آمریکاست، در اصل این کتاب سیاست‌های علمی قرون 20 و 21 را مورد تحلیل قرار می‌دهد. این اثر بیان می‌کند که اتفاقی به نام اسپوتنیگ سال 1956 رخ داد. فراسوی اسپوتنیگ مطرح می‌کند که آمریکا با به‌کار بردن سلاح هسته‌ای حاکمیت و رهبری جهان را در دست گرفتند تا سال 1956 که روس‌ها سفینه‌ای به نام اسپوتنیگ را به فضا پرتاب کردند و وضعیت تغییر کرد. در این کتاب می‌نویسد هیچ‌حادثه‌ای به‌اندازه اسپوتینگ در تاریخ آمریکا نتوانسته توجه مردم و سیاستمداران را به حفاظت از برتری علمی و فناوری و نظامی آمریکا در مقایسه با دیگر کشورها به خودش جلب کند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه اتفاقی که این اثر درباره‌اش بحث می‌کند، این است که در سال 1956 بعد از اینکه اولین فضانورد روس‌ها به آسمان پرتاب شد یک واقعه بزرگ و تاثیرگذار در تاریخ آمریکا رخ داد، اظهار داشت‌: «چراکه آمریکایی‌ها رهبری جهان را از منظر رهبری علمی می‌دانستند و اتفاقی که رخ داد این بود که با پرتاب اسپوتنیگ احساس خطر کردند و بعد از آن جنگ سرد آغاز شد. شعار آن روزها علم برای دفاع بود. فیزیکدانان و دانشمندان به‌عنوان افسران جنگ سرد در دو بلوک وارد عرصه شدند اما درنهایت سال 1989 جنگ سرد پایان یافت. بااین‌حال تا سال 2001 بحث جهانی‌سازی و سیطره دوباره آمریکا متصور بود که حاکم بلامنازع شده اما فراسوی اسپوتنیگ اعلام می‌کند که 11 سپتامبر 2001 دو اتفاق بزرگی رخ داد و آنچه به‌عنوان جنگ سرد مطرح بود، از آن رو به بعد به‌عنوان جنگ جهانی علیه تروریسم مطرح شد. درواقع در همان سال سمت‌وسوی دنیا از علم برای دفاع به علم برای امنیت تغییر پیدا کرد.»

دکتر طهرانچی بیان داشت:‌ «سیاستمداران آمریکایی مطرح می‌کنند که به یک اسپوتنیگ دیگر نیاز داریم و سوال اینجاست که کجا می‌توان آن را یافت؟ بیل گیتس نیز می‌گوید که ما نیازمند رویدادی مانند اسپوتنیگ هستیم، رویدادی دیگر که بتواند آمریکا را به رهبری جهانی برگرداند. درحالی‌که کشورهای آسیایی یعنی ایران و انقلاب اسلامی، ‌چین و شوروی درحال تغییر دادن شکل دنیا هستند. کتاب فراسوی اسپوتنیگ می‌گوید تلاش‌ها برای علم و فناوری برای اهداف مختلف مانند امنیت، دانشمندان و سیاستگذاران را وا داشته تا با مسائل دشواری دست‌وپنجه نرم کنند، مثلا ما وارد دورانی از پیشرفت بیولوژیکی شده‌ایم که در آن همان پیشرفت‌هایی که می‌تواند بیماری‌ها را درمان کند، ممکن است برای انجام اقدامات تروریستی مرگبار مورد استفاده قرار بگیرد، از این رو قوانین جدیدی تصویب‌ شده و مقرراتی توسعه‌ یافته که براساس آن برخی دانشمندان دانشگاهی از دسترسی به عوامل بیولوژی و مواد مرتبط منع می‌کند و همانجا می‌گوید که آمریکا منتظر یک پاندمی جهانی است و ماحصل رویکرد علم برای امنیت است.»

او گفت:‌ «در سال 2001 جلسه‌ای در کاخ سفید تشکیل و اعلام ‌شد که جهت‌گیری علم، نانوتکنولوژی، بایوتکنولوژی، ‌آی‌تی و علوم شناختی است و سرمایه‌گذاری آمریکا تغییر می‌کند روی چیزی که بعد از 18 سال یکباره ثمره آن دیده شد. امروز پس از 18 سال از آن جهت‌گیری اتفاقات مهمی رخ داده؛ یکی در سال 2008 نشستی برای تغییر جهت‌گیری علم در دنیا و یکی هم حادثه 11 سپتامبر است. آن روز جنگ جهانی علیه تروریسم آغاز شد و حاج قاسم ما بازی ایالات‌متحده را در هم ریخت و جنگ جهانی را که عملا اعلام کرده بودند خودشان محور تروریسم دولتی شدند و آنچه داشتند انجام می‌دادند، تحمل نکردند. ماحصل این 18 سال مسیر جدید علم برای امنیت که توسط آمریکا انتخاب‌شده دو مولفه بوده؛ اول اینکه به‌عنوان مبارزه با تروریسم کشتار تعداد بی‌شمار کودکان، زنان و مردان بی‌سلاح توسط دست‌پروردگان‌شان رقم خورد و یک مرد این مسیر را بر هم زد. خدا گاهی به برخی افرادی فرصت ظهور در نقش منجی را می‌دهد و عالم منطقه حاج قاسم را منجی خودشان می‌دانند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «این دست‌پرورده مکتب امامین انقلاب امام خمینی و امام خامنه‌ای بازی‌ای را به‌هم ریخت که 18 سال بود آمریکا بعد از فروپاشی جنگ سرد برای خودش به‌عنوان شعار انتخاب کرده بود و دومین مساله نیز پیش‌بینی‌ای بود که دنیا به‌زودی در معرض تهاجم‌های بیولوژیک قرار می‌گیرد و تا امروز پنج‌میلیون نفر به‌خاطر کرونا کشته شده‌اند. اگر آغاز علم برای دفاع با کشته شدن 200هزار نفر در ژاپن بود؛ آغاز علم برای امنیت با کشته شدن هزاران کودک یمنی و عراقی و یمنی و میلیون‌ها نفر برای کروناست. دانشگاه باید درک و تبیین کند و ما به تبیین نخبگانی نیازمند هستیم.»

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: «افتخار دارم که اعلام کنم در دوسال اخیر «گفتمان مقاومت» به‌عنوان یک برنامه علمی در نظام تحصیلات تکمیلی با احصای بیش از 400 نظام موضوعات در معرض دانشجویان ارشد و دکتری قرار گرفته و تا امروز بیش از 136 پژوهش توسط پژوهشگران دکتری و ارشد درباره تبیین مکتب حاج قاسم داشته‌ایم. دانشگاه آزاد اسلامی افتخار دارد که این شهید کارشناسی‌ارشد خودش را از همین واحد تهران – مرکز دریافت کرده و افتخار دارد این شهید آن زمان که می‌توانست در کرمان به عزیزان درس انقلاب اسلامی می‌داد. شاید این بعد زندگی حاج قاسم را کسی موردتوجه قرار نداده باشد که او یک معلم نیز بود، ما دانشگاهیان باید با تعظیم در مقابل این مرد بزرگ به تبیین مکتب او در جامعه علمی همت بگماریم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین