• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۰۷ - ۰۰:۲۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
دانشگاه‌های جهان از نگاه «فرهیختگان» در سال2021

کاهش ۱۵ درصدی دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های آمریکا

آخرین آمارهای ملی ارائه‌شده نشان می‌دهد ثبت‌نام دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های آمریکا در ترم پاییز سال جاری با افت 3.5 درصدی روبه‌رو بوده است؛ درمجموع، دانشگاه‌های آمریکا در دو سال گذشته با کاهش 7.8 درصدی ثبت‌نام‌های مقطع کارشناسی روبه‌رو بوده‌اند. دراین میان، کالج‌های محلی با توجه به دسترسی دانشجویان مناطق مختلف، بیشترین ضربه را از همه‌گیری کرونا و کاهش شمار ثبت‌نامی‌ها خوردند؛ به‌طوری که ثبت‌نام کلی آنها درمجموع 14.8 درصد نسبت به سال 2019 کمتر شده است.

کاهش ۱۵ درصدی دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های آمریکا

ندا اظهری، مترجم: در دومین سالی که از همه‌گیری کرونا در دنیا می‌گذرد، دانشگاه‌ها همچنان با ویروس کرونا دست به گریبان هستند. بعد از یک‌سال پرتنش در سال 2020 که دانشگاه‌ها را کامل به تعطیلی کشاند، سال جاری با وجود تزریق واکسن کرونا و واکسینه‌شدن جمعیت زیادی از دانشجویان، استادان و دانشگاهیان، برخی دانشگاه‌های دنیا به‌صورت حضوری و برخی نیز به‌صورت ترکیبی آنلاین و حضوری به فعالیت خود ادامه دادند. با توجه به بازشدن مرزها و پذیرش دوباره دانشجویان بین‌المللی در برخی دانشگاه‌ها، وضعیت مالی آموزش عالی تا حدودی بهتر شد و بعضی دانشگاه‌ها از حالت رکود خارج شدند. آمریکا تا پیش از همه‌گیری کرونا نخستین مقصد دانشجویان بین‌المللی در دنیا لقب گرفته بود اما با شیوع کرونا و بسته‌شدن مرزها، تعطیلی دانشگاه و آنلاین‌شدن آموزش‌ها، هم اجازه ورود به دانشجویان کشورهای دیگر به داخل آمریکا داده نشد و هم تمایل دانشجویان خارجی به حضور در این کشور با کاهش شدیدی روبه‌رو شد. تغییرات ایجادشده در سیاست و رهبری آموزش فدرال، روند کاهشی و نزولی ثبت‌نام دانشجویان در دانشگاه‌ها، ثبت کمپین‌های سرمایه و بازگشت کمک‌های مالی ازجمله تحولاتی بود که در طول این سال موردتوجه گسترده آموزش عالی آمریکا قرار گرفت. کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا در سال 2021 تلاش کردند بعد از تجربه یک‌سال کلاس‌های آنلاین و تعطیلی فعالیت‌های دانشگاهی تا حد امکان به فعالیت‌های دانشگاهی عادی خود بازگردند.

در آستانه پایان سال 2021، به بررسی وضعیت دانشگاه‌های دنیا پرداخته‌ایم تا از چگونگی عملکرد آنها در سالی که به پایان آن نزدیک می‌شویم، اطلاعاتی کسب کنیم.

سال پایان دوران پذیرش با آزمون در کالج‌های آمریکایی

به گزارش forbes، به دلیل اختلالات ایجادشده به‌دنبال همه‌گیری کرونا و نگرانی از تعصبات نژادی و اقتصادی و اجتماعی مرتبط با تست‌های استانداردشده مانند ACT و SAT، صدها کالج استفاده از چنین تست‌هایی را در تصمیم‌گیری برای پذیرش دانشجو لغو کردند. ACT و SAT تست‌های استاندارد در پذیرش کالج‌های آمریکا هستند. اینکه آیا کالج‌ها به شیوه سیاست تست انتخابی عمل کرده یا استفاده از تست‌ها را متوقف می‌کنند، هنوز به درستی مشخص نیست اما شماری از موسسات دیگر از این شیوه پذیرش دانشجو استفاده نمی‌کنند. در دوران همه‌گیری کرونا، صنعت تست‌های استاندارد در همه زمینه‌ها جایگاه خود را از دست داده است. تعداد دانشجویانی که در این آزمون‌ها شرکت می‌کردند، به‌طور چشمگیری کاهش یافته است؛ چراکه بسیاری از موسسات برجسته آمریکایی به رهبری دانشگاه کالیفرنیا، تصمیم گرفتند استفاده از این آزمون‌های پذیرش را پایان دهند. اما تا پایان سال، بیش از نیمی از کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکایی متعهد شده بودند برای متقاضیان سال تحصیلی 2023، این آزمون‌ها را اختیاری کنند. بیش از 76درصد موسسات آموزشی که دوره‌های کارشناسی را برگزار می‌کنند، آزمون‌های پذیرش را به‌صورت اختیاری انجام می‌دهند.

کاهش 15درصدی دانشجویان بین‌المللی

آخرین آمارهای ملی ارائه‌شده نشان می‌دهد ثبت‌نام دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های آمریکا در ترم پاییز سال جاری با افت 3.5 درصدی روبه‌رو بوده است؛ درمجموع، دانشگاه‌های آمریکا در دو سال گذشته با کاهش 7.8 درصدی ثبت‌نام‌های مقطع کارشناسی روبه‌رو بوده‌اند. دراین میان، کالج‌های محلی با توجه به دسترسی دانشجویان مناطق مختلف، بیشترین ضربه را از همه‌گیری کرونا و کاهش شمار ثبت‌نامی‌ها خوردند؛ به‌طوری که ثبت‌نام کلی آنها درمجموع 14.8 درصد نسبت به سال 2019 کمتر شده است. در سال تحصیلی 2021- 2020 حدود 20.8 میلیون دانشجو در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های آمریکا ثبت‌نام کردند که در مقایسه با 21.8 میلیون دانشجوی همین مقطع در سال گذشته، یک میلیون نفر کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین آمار ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های آمریکا در سال 2021 با حدود 15 درصد کاهش روبه‌رو است و همین امر باعث شده تعداد دانشجویان بین‌المللی که در کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا تحصیل می‌کنند، برای نخستین‌بار از سال 2014 به زیر یک‌میلیون نفر کاهش یابد. تعداد کلی دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های آمریکا با 15درصد کاهش از 1,075,496 نفر در سال تحصیلی 2020- 2019 به 914,095 نفر در سال تحصیلی 2021- 2020 رسید. به‌طور کلی، شمار ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی جدید در دانشگاه‌های آمریکا در این چارچوب زمانی تا 45.6 درصد ریزش داشته است.

به گزارش usnews، بررسی‌ها نشان می‌دهد دانشگاه‌های آمریکا تنها در یک حوزه، آن هم در سطح فارغ‌التحصیلی رشد داشته و ثبت‌نام‌ها همچنان ادامه دارد. طبق آخرین آمارها، در ترم پاییز سال جاری، شمار ثبت‌نام دانشجویان در سطح فارغ‌التحصیلی تا 2.1 درصد رشد نشان می‌دهد که روند رو به رشد 2.7 درصدی سال گذشته را حفظ کرده است. کاهش ثبت‌نام امسال دانشگاه‌ها بیانگر دهمین سال متوالی کاهش ثبت‌نام‌هاست. اگرچه داده‌های اولیه نشان می‌دهد درخواست برای سال آینده هم ممکن است عقب بیفتد، بدون‌شک، تعداد فزاینده‌ای از کالج‌ها و دانشگاه‌ها با بحران ثبت‌نام مواجه هستند. چین و هند که بزرگ‌ترین منشا دانشجویان بین‌المللی ورودی به آمریکا را شامل می‌شوند، در همین بازه زمانی به ترتیب دچار 14.8 و 13.2 درصد افت دانشجو داشته‌اند.

حضور یک‌سومی دانشگاه‌های آمریکا در رتبه‌بندی‌ها

طبق گزارش ارائه‌شده از سوی مرکز ملی آمار آموزش عالی، تعداد کلی دانشگاه‌های آمریکا بستگی به تعداد شعبه پردیس‌های دانشگاهی دارد و به نظر می‌رسد تعداد دانشگاه‌ها درحال تغییر است. با وجود اینکه شمار کل کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا حدود چهارهزار مرکز عنوان شده، این کشور تنها 1452 مرکز آموزشی را در رتبه‌بندی‌های سال 2021 گنجانده است. به گزارش usnews، آمریکا معیارهایی چون اعتبار منطقه‌ای و ارائه برنامه‌های دوره چهارساله کارشناسی را برای قراردادن مراکز آموزش در رتبه‌بندی‌ها لحاظ می‌کند و در این میان، دانشگاه‌هایی که تنها مدرک کاردانی ارائه داده و کمتر از 200 دانشجو دارند، در رده‌بندی‌ها قرار نمی‌گیرند. به‌طورکلی، از 3982 موسسه آموزش و دانشگاه آمریکا، حدود 1625 دانشگاه دولتی چهارساله و دوساله، 1660 دانشگاه خصوصی و غیرانتفاعی چهارساله و دوساله و 697 موسسه انتفاعی در پاییز 2019 حضور داشتند. طبق این داده‌ها، موسسات آموزشی به زیرگروه‌هایی چون کالج‌ها و دانشگاه‌های چهارساله و دوساله موسوم به کالج‌های اجتماعی تقسیم می‌شوند.

هنوز اکثر برترین‌ها آمریکایی هستند

به گزارش bestcolleges، دانشگاه‌های آمریکا سال‌هاست در فهرست برترین دانشگاه‌های دنیا جا خوش کرده و بهترین سیستم آموزش عالی را از آن خود کرده‌اند و دلیل این مدعا نیز رتبه‌بندی‌هایی است که در سال‌های اخیر ارائه شده است.

رتبه‌بندی تایمز: طبق رده‌بندی سال 2022 پایگاه «تایمز» که معتبرترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان را در اختیار دارد، از 10 دانشگاه برتر دنیا، هشت دانشگاه در سال جاری آمریکایی بوده‌اند که از جمع 20 دانشگاه برتر، 12 دانشگاه را به خود اختصاص داده‌اند. در این رده‌بندی، دانشگاه آکسفورد رتبه نخست را از آن خود کرده و موسسه فناوری کالیفرنیا، دانشگاه هاروارد و دانشگاه استنفورد در رده‌های دوم تا چهارم قرار گرفته‌اند.
رتبه‌بندی شانگهای: در این رتبه‌بندی بیشتر کیفیت آموزشی به‌واسطه تعداد فارغ‌التحصیلانی که موفق به کسب جایزه نوبل و مدال‌های میدانی شده‌اند، خروجی پژوهش‌ها و سرانه عملکرد دانشگاه‌هاست. در این رتبه‌بندی، از 10 دانشگاه برتر دنیا، هشت دانشگاه آمریکایی هستند و 15 دانشگاه آمریکایی در جمع 20 دانشگاه برتر هستند.

رتبه‌بندی یونیورسیتا 21: در این رتبه‌بندی، محققان، یک کشور را به‌طور کلی، آموزش و توسعه روابط بین موسسات آموزش عالی و سهامداران خارجی و تولید تحقیقات نوآورانه را مدنظر قرار می‌دهند. در این رتبه‌بندی، آمریکا رده نخست و بعد از آن سوئیس، دانمارک، سنگاپور، سوئد، انگلیس، کانادا، فنلاند، استرالیا و هلند قرار گرفته‌اند.

رتبه‌بندی QS: در این رتبه‌بندی، دانشگاه‌ها براساس مقاومت سیستم، میزان دسترسی، موسسات پرچمدار و مفاهیم اقتصادی بررسی می‌شوند. طبق این رده‌بندی، آمریکا در رده نخست و بعد از آن، انگلیس، استرالیا، آلمان، کانادا، فرانسه، هلند، چین، کره‌جنوبی و ژاپن قرار گرفته‌اند. از 10 دانشگاه برتر رتبه‌بندی QS، پنج دانشگاه آمریکایی بوده و از جمع 25 دانشگاه برتر این رتبه‌بندی هم 12 دانشگاه آمریکایی هستند.

کاهش 4.3 میلیون دلاری بودجه‌های آموزشی در دولت بایدن

با انتخاب جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020، سازمان آموزش و پرورش آمریکا رابطه جدیدی را با کالج‌ها و دانشگاه‌های این کشور آغاز کرد که در دوران ترامپ رابطه خوبی بین آنها برقرار نبود. اگرچه به نظر می‌رسد پیشنهادی که بایدن مبنی بر رایگان‌شدن کالج‌های محلی داده درحال حاضر لحاظ نمی‌شود، رهبران آموزش عالی از سیاست‌های مطلوبی ازجمله میلیاردها دلاری که از طریق صندوق‌های امداد اضطراری آموزش عالی به مقوله بازیابی در دوران کرونا اختصاص یافته، گرنت «پل» که به دانشجویانی با مشکل مالی اعطا می‌شود، افزایش نظارت بر بخش انتفاعی، بخشش گسترده وام‌های دانشجویی و پذیرش بیشتر برای دانشجویان بین‌المللی و فاقد مدرک استقبال کردند. این نخستین‌باری است که پس از سال‌ها، تحلیلگران آموزش عالی نسبت به افزایش بودجه‌های آموزشی در سال مالی 2022 ابراز امیدواری کرده‌اند. بعد از اینکه همه‌گیری کرونا، بودجه‌های ایالتی آمریکا را کاهش داد و درآمدهای دانشگاهی نیز با روند رو به کاهش مواجه شد، برخی قانونگذاران به کاهش بودجه آموزش عالی در طول سال مالی 2021 رأی دادند که این خود می‌توانست بحران مالی آموزش عالی را بیشتر کند.

به گزارش insidehighered، در سال مالی گذشته، 13 ایالت آمریکایی، اعتبارات آموزش عالی را به میزان خالص 417.5 میلیون دلار کاهش دادند. با تداوم همه‌گیری کرونا، کارشناسان هشدار داده‌اند بخش آموزش عالی بار دیگر با کاهش حمایت‌های مالی در سال 2022 روبه‌رو شود که در ماه جولای آغاز شد. اما در این میان، درآمدهای دولتی به سرعت بهبود یافته و قانونگذاران بودجه‌هایی را برای سال مالی پیش‌رو در نظر گرفته‌اند. البته به نظر می‌رسد وضعیت مالی ایالت‌های آمریکا در مقایسه با ابتدای سال 2021 به مراتب بالاتر رفته است. تاکنون وضعیت بودجه سال 2022 برای 47 ایالت مشخص شده است که به نظر می‌رسد بودجه آموزش عالی آمریکا در مقایسه با سال 2021، حدود 4.7 میلیارد دلار افزایش یافته است. به‌عنوان مثال، سیستم دانشگاه آلاسکا به‌گونه‌ای است که پس از توافق سه‌ساله بین رئیس‌جمهور سابق سیستم و فرماندار این منطقه، وارد آخرین سال کاهش بودجه برنامه‌ریزی شده به‌طوری که در سال 2019، با کاهش 70میلیون دلاری بودجه سیستم آموزش عالی در این دانشگاه طی بازه‌ای سه‌ساله موافقت شد. نظام آموزش این دانشگاه هزینه‌ها را در دو سال مالی 2020 و 2021 تا 25میلیون دلار کاهش داد. اما این دانشگاه همچنان با کاهش 4.3 میلیون دلاری در بودجه‌های دولتی روبه‌روست.

افزایش تسهیلات و ثبات شهریه‌ها 2 استراتژی آمریکایی‌ها

چند دانشگاه آمریکایی در سال 2021 تعهد خود را نسبت به افزایش کمک‌های مالی در تلاش برای جذب و حفظ دانشجویان اقلیت، کم‌درآمد و دانشجویان سال اولی اعلام کردند. به‌عنوان مثال، دانشگاه واشنگتن واقع در سنت‌لوئیس قرار است روی افزایش یک‌میلیارد دلاری کمک‌های مالی به دانشجویان کار کند و به آن اجازه می‌دهد تا خط‌مشی پذیرش در مقطع کارشناسی را اتخاذ کرده و متعهد شود که 100درصد نیاز مالی ثابت‌شده برای دانشجویان پذیرفته شده را برآورده کند. ایالت اوهایو متعهد شده 800 میلیون دلار به‌عنوان بخشی از برنامه‌ای 10ساله اختصاص دهد تا دانشجویان مقطع کارشناسی بدون بدهی بتوانند ادامه تحصیل دهند. استراتژی دیگر دانشگاه‌های آمریکا، توجه به ثبات شهریه‌هاست، به‌طوری‌که در سال 2021، ده‌ها دانشگاه اعلام کرده‌اند شهریه‌های دانشجویی را حداقل برای دانشجویان مقطع کارشناسی برای سال پیش‌رو افزایش نخواهند داد. در این میان، با توجه به وضعیت وخیم مالی دانشجویان و خانواده‌های آمریکایی به‌دنبال همه‌گیری کرونا، دانشگاه‌های بزرگ در آلاباما، آریزونا، کالیفرنیا، جورجیا، آیداهو، ایلینویز، ماساچوست، نیوهمشایر، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، کارولینای جنوبی، تنسی و ویرجینیا خبر از ثبات شهریه‌های دانشگاهی داده‌اند. بسیاری از موسسات آموزشی نسبت به لغو یا کاهش بدهی‌های دانشجویی خود استفاده کرده‌اند. صدها نفر هم برای کمک به جبران هزینه‌های مربوط به بیماری‌های همه‌گیر پیش‌قدم شده‌اند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار