• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۰۹ - ۰۰:۲۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مشاور فرهنگی رئیس هیات‌امنا و هیات‌موسس دانشگاه آزاد اسلامی:

حاج‌قاسم سلیمانی انسان تراز تمدن نوین اسلامی بود

معتقدم فقط یک منظومه اعتقادی، نظامی و ارزش کافی نیست بلکه حتما باید در دل او یک الگوی عملی نیز نمایان شود. حاج‌قاسم نمادی از همه عقاید، ارزش‌ها، هنجارها و تفکرات معین و مشخصی بود و در عمل نیز یک الگوی عملی ارائه داد.

حاج‌قاسم سلیمانی انسان تراز تمدن نوین اسلامی بود

حمیدرضا مقدم‌‌فر، مشاور فرهنگی رئیس هیات‌امنا و هیات‌موسس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در همایش علمی- پژوهشی مکتب حاج‌قاسم؛ دانشگاه و رسانه گفت: «یکی از مدل‌ها و نشانه‌هایی که مقام‌معظم‌رهبری به سرباز وفادار خود دادند، همین مکتب بود. در معانی‌ای که درمورد این مکتب می‌بینید مثل مکاتب اعتقادی، غربی و شرقی، اسلامی و... درمجموع یک برآیند کلامی و ادبی پیدا می‌شود.»

او اضافه کرد: «اینکه چرا مقام‌معظم‌رهبری فرمودند حاج‌قاسم سلیمانی یک مکتب بود، می‌توان متوجه شد که این مکتب حتما باید منظومه‌ای از تفکرات، فکر و نظریه باشد. مکتب حتما باید خصوصیت عملی و رفتاری داشته باشد. یعنی یک مجموعه هماهنگ از نظام اعتقادی، نظامی، هنجاری و فکری داشته باشد. برآیند این دو این است که مکتبی قابلیت مکتب شدن را دارد که حتما قابلی داشتن الگو و الگو پیدا کردن را دارا باشد یعنی بتوان از دل آن الگویی را استخراج کرد.»

مشاور فرهنگی رئیس هیات‌امنا و هیات‌موسس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: «معتقدم فقط یک منظومه اعتقادی، نظامی و ارزش کافی نیست بلکه حتما باید در دل او یک الگوی عملی نیز نمایان شود. حاج‌قاسم نمادی از همه عقاید، ارزش‌ها، هنجارها و تفکرات معین و مشخصی بود و در عمل نیز یک الگوی عملی ارائه داد.»

او درخصوص بصیرت حاج‌قاسم سلیمانی نیز توضیح داد: «در بصیرت باید دو جنبه را مدنظر قرار داد؛ بصیرت یعنی تفکر ژرف و آن چیزی نیست که همه می‌بینند. درواقع یک نوع نگاه همه‌جانبه‌نگری و ژرف و دور‌اندیشی دارد و از تک بعدی بودن پرهیز می‌شود. در بصیرت حتما باید انسجام فکری و منطق اصولی دیده شود.»

مقدم‌فر با بیان اینکه حاج‌قاسم یک بصیر بود، افزود: «سه خصوصیت اصلی که از جنس خصوصیت‌های بصیرت است در حاج‌قاسم دیده می‌شد. اول اینکه ایشان صراحت لهجه داشت؛ خصوصیتی که متاسفانه امروزه وجود ندارد. پرهیز از دوپهلو‌گرایی نیز در حاج‌قاسم سلیمانی دیده می‌شد. حرف ایشان در مدیریت روشن و صریح بود؛ مدیریت او جدا از فرماندهی نظامی است و معتقدم مدیریت او باید به‌عنوان یک الگو در کشور دیده شود.»

او با بیان اینکه پرهیز از رفتار متناقض از دیگر خصوصیت‌های رفتاری و مدیریتی حاج‌قاسم سلیمانی بود اظهار کرد: «برآیند این بصیرت و آنچه در حاج‌قاسم نمود دارد استحکام در مواضع و استقامت در عمل است. در 40 ساله گذشته می‌توان 40 سال مجاهدت در مدیریت حاج‌قاسم در عرصه‌های نرم و سخت دید. قبل از پیروزی انقلاب نیز می‌توان جوانمردی را در ایشان دید و با اینکه در فقر و تنگدستی در روستا زندگی می‌کرد، غیرت دینی ایشان کاملا بروز و ظهور دارد.»

مشاور فرهنگی رئیس هیات‌امنا و هیات‌موسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه استحکام در مواضع ایشان را در بعد از پیروزی انقلاب نیز می‌توان مشاهده کرد، ادامه داد: «ایشان تا زمان شهادت یک فرد بصیر بود؛ مکتب حاج‌قاسم مکتب بصیرت بوده و او به تعبیر مقام‌معظم‌رهبری یکی از پرورش‌یافتگان امام(ره) و شاگرد برجسته ایشان بود. معتقدم حاج‌قاسم سلیمانی یک انسان تراز تمدن نوین اسلامی بوده که قله و افق ما در حرکت و انقلاب است. سه عنصر معنویت، عقلانیت و عدالت را می‌توان در مکتب حاج‌قاسم مشاهده کرد.»

او اظهار کرد: «این سه عنصر زیرساخت‌های مکتب سردار سلیمانی را تشکیل می‌دهد؛ وقتی مقام‌معظم‌رهبری در مکتب امام خمینی(ره) صحبت می‌کنند عنصر عقلانیت و معنویت را مبنا قرار می‌دهند. در مکتب حاج‌قاسم سلیمانی نیز این دو عنصر دیده می‌شود که محصول آن بصیرت دینی و استقامت ایمانی است. از دل بصیر دینی و استقامت ایمانی است که مرد میدان و یک عنصر جهادی و انقلابی و انسان تراز و تبعیت مومنانه از ولایت فقیه دیده می‌شود.»

او عنوان کرد: «در کتاب «از هیچ چیزی نمی‌ترسیدم» خاطرات خودنوشت سردار سلیمانی از دوران کودکی تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است. ایشان قبل از پیروزی انقلاب علی‌رغم اینکه در فقر و در روستا زندگی می‌کردند، غیور بودند. غیرت دینی در ایشان ظهور و بروز داشت و به همین دلیل نیز بصیرت داشتند.»

دبیر ستاد مردمی دومین بزرگداشت شهادت سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی با اشاره به دیدار خود با سیدحسن نصرالله گفت: «ایشان در آن دیدار به ولایتمداری برخی از مسئولان کشورمان انتقاد کردند و گفتند شنیده‌ام که شما فرمایشات رهبری را گاهی مولوی و ارشادی می‌کنید. ایشان گفتند برای ما کافی است تا بفهمیم میل رهبری به چیست تا به آن عمل کنیم و جامه‌عمل بپوشانیم.»

مقدم‌‌فر با بیان اینکه حاج‌قاسم در ولایتمداری الگو و تابع رهبر معظم انقلاب بود، خاطرنشان کرد: «حاج‌قاسم می‌‌گفت من براساس تجربه و عمل می‌گویم که باید تابع رهبری بود. ایشان می‌‌گفت تمام معادلات دنیایی چیز دیگری می‌گفت، اما رهبری می‌‌گفت آن‌گونه نخواهد شد و اتفاق دیگری خواهد افتاد که نمونه‌های آن جنگ 33 روزه و جنگ سوریه هستند. سردار سلیمانی می‌گفت من در عمل دیدم که باید از ایشان تبعیت کنیم، سیدحسن نصرالله هم می‌گفت ما معجزاتی از رهبری دیدیم.»

او با بیان اینکه تبعیت ایشان از رهبر معظم انقلاب حاصل همان مکتب بود، گفت: «ایشان می‌گفتند که از شئون عاقبت بخیری تبعیت از ولایت‌فقیه است و در روز قیامت این را خواهید دید که این معیار درست بوده است. حکومت یعنی قدرت و دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها برای به دست آوردن قدرت رقابت می‌کنند. بنابراین تبعیت حاج‌قاسم سلیمانی محصول همان مبانی مکتب بوده و این تبعیت یک تبعیت محض بود.»

او با تاکید بر اینکه در عقلانیت مکتب حاج‌قاسم اصولگرایی واقعی و نه صرفا سیاسی دیده می‌‌شود، خاطرنشان کرد: «حاج قاسم هم اصولگرا و هم اصلاح‌طلب بوده و در قالب‌های سیاسی و حزبی نمی‌گنجید. این روزها برخی به دنبال برنامه‌ریزی‌های خود به ایجاد هجمه به حاج‌قاسم و القای شبهاتی هستند که در هفته آینده چنین کاری خواهند کرد. ما نیز آماده هستیم و می‌دانیم قرار است چنین اتفاقی بیفتد. افق نگاه حاج‌قاسم بلند بود و خود را با رهبری معظم انقلاب تطبیق می‌داد. ایشان در ظرف‌های کوچک و در دایره‌های تنگ حزبی نمی‌‌گنجید.»

او با بیان اینکه حاج‌قاسم برمبنای عقلانیت دوراندیش بود، اضافه کرد: «سردار سلیمانی وقتی طی دو جلسه با پوتین صحبت کرد، او را برای ورود به صحنه جنگ سوریه متقاعد کرد. همه باید از دیپلماسی حاج‌قاسم درس بیاموزند تا ببینید ایشان چه دوراندیشی داشت. رهبر معظم انقلاب فرمودند ایشان فرمانده نظامی و با تدبیر بوده و دشمن‌شناس بود و دشمن از او هراس داشت. معتقدم او یک الگوی دشمن‌شناسی بود.»

مشاور فرهنگی رئیس هیات‌امنا و هیات‌موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «سردار سلیمانی نگاه عام و جذب حداکثری داشت. او می‌گفت کل ایران حرم است و اگر این حرم آسیب ببیند، همه حرم‌‌ها آسیب خواهند دید. حاج‌قاسم محل وحدت و وفاق بود. ایشان در دوران حیات و شهادتش عامل وحدت بود. او یک فرد خدامحور و مخلص بوده و باور و اعتماد به نصر الهی داشت. او آخرت‌گرا بود، زیست شهیدانه داشت و اهل توکل و توسل بود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین