• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۰۴ - ۰۱:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 2
  • 0
توضیح نوروزی به «فرهیختگان» درباره دلیل بحث عجیبش با استاندار تهران در جلسه رسمی:

به استاندار گفتم آیا داماد رباط‌کریم لیاقت نداشت؟

هر فردی که منصوب می‌شود معصوم نیست. ما نمی‌توانیم بگوییم تا به الآن هرکس به مسئولیتی منصوب شده صددرصد موفق عمل کرده است.

به استاندار گفتم آیا داماد رباط‌کریم لیاقت نداشت؟

اواسط هفته گذشته بود که ویدئویی از بگومگوی عجیب استاندار تهران و نماینده رباط‌کریم در یک جلسه رسمی، در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد. این بحث میان محسن منصوری، استاندار تهران و حسن نوروزی، نماینده رباط‌کریم در مجلس درحالی شکل گرفت که استاندار پشت تریبون، درحال سخنرانی در یک نشست رسمی بود و حسن نوروزی، نماینده مجلس که در ردیف جلوی این سالن نشسته بود به نحوی که منصوری صدای او را بشنود، به بخشی از سخنان وی واکنش نشان داد. این واکنش نوروزی به سخنان منصوری موجب شد استاندار تهران پشت میکروفن با بیان این جمله که «شما که جای من نباید فرماندار منصوب کنی!» جواب او را بدهد و سخنرانی‌اش را تمام کند. نوروزی در توضیح جزئیات اتفاقاتی که منجر به بگومگوی او و استاندار تهران در جلسه رسمی شد، گفته است صرفا قصد داشته به سخنان استاندار تهران درباره عدم شایستگی گزینه‌های دیگر برای قرار گرفتن در جایگاه فرمانداری اعتراض کند. در ادامه، متن گفت‌وگوی «فرهیختگان» با این نماینده مجلس را می‌خوانید.

چه معیارهایی را برای تعیین فرماندار لازم می‌دانستید؟

استاندار تهران گفته بود اولویت ما در هر شهرستان با بومی‌های شهرستان است. ما نیز براساس همین اولویت حدود 10 نفر از افراد بومی رباط کریم را معرفی کردیم. معاون رئیس هیات نظارت شوراها، معاون اسبق حراست آموزش‌وپرورش، معاون شهردار، معاون پژوهشی دانشگاه عالی ملی و رئیس اداره کار شهرستان و افرادی از این قبیل را به‌عنوان نیروهای بومی معرفی کردیم و این پیشنهادها مورد قبول استاندار قرار نگرفت و احمدی که اصالتا تهرانی و غیربومی است معرفی شد و ما نیز پذیرفتیم. باتوجه به اینکه نیروهای بومی حاضر در جلسه نسبت به اینکه علی‌رغم زحمات آنها فردی از خارج از منطقه و بدون آشنایی با منطقه به‌عنوان فرماندار معرفی می‌شود معترض بودند، در جلسه این مساله مطرح شد که این اتفاق درست نیست. به همین دلیل هم بنده و هم امام‌جمعه شهرستان به این امر که فردی غیربومی انتخاب شده است گلایه کردیم.
ما ضمن اینکه احمدی را قبول داشته و به او کمک می‌کنیم از این جهت گله‌مند بودیم که یک فرد غیربومی تا بخواهد نسبت به مشکلات ما اطلاع پیدا کند مدت زیادی زمان می‌برد.

آیا منصوری، استاندار تهران به توانمندی‌ها و تخصص‌ها بی‌تفاوت بود؟

پاسخ منصوری این بود که افراد پیشنهاد شده در بررسی‌های استانداری امتیاز لازم را به دست نیاوردند. اعتراض بنده نیز همین بود و بنده صرفا یک کلمه گفتم. حرف من صرفا درمقابل ادعای منصوری بود که گفتند افراد معرفی‌شده توانمند نبوده‌اند. حرف من این بود که آیا امینی لیاقت نداشت، درحالی‌که او داماد رباط‌کریم است، سرهنگ‌تمام سپاه بوده و بیش از 200 مقاله ISI دارد. و همچنین معاون پژوهش دانشگاه دفاع ملی بوده و ناظر رساله‌های دکتری در دانشگاه دفاع ملی است. منصوری گفت نه، که درمقابل پاسخ بنده این بود چگونه فردی با درجه سرگردی در استان تهران فرماندار یک شهر شده است اما فردی که سرهنگ‌تمام است و دارای دانش و کمالات است فاقد لیاقت محسوب می‌شود که منصوری پاسخی نداد و من نیز چیز بیشتری نگفتم.

فکر نمی‌کنید هزینه انتصاب فرماندار غیربومی به‌مراتب کمتر از این است که اگر فرماندار ضعیف عمل کرد، نماینده مجلس نتواند از او مطالبه‌ای کند و مردم این ضعف عملکرد را به پای نماینده نیز بنویسند؟

نه، این هزینه کردن نیست. در همه جهان مطرح است، در ایران نیز باید این اصل مورد توجه قرار گیرد که اگر فردی به‌عنوان فرماندار یا استاندار جایی انتخاب می‌شود باید برآن منطقه تسلط داشته باشد. فرق نمی‌کند این گزینه را من مطرح کنم یا فرد دیگری.

هر گزینه‌ای را که نیروهای انقلابی مطرح می‌کنند گزینه مناسبی است اما این فرد باید بر منطقه نیز مسلط باشد. همین الآن وزارت خارجه زمانی که می‌خواهد فردی را به‌عنوان رایزن فرهنگی به کشوری بفرستد او را ملزم به مطالعه چندماهه در مورد کشور مقصد می‌کند تا فرد به منطقه‌ای که قرار است به آن اعزام شود مسلط باشد.

حرف ما این است که فرمانداری که برای یک منطقه معرفی می‌شود نیز باید به منطقه مسلط بوده تا بداند مسئولان چه افرادی هستند یا اگر بومی نیست حداقل دو سه جا سابقه فرمانداری داشته باشد. تا تسلط داشته باشد و بداند که شورای تامین و شورای برنامه‌ریزی چه کاربردی دارند.

ادعای وابستگی فامیلی شما با امینی، گزینه پیشنهادی شما برای فرمانداری که در رسانه‌ها مطرح شد آیا صحت دارد؟

خبرنگارانی که در منطقه هستند و بر سر اختلافات جناحی با بنده کینه دارند این مطلب را به‌طور حساب‌شده منتشر کردند که من با سرمایه‌داران ارتباط دارم و زد و بند می‌کنم و سایر رسانه‌ها نیز این مطلب را بازنشر دادند. این ادعا بدون منطق و دلیل مطرح شده است که من اقوام خودم را معرفی کرده‌ام. او از اقوام بنده نبودو من در استان تهران تاکنون هیچ‌کدام از اقوام خود را به کار نگرفته‌ام و شاید تنها نماینده‌ای باشم که هیچ‌یک از اقوام خود را در هیچ‌کدام از شهر‌های تهران به کار نگرفته‌ام.

آیا امینی فارغ از مدارج علمی، تجربه اجرایی داشت که او را پیشنهاد دادید؟

همه نیروهای معرفی‌شده توسط ما هم بر منطقه مسلط بودند و هم توانایی مدیریتی داشتند. آیا فردی که سابقه معاونت سردار وحیدی را داشته و بومی است را نمی‌شود دارای سابقه اجرایی دانست؟ فردی مثل فاطمی‌امین، وزیر فعلی صمت زیرنظر او پرورش یافت.

اگر امینی به‌عنوان فرماندار انتخاب  و دچار سوءعملکرد می‌شد آیا شما می‌توانستید به این سوءعملکرد معترض شوید، با توجه به اینکه خودتان او را معرفی کرده بودید؟

اگر و اما بحث دیگری است. ما که در جایگاه خدا قرار نداریم. هر فردی که منصوب می‌شود معصوم نیست. ما نمی‌توانیم بگوییم تا به الآن هرکس به مسئولیتی منصوب شده صددرصد موفق عمل کرده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار