• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۰۴ - ۰۲:۲۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 2
  • 0
حسین جلالی، عضو مجمع نمایندگان استان کرمان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

اعمال‌نظر نمایندگان در عزل و نصب‌های دولتی از سال‌ها قبل به رویه تبدیل شده است

درباره کرمانشاه در جریان اخبار مربوط به استاندار نیستم ولی درباره کرمان باید گفت درباره زینی‌وند، دو مساله مطرح است؛ یک نکته آن است که نمی‌شود از لحاظ فکری با دولت ناهماهنگ بود ولی از لحاظ رفتاری ادعا کنیم هماهنگی وجود دارد. این انشقاق شخصیتی پیش می‌آورد. ما قطعا نمی‌توانیم خلاف باورها و اعتقادات خودمان رفتار کنیم.

اعمال‌نظر نمایندگان در عزل و نصب‌های دولتی از سال‌ها قبل به رویه تبدیل شده است

حسین جلالی، عضو مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس یازدهم معتقد است اینکه نمایندگان در عزل و نصب‌های دولتی مداخله داشته باشند و این حق را برای خود قائل شوند، امری است که از سال‌های نه‌چندان دور و در دولت‌های پیشین، به یک رویه تبدیل شده است. او همچنان اعتقاد دارد این دخالت‌ها و اعمال‌نظرها، سرعت حرکت دولت را کند می‌کند. جلالی، از نمایندگانی است که در چند مدت گذشته، از مخالفان ابقای علی‌ زینی‌وند به‌عنوان استاندار کرمان توسط هیات‌وزیران شناخته می‌شود. او این انتخاب توسط دولت سیزدهم را تحت‌تاثیر اعمال‌نظر و دخالت نمایندگان می‌داند و با اشاره به اینکه وی در آبان‌ سال 99 و توسط دولت قبل به‌عنوان استاندار کرمان انتخاب شد و معتقد به باورهای مسئولان دولت روحانی است، همکاری او با دولت فعلی را ممکن نمی‌داند و اعتقاد دارد تفکرات استاندار ابقاشده، با شعارها و باورهای دولت در تعارض است.

همه اینها نشان از آن دارد که حسین جلالی، عضو مجمع نمایندگان استان کرمان، با وجود اینکه از مخالفان دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها در دولت است اما با تصمیم اخیر دولت سیزدهم درباره استاندار کرمان نیز موافق نیست و باور دارد این‌گونه انتصاب‌ها توسط دولت با مشکلاتی در ادامه راه همراه خواهد بود. جلالی در ابتدای گفت‌وگویش با «فرهیختگان»، ارجاعی به بیانات رهبری در دیدار نمایندگان با ایشان در ابتدای کار مجلس یازدهم می‌دهد و بر لزوم پرهیز نمایندگان از ورود به کار اجرایی تاکید می‌کند. او در این‌باره به «فرهیختگان» گفت: «رهبر معظم‌ انقلاب در دیداری که در شروع مجلس با نمایندگان داشتند، پس از اینکه تعریف‌هایی از مجلس یازدهم کردند که جوان، انقلابی و مردمی است، فرمودند آسیب‌هایی هم متوجه این مجلس خواهد بود. یکی از آسیب‌ها، دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌هاست. مجلس، قوه مقننه است؛ یعنی شأن مجلس، قانونگذاری و نظارت است. ورود به اجراییات و دخالت در آن، باعث می‌شود کارها کند پیش رود و خدای‌ناکرده ممکن است با مفاسدی همراه باشد.» او برای توضیح بیشتر درباره احتمال ایجاد فساد در این‌باره گفت: «متاسفانه برخی وقت‌ها ممکن است در این دخالت‌ها منافع افراد در نظر گرفته شود. بنابراین، به نظر می‌رسد دخالت در عزل و نصب‌های قوه مجریه از سوی اعضای قوه مقننه، به مصلحت مجلس شورای اسلامی نیست.» او همچنین درباره تعدد اعمال‌نظرها و دخالت‌ها از سوی نمایندگان مجلس در عزل و نصب‌های مسئولان دولتی گفت: «متاسفانه این مساله از سال‌ها قبل به یک رویه غلط تبدیل شده است که نمونه آن را در دولت‌های قبل شاهد بوده‌ایم. آن رویه غلط این است که نمایندگان مجلس، در عزل و نصب مسئولان، فرماندار، بخشدار، شهردار و مسئولان اجرایی حوزه انتخابیه دخالت می‌‌کردند. یک زمان اظهارنظر درباره عزل و نصب‌ها در مقام مشورت است که مشکلی وجود ندارد و به مسئولان مربوطه انتقال می‌کنند و مشاوره‌شان را با آنان مطرح می‌کنند. یک زمان هم در مقام پیشنهاد است که بر فرض مثال مسئولان دولتی از آنها پیشنهاد می‌خواهند که در آن صورت هم با پیشنهادهایشان به دولت کمک می‌کنند. اما اینکه بر سر موردی مخالفت یا لجاجتی پیش بیاید که شخص موردنظر منصوب شود و دولت هم تحت‌فشار قرار بگیرد، غلط است. از همین جهت، نمایندگان تا جایی که حس نکنند مفاسد و ضرری متوجه کشور نخواهد بود، نباید دخالت کنند. مگر اینکه جایی مساله نفوذ باشد که مساله مهمی است و اینجا اگر نماینده‌ای خبری دارد، باید آن خبر یا خبرها را به اطلاع مسئولان دولتی برساند و اگر لازم است عواقب آن را هشدار دهد.»

جلالی که از مخالفان جدی ابقای علی‌ زینی‌وند استاندار کرمان توسط دولت شناخته می‌شود، درباره نقش مجمع‌های نمایندگان استان‌هایی چون کرمانشاه و کرمان در انتصاب استاندارها توسط هیات‌وزیران دولت سیزدهم گفت: «درباره کرمانشاه در جریان اخبار مربوط به استاندار نیستم ولی درباره کرمان باید گفت درباره زینی‌وند، دو مساله مطرح است؛ یک نکته آن است که نمی‌شود از لحاظ فکری با دولت ناهماهنگ بود ولی از لحاظ رفتاری ادعا کنیم هماهنگی وجود دارد. این انشقاق شخصیتی پیش می‌آورد. ما قطعا نمی‌توانیم خلاف باورها و اعتقادات خودمان رفتار کنیم. مصاحبه‌ای از خود زینی‌وند موجود است که در دولت قبل انجام شده. او در آن گفت‌وگو گفته‌ بود باید کسی مسئولیت داشته باشد که در باور و مبانی فکری با دولت هماهنگ باشد. بنابراین با توجه به این‌که مبانی فکری زینی‌وند که وفادار به اصلاح‌طلبان شناخته می‌شود و خود را با آنان همسو معرفی کرده و با آنها مشورت می‌کند، طبیعی است نمی‌تواند با دولتی که این رویکرد را ندارد کار کند. البته این‌که بگوییم چون دولت تغییر کرده است او هم «باید» تغییر کند، مبنای درستی نیست. مساله این است که او در هر صورت به مبانی‌ای پایبند است که جریان مخالف رئیس‌جمهور به آن مبانی باور دارند. اگر همراهی او با آن جریانات به نیکی، دو سال خلاصه می‌شد، باز تفاوت داشت ولی وی نزدیک به 30 سال به این باورها اعتقاد داشته است. برخی معتقدند ما از اشخاص صرفا کار می‌خواهیم. همین که شخص کار کند برای ما کافی است. کاری نداریم اعتقادات گزینه موردنظر چیست. مواضع سیاسی او چیست و مشاوران وی چه افرادی هستند. ما کار می‌خواهیم. در جواب این اشخاص باید گفت اگر صرفا کار می‌خواهیم و کاری به نگاه آن شخص درباره انقلاب و مواضع نظام و قوانین نداریم که می‌شود همان چیزی که زمان پیش از انقلاب عده‌ای به آن باور داشتند. آمریکایی‌‌ها بیایند برای ما کار کنند و ما را به آن اهدافی که شاه هم به آن باور داشت و آن را مدنظر داشت، برسانند. برای شما کار می‌کردند ولی اعتقادات شما را باور نداشتند. دولت باید به این مساله توجه کند. ما در این سال‌ها از نفوذ آسیب زیادی دیده‌ایم. کرمان شهری است که پایگاه کارگزاران سازندگی است و اگر بنا باشد نخ تسبیح افرادی با این باور همچنان حفظ شود، جریانات انقلابی سرخورده و مأیوس خواهند شد. او از علاقه‌مندان و دلبستگان به هاشمی‌رفسنجانی است و نمی‌تواند خود را از آن جریان جدا بداند. چطور می‌خواهد در دولت آقای رئیسی که شعارش، مواضعش، باورهایش و حرکتش با طیف کارگزاران سازندگی همخوانی ندارد، کار کند؟ نمی‌توانیم بگوییم حالا ما شخصی را اجاره‌ای می‌آوریم و کار را جلو می‌بریم. مگر قحط‌الرجال است؟ الحمدلله رجال کارآمد و توانمند وجود دارند. در این‌باره بیش از 10 نفر افراد بومی و غیربومی به وحیدی معرفی شده‌اند. چه اصراری دارند که استاندار نباید تغییر کند. او موردتایید جهانگیری و نوبخت است و همچنین سه مرتبه توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شده است. پس نمی‌توان مسئولیت استانداری دولت مردمی و انقلابی را به شخصی سپرد که پیش از این توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شده است.»

جلالی در پایان گفت: «نمایندگان نباید در عزل و نصب‌های دولت دخالت کنند. اگر نگرانی‌ای از تحرکات جریان نفوذ دارند پیشنهادهایشان را تذکر بدهند، اما اینکه بر انتخاب گزینه مدنظرشان توسط دولت پافشاری کنند درست نیست. دست دولت باید در این مساله باز باشد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار