• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۰۹ - ۰۲:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
شهردار تهران:

حاصل کار قاسم سلیمانی در تمام دنیا مشخص است

یکی از سخنرانی‌های ویژه رهبر معظم انقلاب سخنرانی ایشان درمورد عوام و خواص بود. ایشان جامعه را به دو دسته حق و باطل تقسیم کردند و حق باطل را به دو گروه خواص و عوام تقسیم کردند. اساس حرف ایشان این بود که در هر جامعه‌ای عوامل اثرگذار، خواص آن جامعه هستند و یک گروه خواص اهل حق جان‌برکف نام گرفته و بر پیشانی گروه دیگر مهر باطل خورد.

حاصل کار قاسم سلیمانی در تمام دنیا مشخص است

 علیرضا زاکانی، شهردار تهران در همایش علمی پژوهشی «مکتب حاج‌قاسم؛ دانشگاه و رسانه» گفت: «یکی از سخنرانی‌های ویژه رهبر معظم انقلاب سخنرانی ایشان درمورد عوام و خواص بود. ایشان جامعه را به دو دسته حق و باطل تقسیم کردند و حق باطل را به دو گروه خواص و عوام تقسیم کردند. اساس حرف ایشان این بود که در هر جامعه‌ای عوامل اثرگذار، خواص آن جامعه هستند و یک گروه خواص اهل حق جان‌برکف نام گرفته و بر پیشانی گروه دیگر مهر باطل خورد.»

او ادامه داد: «آنهایی که گروه خاص جان‌برکف نام گرفتند سه ویژگی داشتند؛ فهم درست، استفاده از فهم درست در موقعیت مناسب و ویژگی سوم قدرت شجاعت قیام. فاصله کسی که فهم به‌جا داشته و قابلیت قدرت قیام دارد با کسی که این قابلیت‌ها را ندارد بسیار زیاد است. حاج‌قاسم سلیمانی در وجود خود این سه ویژگی را داشت و امروز ایشان از قابلیت یک الگو و راهبری نسل جوان برخوردار است.»

شهردار تهران خاطرنشان کرد: «وقتی ناظر به مدیریت حاج‌قاسم و مولفه‌های این مدیریت به گفت‌وگو می‌نشینیم، باید گفت ایشان با جنس مدیریت خود هم اثربخشی در انجام کار خوب و کارایی برای انجام آن کار به‌صورت ویژه نشان داد. ترامپ اعلام کرد 8هزار میلیارد دلار در منطقه هزینه شده و پمپئو نیز اعلام کرد ایران 16میلیارد دلار در منطقه هزینه کرده است، اما معادله با شرایط و مولفه‌هایی که در منطقه رقم خورد آن‌گونه شد که امروز بازنده ماجرا کفه 8هزار میلیارد دلاری است.»

زاکانی با بیان اینکه نقش حاج‌قاسم در تغییر این موازنه یک نقش ممتاز است، اشاره کرد: «بنابراین توجه به خصوصیت‌های او و توجه به مدیریت او برای ما بسیار مهم است. معتقدم حاج‌قاسم بنده صالح خدا بود و همه‌چیز در همین کلمه نهفته است. از سال1945 تا 1991 یک قطعه تاریخی است. از جنگ دوم تا فروپاشی شوروی که در آن جنگ سرد حاکم است بین آمریکا و شوروی یعنی بلوک شرق و غرب و از سال1991 تا 2010 قطعه دومی است که در آن با ایجاد تقابل با اسلام، آمریکا و جبهه متحد تلاش کردند به یکپارچگی در عرصه جهانی رسیده و نظم نوین پیش‌گفته بوش پدر را پیاده‌سازی کرده و دهکده به کدخدایی آمریکا را در جهان محقق کنند.»

شهردار تهران در ادامه اظهار کرد: «در سند امنیت ملی2011 اوباما صراحتا اعلام کرد که 60درصد امکان خود را به آسیای جنوب شرقی سوق خواهد داد. حاصل کاری که در منطقه از سال89 اتفاق افتاد بی‌شک باید همه کشورهای منطقه را درگیر کرده و کانون بیداری اسلامی را مضمحل کند. هنر حاج‌قاسم این بود که این جهت‌گیری کلان نظام سلطه و معادله را برهم زد و در یک وضعیت نابرابر، شرایط به‌سمتی سوق پیدا کرد که امروز راهی برای خروج از منطقه نیست.»

او درخصوص ویژگی‌های مدیریتی حاج‌قاسم سلیمانی نیز صحبت به میان آورد و گفت: «اولین ویژگی او واقع‌بینی در مدیریت و محاسبه سنت‌های الهی و تسری آن در مدیریت خود است. ویژگی دوم او این بود که مدیریت خود را در استمرار خاص ولی و امام جامعه قرا داده بود. فهم دقیق از صحنه و قابلیت‌ها، سومین ویژگی او بود. او مدل مبارزه مردمی و قابلیت‌های مردم را که در دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی گره‌گشا بود برای مدیریت میدان در عرصه مقاومت درمقابل بیگانگان به‌کار بست.»

زاکانی با بیان اینکه حاصل کار قاسم سلیمانی در تمام دنیا مشخص است، ادامه داد: «چهارمین ویژگی مدیریت او این بود که در سیر مدیریت و حرکت درجهت تحقق نتیجه در مدیریت میدان عمل کرده و جوهره شجاعت و ویژگی‌های ممتاز رهبری او در صحنه باعث می‌شد سردار سلیمانی پیشتاز نسبت به عناصر و نیروهای خود را فرابخواند.»

او اضافه کرد: «حاج‌قاسم در هر میدانی، میدان‌داری می‌کرد؛ ویژگی دیگر مدیریتی او بهره‌گیری از عنصر عشق و علاقه در مدیریت بود. او به نیروهای خود عشق می‌ورزید. استقامت و پایداری او از دیگر ویژگی‌های سردار سلیمانی بود. سردار سلیمانی 22سال استقاومت کرده و با پایمردی و ایستادگی به یک تحول و تغییر جدی و مستمر فکر و عمل کرد.»

او تاکید کرد: «ویژگی دیگر او وفای‌به‌عهد و وفاداری نسبت به عناصر فعال در خط مقاومت بود و حتی از کسانی که با او هم‌ساز و هم‌کوک نبودند با همه وجود دفاع می‌کرد. حضور 33روزه در جنگ و درکنار سیدمقاومت سیدحسن نصرالله حکایت از اوج پیوستگی او در سختی‌ها داشته و به وفای‌به‌عهد او برمی‌گردد.»

شهردار تهران گفت: «صبر از دیگر ویژگی‌های حاج‌قاسم سلیمانی بود؛ او ناملایمات زیادی دید اما هیچ‌گاه دچار فرسودگی نشد و از آرمان خود کوتاه نیامد. نوع مدیریت و جامعیت او از دیگر ویژگی‌هاست. حاج‌قاسم سلیمانی دچار افراط و تفریط نبود و جنس مدیریت او در اوج صلابت و همراه با عشق و محبت، عجین با فکر و اندیشه و منطق درست در ادامه صحنه و در مسیر سنت‌های الهی بود. او زیست عارفانه و شجاعانه‌ای را از خود به‌جای گذاشت.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین