• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۰۵ - ۰۱:۰۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

راه‌اندازی 21 دفتر تقریب مذاهب در دانشگاه آزاد اسلامی

در دانشگاه آزاد اسلامی توجه به جامعه و شعار دانشگاه اجتماعی بسیار پررنگ است و در این ارتباط دانشگاه به مسائل و مشکلات جامعه بیش از گذشته توجه می‌کند که ازجمله آن می‌توان به موضوع اشتغال، وحدت شیعه و سنی و... اشاره کرد.

راه‌اندازی 21 دفتر تقریب مذاهب در دانشگاه آزاد اسلامی

محسن مرادی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی و واحد مشهد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره شخصیت علامه واعظ‌‌زاده‌خراسانی و اقدامات دانشگاه در حوزه تقریب مذاهب گفت: «در دانشگاه آزاد اسلامی توجه به جامعه و شعار دانشگاه اجتماعی بسیار پررنگ است و در این ارتباط دانشگاه به مسائل و مشکلات جامعه بیش از گذشته توجه می‌کند که ازجمله آن می‌توان به موضوع اشتغال، وحدت شیعه و سنی و... اشاره کرد.»

او ادامه داد: «در چند روز اخیر زمزمه‌هایی مبنی‌بر اختلاف‌افکنی بین شیعه و سنی از سوی استکبار جهانی شنیده می‌شد؛ بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی در این ارتباط احساس مسئولیت کرده و به آن ورود کرده است. البته مسئولان این دانشگاه در گذشته نیز به این موضوع توجه ویژه داشته و راه‌اندازی 21 دفتر تقریب مذاهب در همین راستا بوده است. درواقع از مهم‌ترین فعالیت‌های این دانشگاه در حوزه تقریب مذاهب راه‌اندازی دفاتر تقریب در استان‌هایی است که در آنها دانشجو، استاد و کارمندان شیعه و سنی در کنار یکدیگر مشغول به فعالیت هستند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی و واحد مشهد خاطرنشان کرد: «در استان خراسان رضوی نیز به غیر از شهر مشهد در شهرهای تایباد، تربت جام و... دفاتر تقریب مذاهب راه‌اندازی شده است. در همین راستا چندی پیش قرار شد از مقام شامخ علامه واعظ‌‌زاده‌خراسانی که یکی از منادیان تقریب بین مذاهب اسلامی است قدردانی شود.»

او در ادامه اظهار کرد: «علامه واعظ‌زاده‌خراسانی موسس دانشگاه مذاهب اسلامی و اولین دبیرکل مجمع تقریب بین مذاهب در مشهد است. ایجاد مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز یکی از دستاوردهای مهم علامه واعظ‌زاده‌خراسانی است. به همین دلیل در پنجمین سالگرد ارتحال ایشان قرار بر این شد تا با همکاری آستان قدس رضوی و معاونت فرهنگی شهرداری مشهد، آیین بزرگداشت علامه واعظ‌زاده‌خراسانی برگزار شود.»
مرادی تصریح کرد: «درنهایت روز پنجشنبه هفته گذشته، همایش تجلیل از مقام علمی و فرهنگی علامه واعظ‌زاده‌خراسانی با حضور دانشمندان، مشاور رئیس‌جمهور در امور ادیان و مذاهب اسلامی، مسئولان دفاتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی و... برگزار شد.»

او تاکید کرد: «این مراسم مورد تجلیل تمام صاحب‌نظران و دلسوزان و دغدغه‌مندان وحدت شیعه و سنی و وحدت حوزه و دانشگاه قرار گرفت.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی و واحد مشهد درخصوص هدف دانشگاه آزاد اسلامی برای ورود به مسائل تقریبی بیان کرد: «دغدغه و نگرانی‌های جامعه، دغدغه و نگرانی دانشگاه است؛ بنابراین دانشگاه نمی‌تواند به این مسائل بی‌تفاوت باشد. اگر فضای آرامی بر کشور حاکم نباشد و دانشگاه در این حوزه‌ها احساس مسئولیت نکند قطعا در مسائل آموزشی و پژوهشی نیز نمی‌تواند موفق باشد.»

 محیط جامعه و دانشگاه باید یک محیط آرام و مبتنی‌بر اشتراکات فرهنگی باشد

او عنوان کرد: «بنابراین محیط جامعه و دانشگاه باید یک محیط آرام و مبتنی‌بر اشتراکات فرهنگی باشد که اقوام و مذاهب اسلامی در جامعه پیرامونی دانشگاه احساس آرامش کنند. به همین دلیل دانشگاه وظیفه دارد در این حوزه ورود کند زیرا در سالیان گذشته این مهم مغفول مانده بود. الان دانشگاه آزاد اسلامی با نگاهی که در حوزه تقریب اسلامی و توجه به اشتراکات فرهنگی و مذهبی و جلوگیری اختلاف بین مذهب دارد باید به این مسائل توجه کند تا هم مقبولیت اجتماعی بیشتری داشته باشد و هم به وظایف ذاتی خود که همان وظایف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی است بپردازد.»

مرادی با بیان اینکه توجه به این مسائل باعث می‌شود تا آرامشی در فضای پیرامونی دانشگاه ایجاد شود، گفت: «رسالت اصلی دانشگاه پرورش انسان‌هایی است که در همین جامعه فعالیت می‌کنند؛ اگر دانشگاه بتواند این افراد را تربیت کند نفع کلی آن، متوجه دانشگاه و جامعه خواهد بود. در حوزه وحدت جهان اسلام نیز دانشگاه باید به‌طور ویژه وارد شود. رویکرد دانشگاه اجتماعی و حل مساله در دانشگاه آزاد اسلامی چند سالی است که قوت گرفته و وظیفه دانشگاه در این ارتباط سنگین است.»

 حضور هزار و 300 دانشجوی اهل تسنن در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی و واحد مشهد در پایان گفت: «این فعالیت‌ها مورد تقدیر تمام دلسوزان و دغدغه‌مندان نظام قرار گرفته است. اکنون در دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی حدود هزار و 300 دانشجوی اهل تسنن و 160 استاد و کارکنان اهل تسنن حضور دارند که در کنار یکدیگر مشغول به فعالیت هستند. درحال حاضر فعالیت‌های تقریبی این واحد دانشگاهی بسیار مورد توجه قرار گرفته است تا جایی که علمای اهل تسنن در شهرهای تربت جام و مشهد به این فعالیت‌ها توجه کرده و از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر کرده‌اند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار