• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۰۵ - ۰۱:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

علامه واعظ‌زاده‌خراسانی، 2 دهه پرچمداری تقریب

ازجمله پرچمداران نامدار و به‌یادماندنی مبحث تقریب در کشورمان که تلاش‌های پیگیرانه و وافر ایشان انعکاس فراوانی در داخل و خارج از کشور داشت و به رشد درخت تناور تقریب در جهان اسلام یاری رساند، مرحوم آیت‌الله محمد واعظ‌زاده‌خراسانی است که جزء علمای روشن‌ضمیر این مرز‌وبوم بود و داعیه‌ای جز عظمت و تعالی امت اسلامی از طریق تاکید بر مشترکات بین مسلمین و طرد عوامل مخرب وحدت و الفت و برادری بین جوامع اسلامی نداشته است.

علامه واعظ‌زاده‌خراسانی، 2 دهه پرچمداری تقریب

از ادوار مختلفی که مبحث ارجمند تقریب بین‌مذاهب اسلامی در ایران مطرح شد و برای توسعه و گسترش آن تلاش به عمل آمد، مردانی با قامت سترگ و‌ انگیزه‌ای محکم و اندیشه‌ای سرشار از عشق به وحدت و عظمت امت اسلامی، پرچم آن را بر دوش کشیدند و دستاوردهای معتنابه و ارزشمندی را برجای گذاشتند و مسیر را برای نسل‌های بعدی که این مبحث را با علاقه و میل فراوان ادامه دادند، هموار کردند.

ازجمله پرچمداران نامدار و به‌یادماندنی مبحث تقریب در کشورمان که تلاش‌های پیگیرانه و وافر ایشان انعکاس فراوانی در داخل و خارج از کشور داشت و به رشد درخت تناور تقریب در جهان اسلام یاری رساند، مرحوم آیت‌الله محمد واعظ‌زاده‌خراسانی است که جزء علمای روشن‌ضمیر این مرز‌وبوم بود و داعیه‌ای جز عظمت و تعالی امت اسلامی از طریق تاکید بر مشترکات بین مسلمین و طرد عوامل مخرب وحدت و الفت و برادری بین جوامع اسلامی نداشته است. مرحوم مبرور آیت‌الله واعظ‌زاده با حکم رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، اولین دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۸۰ بود. با تلاش‌های ایشان دانشگاه مذاهب اسلامی که پایگاه علمی و نظریه‌پردازی تقریب بین‌مذاهب اسلامی به شمار می‌رود، تاسیس شد. این دانشگاه درواقع تجلی‌گاه اهمیت فراوان و غیرقابل‌کتمانی است که شیعه امامیه اثنی‌عشری برای پیشبرد مبحث تقریب به‌عنوان راه استراتژیک به‌منظور بازیابی مفهوم وحدت امت اسلامی در دوران معاصر نشان دادند و جزء گفتمان اصلی و خدشه‌ناپذیر امامین انقلاب بعد از استقرار کیان جمهوری اسلامی تا حال حاضر محسوب می‌شود.

از نظر مرحوم آیت‌الله واعظ‌زاده وحدت بین مسلمین یک امر ذاتی است و نه مصلحتی و تقریب‌ بین‌مذاهب، مطلوبیتی ذاتی دارد و مقدمه وحدت اسلامی است. به باور ایشان وحدت اسلامی یا به‌ تعبیر‌ قرآن کریم، وحدت امت اسلامی یکی از ارکان اسلام است که اساس آن را‌ رسول‌‌اکرم(ص)‌ بنا نهاده و در قرآن نیز تاکید شده است که مسلمانان یک امت‌ در‌ برابر‌ امت‌ها و ملت‌های دیگر هستند. آن مرحوم برای پیشبرد اهداف بلند تقریب در سفرهایی به بیش از ۳۰ کشور‌ جهان‌، با روسای‌جمهور کشورها و برخی رهبران مذهبی در نقاط مختلف جهان دیدار و گفت‌وگو کرد. مرحوم آیت‌الله واعظ‌زاده در زمینه‌های تفسیر قرآن، فقه، فقه‌الحدیث، تاریخ تفسیر، تاریخ حدیث، تاریخ علوم عقلی، تاریخ فقه، قواعد فقه، تاریخ علوم اسلامی، تاریخ اسلام و فلسفه و کلام به تدریس و ارشاد دانشجویان همت گماشت و سال‌ها به‌عنوان استاد تمام‌وقت در دانشگاه‌های مختلفی چون علوم اسلامی رضوی مشهد، دانشگاه تربیت‌مدرس و دانشکده الهیات دانشگاه تهران به تربیت دانشجویان جوان پرداخت و تا واپسین ماه‌های عمر خویش به این مهم اشتغال داشت. رهبر انقلاب اسلامی در پیام تسلیت که به‌مناسبت درگذشت این فقیه بزرگوار صادر فرمودند، آثار قلمی و تحقیقی ایشان را در شمار افتخارات علمی حوزه‌های علمیه شیعه دانستند.

 یکی از فعالیت‌های مهم مرحوم آیت‌الله واعظ‌زاده در پیش از انقلاب در دانشگاه مشهد، برگزاری کنگره هزاره شیخ طوسی در سال‌های ۱۳۴۹ و ۱۳۵۰ با حضور بسیاری از عالمان و استادان داخل و خارج از کشور بوده است. با کوشش و تصحیح وی، کتاب‌ فهرست شیخ طوسی، اختیار معرفه‌الرجال شیخ طوسی، یک جلد مقالات عربی و دو جلد مقالات فارسی که از مآخذ مرجع درباره زندگی شیخ طوسی است، چاپ شد. علاوه‌بر‌ چاپ مقالات ارائه‌شده به کنگره در سه مجلد، چند عنوان از اهم کتاب‌های شیخ طوسی ازجمله اختیار معرفه‌الرجال و الفهرست نیز تصحیح و منتشر شد. این علامه فرزانه در سال 1381 به‌عنوان استاد نمونه کشوری انتخاب و در سال 1382 به‌عنوان چهره ماندگار معرفی شد و در سال 1386 برنده جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد. سرانجام واعظ‌زاده‌خراسانی، بامداد یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ در ۹۱ سالگی در مشهد درگذشت و در حرم رضوی مدفون شد.

دانشگاه آزاد اسلامی که امروزه و در دوره جدید بازیابی هویت علمی و انقلابی خویش براساس منویات رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی و مساعی پیگیرانه دکتر طهرانچی رئیس محترم دانشگاه مبحث تقریب بین‌مذاهب اسلامی را در دستورکار خویش قرار داده است، تکریم و تجلیل از مرحوم آیت‌الله واعظ‌زاده‌خراسانی را به‌عنوان یکی از پیشگامان مبحث تقریب بین‌مذاهب اسلامی، گامی به سوی آشکارسازی و تبیین دستاوردهای گران‌سنگ و ارزنده‌ای می‌داند که در حوزه این مبحث در عمر با برکت این علامه فرزانه حاصل شده است و آن را الهام‌بخش تلاش‌ها و کوشش‌های ادامه‌دار و مستمری تلقی می‌کند که می‌رود به فضل الهی تا با تحکیم و تقویت وحدت در درون واحدهای دانشگاهی پراکنده در سراسر کشور، نقش پیشتازانه‌ای برای دانشگاه آزاد اسلامی رقم بزند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار