• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۰۸ - ۰۲:۲۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 5
  • 0
انجمن سینمای جوانان ایران، ۲۵ کارگردان در دهه ۹۰ و ۳ کارگردان به جشنواره امسال فجر معرفی کرده است

نقش پررنگ انجمن سینمای جوانان در جشنواره فجر

هرسال و موسم جشنواره که می‌رسد، چشم‌ها به اسامی تازه‌ای جلب می‌شود که «کار اولی» هستند و ردپایشان هم در انجمن سینمای جوان دیده می‌شود. سعید روستایی یکی از آن چهره‌های مشهوری است که با دو فیلم «متری شیش‌ونیم» و «ابد و یک‌روز» خودش را در سینمای ایران مطرح کرد و سابقه ساختن فیلم کوتاه در انجمن را دارد.

سیدمهدی موسوی‌تبار، روزنامه‌نگار: حالا دیگر در بین چهره‌های مشهور فقط این اصغر فرهادی نیست که هم فارغ‌التحصیل انجمن بوده و هم فیلم کوتاه ساخته است. هرسال و موسم جشنواره که می‌رسد، چشم‌ها به اسامی تازه‌ای جلب می‌شود که «کار اولی» هستند و ردپایشان هم در انجمن سینمای جوان دیده می‌شود. سعید روستایی یکی از آن چهره‌های مشهوری است که با دو فیلم «متری شیش‌ونیم» و «ابد و یک‌روز» خودش را در سینمای ایران مطرح کرد و سابقه ساختن فیلم کوتاه در انجمن را دارد. درباره محمد کارت هم چنین فرضیه‌ای را مطرح می‌کردند، اما یک جست‌وجوی ساده نشان می‌دهد چنین چیزی واقعیت ندارد. پیش از آنها رضا میرکریمی، در دفتر زنجان، مدیر انجمن بوده است. شهرام مکری و مجید برزگر هم نمونه‌های دیگری بودند که هم فارغ‌التحصیل انجمن بودند و هم آنجا فیلم کوتاه ساختند. به این دوتای آخر، عادل تبریزی را هم می‌توان اضافه کرد که سابقه هر دو فعالیت در انجمن را داشته است. نیما جاویدی که با «سرخپوست» مشهور شد، در انجمن فیلم کوتاه ساخته و فارغ‌التحصیل هم بوده است.

در بین هفت «فیلم اولی» امسال جشنواره هم سه کارگردان عضو انجمن سینمای ایران بوده‌اند که کاظم دانشی، کارگردان «علفزار» هم یکی از آنهاست که فیلم کوتاه اولش را با انجمن سینمای جوان ساخته است. آرین وزیردفتری که هم فارغ‌التحصیل انجمن سینمای جوان است و هم آنجا فیلم ساخته، امسال با «بی رویا» جزء فیلم اولی‌های جشنواره است. امید شمس هم که فارغ‌التحصیل انجمن است، اما فیلمش را با مدرسه ملی ساخته، با «ملاقات خصوصی» در جشنواره امسال فیلم فجر حضور دارد.

فارغ از اسامی چهره‌های مشهور که اتفاقا بسیار مهم هم هستند، فیلم‌های کوتاهی که این چهره‌ها در انجمن ساختند، به‌شدت شبیه فیلم‌های بلندی بوده که بعدها کار کردند و با آن مشهور شدند. تامل در این نکته می‌تواند باعث یک تحول بزرگ در سینمای ایران شود؛ سینمایی که سال‌هاست فریاد می‌زند که از ضعف در برخی ژانرها رنج می‌برد و کسی هم انگار گوشش بدهکار نیست. مثلا بین فیلم «ماهی و گربه» شهرام مکری با فیلم کوتاه «محدوده دایره»اش خیلی شباهت وجود دارد. یا مثلا بین فیلم «پوست» برادران ارک با «پیمان» آنها خیلی شباهت وجود دارد. بین فیلم‌های کوتاه سعید روستایی با فیلم‌های بلندش هم شباهت‌های بسیاری وجود دارد.

ذات ذکر این مثال‌ها به این معنی است که اگر یک نفر یا سازمانی بیاید و سر این گذرگاه که انجمن سینمای جوان باشد بایستد و این آدم‌ها را شناسایی کند، دقیقا همان مسیری می‌شود که در خارج از ایران به آن می‌گویند ساختن پایلوت و سپس ساختن خود اثر. حالا احتمالا بدون اینکه فرد یا سازمانی قصدی ازپیش تعیین‌شده داشته باشد، در سال‌های اخیر و در انجمن سینمای جوان این اتفاق افتاده است. یعنی اگر کسی دنبال کارگردانی بگردد که بخواهد فیلم دفاع مقدس، طنز یا فیلم وحشت خوب بسازد، باید ردپایش را در فیلم کوتاه‌های ساخته‌شده در انجمن سینمای جوان پیدا کند.   درواقع اگر توجه مادی و معنوی بیشتری شود، انجمن سینمای جوانان ایران می‌تواند حکم «لاماسیا» یا همان مدرسه فوتبال بارسا را برای سینما داشته باشد؛ معدنی که هرقدر از آن برداشت شود، تمام نمی‌شود و اتفاقا می‌تواند مسیر و استراتژی سال‌های آینده را هم ترسیم کند.

نگاهی به جدولی که در ادامه می‌آید، موید همین نکته است و می‌تواند نقشه راه سینمای ایران در مسیر تازه‌اش باشد؛ مسیری که با توجه بیشتر به جوانان، همزمان با حفظ اعتبار و شأنیت کارگردانان قدیمی، می‌تواند و باید سینمای ایران را از وضعیت فعلی نجات دهد و آینده این سینمای بیمار را هم تضمین کند. ای‌کاش مدیران سینمایی و حتی فرهنگی کشور این جدول را بارها و بارها مرور می‌کردند و به هنرهای دیگر هم بسطش می‌دادند تا تاثیر حضور و فعالیت جوان‌ها و اعتماد به آنها را به چشم خودشان ببینند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار