• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۰۴ - ۰۰:۴۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مهلت 3 ماهه استیناف کار را خراب کرد، جریمه 80 هزار دلاری فعال می‌شود

شکایت AFC از تیم‌های ایرانی

استقلالی‌ها: اگر کمیته بدوی پرسپولیس را حذف می‌کرد، مشکل ما حل می‌شد

طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان»، کنفدراسیون آسیا یک طرف سومی را به‌عنوان یک شرکت ممیزی مستقل استخدام کرده و دستور داده است تا مدارک باشگاه‌های ایران را بررسی کند، این درحالی است که از آنجایی که همواره این قضایا در فصول قبل با ریش‌سفیدی حل می‌شد؛ در ادامه و بعد از بررسی‌ها توسط این شرکت ممیزی، آنها به نکات بسیار ریز و جزئی اشاره کرده و داستان را پیچیده کردند تا جایی‌که به برخی مسائل جزئی اشاره کرده‌اند.

شکایت AFC از تیم‌های ایرانی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: ماجرای حذف استقلال و پرسپولیس از حضور در لیگ قهرمانان آسیا اصلا موضوع تازه‌ای نیست و این دو تیم فصل گذشته نیز تا آستانه حذف‌شدن رفته بودند. در این بین مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش وقت ایران برای جلوگیری از این اتفاق به گفته خودش که بعدا آن را تکذیب کرد به مالزی رفته و تضمین و تعهدی داده بود که مشکلات و نقایص برطرف شود و طبق این ضمانت وزیر، قرار شد نمایندگان ایران در فصل 2021 با همین شرایط غیرحرفه‌ای در آسیا حاضر باشند. در سال قبل‌تر نیز بعد از گرفتن میزبانی از باشگاه‌های ایرانی و احتمال کناره‌گیری نمایندگان ایران از این رقابت‌ها، بعد از سفر علی‌نژاد به مقر کنفدراسیون آسیا، این مشکل حل و فصل شده بود.

این داستان یعنی حضور توام با اما و اگر تیم‌های ایرانی در آسیا برای رقابت‌های فصل جدید نیز ادامه پیدا کرد، هرچند مشخصا به نظر می‌رسد برای رقابت‌های امسال دیگر کنفدراسیون آسیا مماشات را در دستورکار قرار نخواهد داد تا پرونده حضور سرخابی‌ها در آسیا با چالش جدی مواجه و چه‌بسا حتی بسته شود، این درحالی است که چندی پیش کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای هردو باشگاه را رد کرد که در این بین به جز برخی ایرادهای هرساله، مدارک باشگاه پرسپولیس بدون توجه به موضوع مطالبات کالدرون و خواکین سرمربی و مربی سابق این تیم و مدارک استقلال به‌خاطر مشکلات هرساله که قابل‌حل بودند، رد شدند اما در ادامه با مهلتی که کمیته استیناف ارائه کرد، این موضوع سمت‌و‌سوی ماجرا را تغییر داد و کار را پیچیده کرد.

 باشگاه استقلال: عمده مشکل ما فقط مالیاتی بود!

استقلالی‌ها معتقدند درواقع داستان اصلی به‌خاطر بدهی به کالدرون بوده و جالب اینکه کمیته بدوی هردو تیم را به یک دلیل رد کرده است و هیچ اشاره‌ای به بدهی به کالدرون نشده و دلایل حذف هردو تیم یکی عنوان شده است، درصورتی که پرسپولیس داستان کالدرون و خواکین را در پرونده دارد. طبق ادعای استقلالی‌ها، این باشگاه هیچ‌گونه بدهی به هیچ شخصی نداشته، یعنی جریمه و رای قطعی از نهادهای قضایی بین‌المللی برای این باشگاه نیامده و فقط بحث مالیاتی بوده که هرساله این امر وجود داشته است اما بالاخره با مساعدت ارگان‌های مربوطه این مشکل حل می‌شد اما پرسپولیس با ماجرای کالدرون و خواکین مواجه بوده است که استقلال این مشکل را نداشت.

درواقع بعد از اینکه کمیته بدوی مدارک هر‌دو باشگاه را رد کرد، استیناف نیز هرگز اعلام نکرد که رای بدوی را تایید می‌کند بلکه این کمیته اعلام کرد به این دو باشگاه یک مهلت سه‌ماهه می‌دهد که این یک امر غیرقابل‌مفهوم برای کنفدراسیون فوتبال آسیا محسوب می‌شود؛ چراکه آنها اعتقاد دارند کمیته صدور مجوز حرفه‌ای یا باید مجوز بدهد یا مجوز ندهد یا این کار را با جریمه انجام دهد، یعنی اگر باشگاهی یکی، دو مورد را اعلام نکرده باشد، جریمه‌اش را بدهد و سپس مجوز صادر شود. این درحالی است که در سال‌های پیش از آنجایی که کنفدراسیون آسیا به این پرونده‌ها ورود نمی‌کرد و کمیته بدوی مجوز را صادر می‌کرد، استیناف نیز به این موضوع ورود نکرده و حساسیتی هم ایجاد نمی‌شد و‌ ای‌اف‌سی نیز درنهایت مدارک را قبول می‌کرد اما این پروسه که کمیته بدوی مجوز را رد کند و استیناف نیز سه ماه فرصت اعلام کند، این یعنی استیناف اقدام کمیته بدوی را تایید کرده و این حساسیت نیز از همین جهت ایجاد شده است تا این موضوع تبعاتی را در پی داشته باشد.

طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان»، کنفدراسیون آسیا یک طرف سومی را به‌عنوان یک شرکت ممیزی مستقل استخدام کرده و دستور داده است تا مدارک باشگاه‌های ایران را بررسی کند، این درحالی است که از آنجایی که همواره این قضایا در فصول قبل با ریش‌سفیدی حل می‌شد؛ در ادامه و بعد از بررسی‌ها توسط این شرکت ممیزی، آنها به نکات بسیار ریز و جزئی اشاره کرده و داستان را پیچیده کردند تا جایی‌که به برخی مسائل جزئی اشاره کرده‌اند؛ مثلا چرا از زهکشی ورزشگاه‌ها عکس آپلود نشده یا تیرک‌های دروازه نیز مشکل‌دار هستند.

 15 ایراد به استقلال، 17 ایراد به پرسپولیس

در این بین به 15 مورد درخصوص مدارک باشگاه استقلال ایراد گرفته شده که چهارتای آن بسیار حائزاهمیت است؛ ازجمله صورت‌های مالی بررسی نشده و... اما سایر این موارد بیشتر شبیه اشکالات نه‌چندان مهم هستند، ازجمله بحث زهکشی یا تیر دروازه‌ها یا مسائلی دیگر مانند اینکه چرا مدارک پزشکی بازیکنان مهر ندارد! این درحالی است که این موضوع از حیطه اختیارات باشگاه‌ها خارج بوده و ایفمارک باید آنها را تایید کند یا اینکه چرا این مدارک تاریخ ندارند.

درخصوص مدارک باشگاه پرسپولیس 17 مورد ایراد گرفته شده است اما اصل داستان این باشگاه و دفاعیه آنها به موضوع خواکین و کالدرون مربوط می‌شود. در این بین نیز باشگاه استقلال اعتقاد دارد اگر از همان ابتدا کمیته بدوی پرسپولیس را طبق قوانین حذف می‌کرد چون حکم قطعی پرداخت داشت و به همین دلیل نیز پنجره این باشگاه بسته بود و این کمیته به استقلال طبق روال سال‌های گذشته مجوز می‌داد،‌ ای‌اف‌سی طبق روال سال‌های گذشته هیچ‌گاه به این موضوع ورود نکرده و این حساسیت‌ها ایجاد نمی‌شد و این تبعات و مشکلات هم به وجود نمی‌آمد. درواقع کنفدراسیون آسیا مثل سال‌های اخیر که به رای کمیته بدوی فدراسیون فوتبال ایران احترام گذاشتند بازهم این کار را می‌کردند.

بنابراین وقتی مدارک و اشکالات متفاوت بوده، اما دلایل رد شدن دو باشگاه شبیه یکدیگر بوده است، این موضوع درنهایت موجب بررسی مجدد می‌شود و مواردی که استقلالی‌ها رعایت نکردند نیز باعث شد استقلال هم در آستانه حذف از آسیا قرار گیرد. البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که بحث مالکیت مشترک سرخابی‌ها هم جزء دلایل اصلی ایراد گرفتن کنفدراسیون فوتبال آسیا به حضور آنها در لیگ قهرمانان است.

با همه این تفاسیر به نظر می‌رسد درواقع این دو تیم از فصل جدید رقابت‌ها حذف شده‌اند و حالا باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال دست‌وپای الکی می‌زنند. حالا نیز طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» در کنفدراسیون فوتبال آسیا رکن مستقلی یعنی کمیته تایید صلاحیت ورود تیم‌ها به مسابقات از باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر شکایت و اعلام کرده است مجوز و حضور این تیم‌ها در لیگ قهرمانان آسیا 2022 باطل اعلام شود و در ادامه نیز این موارد به کمیته انضباطی برای جرایم بیشتر برود و آن زمان نیز فدراسیون فوتبال هم درگیر می‌شود که چرا به این باشگاه‌ها مجوز داده است.

 فقط فرصت دفاع باقی است

نکته دیگر اینکه باشگاه‌های ایرانی تا ساعت 24 دوشنبه به وقت مالزی این فرصت را دارند تا دفاعیات خود را ارائه کنند، این درحالی است که در برخی رسانه‌ها این موضوع ذکر شده است که در این مهلت، باشگاه‌ها می‌توانند مدارک نهایی خود را ارسال کنند اما کنفدراسیون آسیا اعلام کرده اگر دفاعی دارید بفرمایید و زمان ارسال مدارک گذشته است.

 جریمه 80هزار دلاری فدراسیون فعال می‌شود

درخصوص علت رد‌شدن مدارک باشگاه‌ها از سوی کمیته بدوی این‌طور شنیده می‌شود که یک‌سری ایراداتی که هرساله وجود داشته این‌بار هم مورد ایراد قرار گرفته است اما این کمیته در آن زمان مدارک هر دو باشگاه را مردود اعلام کرد و این درحالی است که باشگاه‌هاى داراى بدهى قطعى شرایط لازم براى اخذ مجوز حرفه‌اى را نداشتند و با توجه به اینکه مهلت ثبت مدارک 10 مهرماه سال 1400 بود، پرسپولیس تا این تاریخ اقدام به پرداخت بدهى‌هاى قطعى خودش در پرونده گابریل کالدرون و دستیاراتش نکرد اما کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌اى ایران صلاحیت این باشگاه را با وجود داشتن بدهى قطعی تایید و با دادن یک مهلت سه‌ماهه قضیه را پیچیده کرد.

از سوی دیگر کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا ابتدای سال 2020 فدراسیون فوتبال ایران را به دلیل اشتباه در صدور مجوز برای تیم‌های راه‌یافته ایرانی به لیگ قهرمانان آسیا در سال 2019 به پرداخت جریمه نقدی محکوم کرد؛ جریمه‌ای 120هزار دلاری که 80هزار دلار آن به مدت دوسال تعلیق بود و فدراسیون موظف شد 40هزار دلار آن را پرداخت کند. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد با توجه به محکومیت فدراسیون فوتبال، جریمه 80هزار دلاری تعلیقی دوباره فعال شده و چه‌بسا جرایم سنگین‌تری نیز برای فدراسیون فوتبال و باشگاه‌های فوق در نظر گرفته شود.

همه اینها درحالی است که شنیده می‌شود تنها راه نجات از وضعیت فوق به دیپلماسی سیاسی از داخل کشور مربوط می‌شود و چه‌بسا در این زمینه نیز برخی اقدامات هم از طریق وزارت ورزش در شرف انجام است اما قضیه به اندازه‌ای دیر و بحرانی شده که بعید به نظر می‌رسد رایزنی‌های سیاسی نیز راهگشای این ماجرا باشد و شواهد نشان می‌دهد سرخابی‌ها باید با حضور در آسیا حداقل برای یک فصل خداحافظی کنند، هرچند شنیده می‌شود ممکن است این محرومیت، بیشتر از یک فصل باشد!

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک