• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۰۹ - ۰۱:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نایب‌رئیس کمیسیون آموزش مجلس:

شاخص‌های مکتب حاج‌قاسم به نسل جوان منتقل شود

حاج قاسم در 3سطح داخل کشور، منطقه و جهان اسلام و ملت‌های آزادهای منطقه به اسطوره تبدیل شده است و حتی بعد از آزادسازی آمرلی، به‌عنوان اسطوره در لالایی‌های مادران آن منطقه شد. او در داخل کشور به استفاده حداکثری از جوانان اعتقاد داشت و خودی و غیرخودی نیز در سطح داخلی نداشت و همه را در جبهه انقلاب تعریف می‌کرد، اما در سطح منطقه و کشورهایی که او در آنها حضور و بروز داشت، وضعیت متفاوت بود.

شاخص‌های مکتب حاج‌قاسم به نسل جوان منتقل شود

احمد نادری، نایب‌رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معتقدیم بازتولید هر جامعه‌ای توسط جوانان رقم می‌خورد، گفت: ‌«باید از دو منظر به حاج‌قاسم سلیمانی نگاه کرد که وابسته به دوره‌های زندگی این سردار است. منظر اول حاج‌قاسم جوان و منظر دوم نیز حاج‌قاسم و جوانان. دوره اول نیز متعلق به دوران کودکی تا اواخر دهه70 است. حاج‌قاسم در جوانی شغل‌های مختلفی را تجربه کرد و قبل از انقلاب جذب امام‌خمینی(ره) و پس از آن نیز جذب سپاه می‌شود، اما در مدت کوتاهی توانست سیر نزولی در سلسله‌مراتب نظامی را طی کند و در سن جوانی به فرماندهی لشکر برسد.»  او با تاکید بر اینکه حاج‌قاسم در سال76 به سپاه قدس ملحق می‌شود، افزود: ‌«جنگ و نظام ارزشی برخاسته از انقلاب اسلامی کلیدواژه‌هایی در دوران جوانی حاج‌قاسم است، او در این برهه و حتی در دوران حاج‌قاسم و جوانان یک انسان در تراز انقلاب به‌شمار می‌رود، فردی که محصول همین نهضت است. حاج‌قاسم در سخنرانی خود دو کلیدواژه هجرت و جهاد را مطرح می‌کند و این دو درطول زندگی‌اش به‌صورت دائم تکرار می‌شود.»

عضو کمیسیون آموزش تصریح کرد: «‌حاج‌قاسم بعد از ورودش به سپاه قدس، کلیدواژه صدور انقلاب را دنبال می‌کند و کار را تا جایی پیش برد که هژمونی آمریکا را بعد از فروپاشی شوروی به چالش می‌کشد، درنهایت نیز دیدیم که دست‌های ایران را به سراسر منطقه بسط می‌دهد و اگر امروز می‌بینیم که حوزه نفوذ ایران در لایه اول امنیتی از مرز چین در افغانستان آغاز و به مدیترانه ختم می‌شود و در طرف دیگر نیز از مرزهای روسیه شروع و به خلیج عدن ختم می‌شود، ثمره مجاهدت‌هایی است که سردار سلیمانی در دوره دوم خود دنبال کرد.»

نادری بیان داشت: ‌«حاج‌قاسم در 3سطح داخل کشور، منطقه و جهان اسلام و ملت‌های آزادهای منطقه به اسطوره تبدیل شده است و حتی بعد از آزادسازی آمرلی، به‌عنوان اسطوره در لالایی‌های مادران آن منطقه شد. او در داخل کشور به استفاده حداکثری از جوانان اعتقاد داشت و خودی و غیرخودی نیز در سطح داخلی نداشت و همه را در جبهه انقلاب تعریف می‌کرد، اما در سطح منطقه و کشورهایی که او در آنها حضور و بروز داشت، وضعیت متفاوت بود.»  او تصریح کرد: ‌«حاج‌قاسم به تعبیر خودش مانند براده آهنی جذب ائمه شده بود و در سطح پایین‌تر می‌توانیم مکتب حاج‌قاسم را به‌عنوان نمونه‌ای از مکتب اهل‌بیت(ع) مورد بررسی قرار داد و قطعا لازم است شاخص‌های مکتب او به نسل جوان منتقل شود. از طرف دیگر امروز قهرمانان خیالی مانند بتمن و جوکر به قهرمانان نسل‌های متاخر ایرانی تبدیل شده‌اند درحالی‌که ما باید با تدبیر درست و بازتولید اسطوره حاج‌قاسم را در ذهن‌های نسل جوان نهادینه کنیم.»

عضو کمیسیون آموزش خاطرنشان کرد: «اگر تصور کنیم انتقام حاج‌قاسم با شلیک به عین‌الاسد گرفته شده، خیال باطلی است، بلکه این شلیک اگرچه کار بزرگی بود و از سال1945 کشوری جرات نداشت چنین کاری را درمقابل آمریکا انجام دهد، اما قطعا تازه شروع کار است و انتقام سخت تنها با خروج آمریکا محقق می‌شود و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک قطب کنشگر در نظم چندقطبی جهانی است که تا حدی محقق شده و باید بیشتر محقق شود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین