• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۰۹ - ۰۰:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی :

دانشگاه‌های کشور به مکتب حاج‌قاسم سلیمانی اقتدا کنند

دیپلماسی شهید سلیمانی باعث شد این دانشگاه امروزه در کشورمان به این شکل فعالیت کند. شخصیت ایشان در دیپلماسی سیاسی چنان موفق شد که دنیا را متقاعد کند در جنگ سوریه شرکت کنند. ما از ابتدای انقلاب شعار صدور انقلاب را داشتیم و در این راستا فعالیت‌های زیادی ازجمله تاسیس دانشگاه جامعه‌المصطفی انجام شد.

دانشگاه‌های کشور به مکتب حاج‌قاسم سلیمانی اقتدا کنند

علیرضا منادی‌سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: «در سالروز حماسه ۹دی قرار داریم و در حماسه‌آفرینی ۹دی به باور مقام‌معظم‌رهبری ردپای امام‌حسین(ع) در موفقیت نظام بود. سال ۴۲ وقتی امام(ره) تبعید شدند، نوید دادند که روزی این مملکت را به‌دست صاحبانش خواهیم سپرد. نهایتا سال ۵۶ انقلاب اسلامی به رهبری امام‌راحل و همراهی ۹۸ درصدی مردم شروع شد.»

او ادامه داد: «این انقلاب و حماسه بزرگ همه خطوط موجود در عصر را به‌هم زد و یک مکتب فکری جدید را در دنیای امروز ایجاد کرد. این مکتب کارهای بزرگی انجام داد که یکی از مهم‌ترین کارها در حوزه علم و دانش بود.»

منادی‌سفیدان با بیان اینکه روز ۸ دی روز سالگرد تاسیس نهضت سوادآموزی است، خاطرنشان کرد: «انقلابی که ازسوی دشمنان متهم به جهل بود، کار خود را با نهضت سوادآموزی آغاز کرد. در ادامه مسیر در حوزه آموزش‌عالی نیز یکی از زاییده‌های مکتب امام‌راحل تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی بود.»

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: «امام بزرگ‌ترین تشییع‌جنازه تاریخ را رقم زدند، تا جایی‌که به‌عنوان بزرگ‌ترین تشییع جنازه و خداحافظی ملت با پیشوای خود در دنیا ثبت شد.»

او اظهار کرد: «ابتدای انقلاب ۱۵۰هزار دانشجو در کشور مشغول‌به تحصیل بودند؛ مکتب امام‌راحل همه‌جای ایران را دانشگاه کرد و دانشگاه آزاد اسلامی یکی از برکات همین مکتب بود، تا جایی‌که امروز در همه‌جای ایران دانش‌ آموزش‌عالی را حتی به شهرهای کوچک برده است.»

او با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بیش از ۶ میلیون دانش‌آموخته دارد، اضافه کرد: «درحال حاضر نیز بیش از یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول‌به تحصیل هستند. روز سه‌شنبه در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ظرفیت دانشجویان پزشکی، ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد و برای سال آینده ۱۵۶۰ نفر دانشجوی پزشکی جذب می‌شود.»

منادی‌سفیدان تصریح کرد: «در این جلسه مقرر شد سالانه ۸۰۰هزار دانشجوی پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی پذیرش شوند که در سال آینده به ۱۶۰هزار دانشجوی پزشکی افزایش می‌یابد.»

او با بیان اینکه ظرف چهار سال آینده این تعداد به ۲۰ دانشجو در 10هزار نفر از جمعیت ایران خواهد رسید، افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی امروز ۴۰ درصد آموزش‌عالی را برعهده داشته و امروز طلایه‌دار پرچم مردان بزرگی چون شهید حاج‌قاسم سلیمانی است. ما امروز در مجلس شورای اسلامی درحال تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان هستیم؛ این قانون ۲۰ ماده داشته و انقلابی را در گام دوم انقلاب ایجاد خواهد کرد.»

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی توضیح داد: «در قانون قبلی تعداد ۶۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان داریم؛ این شرکت‌ها در سال گذشته ۲۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته و برای ۴۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کردند. در قانون جدید، تسهیلات و معافیت‌های بیمه‌ای و گمرکی و امکانات زیادی دراختیار نخبگان قرار خواهد داد و در سال آینده با اجرای این قانون شاهد رشد و شکوفایی و جهش واقعی در تولید دانش‌بنیان خواهیم بود.»

او بیان کرد: «امروز تولید علم در کشور ما رتبه ۱۴ را در دنیا دارد و مصرف علم هم یکی از هنرهای حاکمیت است که بتواند تولید علم کرده و از علم دیگران استفاده کند. یکی از شخصیت‌های مهمی که باعث شد بخش مهمی از دانش‌های بسیار حیاتی وارد کشور شود، شهید سلیمانی بود. امروز ایران جزء سه‌کشور تولیدکننده موشک‌های نقطه‌زن است و دستیابی به این مهم را مدیون حاج‌قاسم سلیمانی هستیم.»

منادی‌سفیدان خاطرنشان کرد: «دیپلماسی شهید سلیمانی باعث شد این دانشگاه امروزه در کشورمان به این شکل فعالیت کند. شخصیت ایشان در دیپلماسی سیاسی چنان موفق شد که دنیا را متقاعد کند در جنگ سوریه شرکت کنند. ما از ابتدای انقلاب شعار صدور انقلاب را داشتیم و در این راستا فعالیت‌های زیادی ازجمله تاسیس دانشگاه جامعه‌المصطفی انجام شد.»

او افزود: «سوریه یکی از حامیان جدی ما بود و وقتی کشور دوست و همسایه ایران یعنی سوریه مورد حمله تعداد زیادی از کشورها قرار گرفت، شهید سلیمانی با ایمان به اینکه ما «ملت امام‌حسین(ع)» هستیم، به نبرد کفار رفت و همواره در نزدیک‌‌ترین نقاط به دشمن حضور داشت. زمانی که از نبرد بازمی‌گشت نیز به دیدار خانواده‌های شهدای مدافع حرم می‌رفت و جویای احوال آنها بود.»

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: «به استناد مقالات بین‌المللی، ایران در 30سال گذشته، به‌ اندازه ۳۰۰ سال رشد علمی داشته است و امروز ما دیگر کشور جهان سوم نیستیم.»

 او اضافه کرد: «همه دنیا در جنگ هشت‌ساله تحریمی نتوانستند یک‌وجب از کشور ما را بگیرند. آن روز سلیمانی‌هایی بودند که در مکتب جنگ هشت‌ساله تربیت شدند و رشد پیدا کردند. شهید سلیمانی دوبار به بلوغ رسید. او یک‌بار در جبهه‌‌های جنگ تحمیلی و در گام دوم در جنگ بین‌المللی و در حمایت از حرم ائمه اطهار بالغ شد. شهید سردارسلیمانی از همه مدافعان حرم دعوت کرد به مبارزه با کفار بروند؛ او گروهی را شکست داد که میلیاردها دلار سرمایه از کشورهای غربی دریافت کرده بودند.»

منادی‌سفیدان گفت: «حاج‌قاسم فرمود پایان داعش را اعلام می‌کنم. این درحالی بود که داعش به‌عنوان یک گروه خطرناک ازسوی عربستان 5 میلیارد دلار بودجه دریافت کرده و ازسوی تمامی قدرت‌های جهان ازلحاظ تجهیزات مجهز بود. باوجود این تجهیزات و بودجه زمانی که شهید سلیمانی رسید، همه دشمنان عقب‌نشینی کردند.»

او در پایان خاطرنشان کرد: «الگوی این مرد بزرگ امام‌علی(ع) بود و به هیچ دسته سیاسی تعلق نداشت و خود را متعلق به مردم می‌‌دانست؛ بنابراین دانشگاه‌های کشور امروز باید به مکتب حاج‌قاسم سلیمانی اقتدا کنند تا بتونند یک سلیمانی دیگر تربیت کند. امروز دانشگاه آزاد اسلامی تولید 40 درصد آموزش پزشکی را برعهده دارد و مکتب سردار سلیمانی زاییده مکتب امام‌خمینی(ره) است و شهید سلیمانی در رشد این اقتدار علمی نقش اساسی داشتند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین