• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۰۲ - ۰۲:۰۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مدیر مراکز رشد پارک علم‌وفناوری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

تعامل پارک‌های علم‌وفناوری باید سیستماتیک باشد

برگزاری رویدادهای فناورانه و نوآورانه موجب دستیابی به دو دستاورد می‌شود؛ نخست آنکه بازار مستقیم و مشتری‌های تخصصی را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند. نکته دوم نیز این است که این رویدادها برای پارک‌ها یک اتفاق خوب ایجاد می‌کند.

تعامل پارک‌های علم‌وفناوری باید سیستماتیک باشد

یگانه عرب، روزنامه‌نگار: پارک‌های علم‌وفناوری در سطح کشور، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین بستر فعالیتی شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور از اهمیت بالایی برخوردارند. این پارک‌ها به‌جهت تاثیرگذاری بالا در بهبود و ارتقای فعالیت‌های واحدها و مراکز رشد باید بیش از پیش موردتوجه و حمایت مسئولان و نهادهای ذی‌ربط قرار بگیرند؛ چراکه بستری امن از لحاظ دسترسی‌های مالی، امکانات، تسهیلات و تخصیص وام با بهره‌کم را برای تولید دستاوردهای فناورانه و نوآورانه در کشور فراهم می‌کنند. یکی از فعال‌ترین پارک‌ها، پارک علم‌وفناوری خراسان جنوبی است که بیش از 166 واحد نوآور و شرکت دانش‌بنیان را تحت‌پوشش خود دارد. البته باید اشاره کرد پارک علم‌وفناوری خراسان جنوبی هفته گذشته در بیست‌ودومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار که در نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد، حضور فعالی داشت و به ارائه دستاوردهای فناورانه‌اش پرداخت. درخصوص جزئیات فعالیت و دستاوردهای پارک علم‌وفناوری خراسان‌جنوبی، روند حمایتی این پارک از شرکت‌ها و واحدهای فناور، دستاوردهای تولیدی این پارک، چالش و دغدغه فعالیت پارک علم‌وفناوری خراسان جنوبی و... با اسماعیل هوشیارمقدم، مدیر مراکز رشد پارک علم‌وفناوری خراسان‌جنوبی گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

  پارک علم‌وفناوری خراسان‌جنوبی میزبان 166 واحد نوآور در استان

اسماعیل هوشیارمقدم، مدیر مراکز رشد پارک علم‌وفناوری خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت‌های پارک علم‌وفناوری خراسان جنوبی بیان کرد: «این پارک چهار مرکز رشد دارد که در آنها به‌همراه شرکت‌های رشدیافته خود پارک، مجموعا 166 واحد فناور داریم. برای شرکت در بیست‌ودومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار که هفته گذشته برگزار شد، از میان این تعداد، 9 واحد فناور را بنابر شرایط و اولویت‌های موجود از سطح استان انتخاب کردیم که دو واحد موضوعیت‌ آی‌تی و بقیه موضوعیتی غیر آی‌تی داشتند و مخاطب را با تنوع محصولات ارائه‌شده واحدهای نوآور در این نمایشگاه همراهی کردند.» مدیر مراکز رشد پارک علم‌وفناوری خراسان جنوبی با اشاره به روند حمایتی و پشتیبانی از فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در این پارک عنوان کرد: «ما درخصوص فعالیت‌هایمان در پارک علم‌وفناوری استان، تجربه 10ساله داریم که در سه سال اخیر این تجربه و به‌تبع آن فعالیت‌هایمان به‌مراتب قوی‌تر و ارائه سرویس به شرکت‌ها و واحدهای فناور قوی‌تر شده ‌است؛ به این معنا که تعامل و ارتباط میان واحدهای فناور و پارک بسیار مثبت و موثر است.»

  فضای استقرار واحدهای نوآور و شرکت‌های دانش‌بنیان باید در هر استان ایجاد شود

هوشیارمقدم با بیان اینکه حمایت و پشتیبانی پارک‌های علم‌وفناوری از شرکت‌های دانش‌بنیان تحت‌پوشش خود در مسیر تبدیل ایده به محصول و تجاری‌سازی است، گفت: «پارک‌ها در این مسیر باید با ریل‌گذاری و تعیین چارچوب‌های لازمه هر اقدامی را که نیاز است، انجام بدهند. نخستین قدم این است که تمامی واحدهای فناور و نوآور هر استان در شبکه فیزیکی کنار هم قرار بگیرند، به این معنا که فضای استقرار ایجاد کنند و این فضای استقرار واحدها نیز موجب می‌شود تا یک‌سری معافیت‌ها مثل معافیت مالیاتی را شامل شوند.» وی ادامه داد: «در این سه سال اخیر تلاش کرده‌ایم ضعف پارک علم‌وفناوری خود را که ضعف مکان استقرار بود، برطرف کرده و به نیاز تامین فضای استقرار واحدهای فناور پاسخ بدهیم و درحال حاضر غالب این واحدها در فضای تعیین‌شده مستقر هستند تا هم بتوانند از آن معافیت مالیاتی استفاده کرده و هم آنکه فضای کاری و دفتری خود را پوشش بدهند و به‌عنوان یک شبکه کارآمد و قابل کنار هم فعالیت کنند؛ به این معنا که کسی که مکانیک است، کنار دست آی‌تی و بقیه نیروهای انسانی موردنیازش باشد تا به‌راحتی این واحدها بتوانند به نیاز یکدیگر پاسخ داده و به‌نوعی همدیگر را همراهی کنند.»

  برگزاری کارگاه‌های آموزشی و توانمندسازی، دغدغه اصلی واحدهای نوآور در پارک‌ها

مدیر مراکز رشد پارک علم‌وفناوری خراسان جنوبی با اشاره به خدمات این پارک علم‌وفناوری به واحدهای فناور توضیح داد: «خدمات ما شامل منابع بانکی است، یعنی پارک‌ها ملزم هستند به‌صورت مستقیم بخشی از منابع خودشان را به شرکت‌های دانش‌بنیان بدهند، ما نیز همین روند را پیش گرفته‌ایم؛ یعنی 30 یا 40 درصد منابع خودمان را با سیاستگذاری‌ها و چارچوب‌های مشخص به شرکت‌ها مستقیما وام بدهیم که این کار را انجام داده‌ایم. یک کلینیک صنعت داریم. درحال حاضر 19 مشاور در 12 موضوع مشاوره‌ داریم تا این مشاوران برتر و موفقی که از سطح استان با آنها در تعامل هستیم، با شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور درخصوص توانمندسازی و برطرف کردن چالش‌هایشان مشاوره بدهند و جلسات منتورینگ برگزار کنند؛ این موضوع دغدغه بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان بود که این واحدها با این اقدام توانسته‌اند بسیاری از دغدغه‌هایی که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کردند را برطرف کنند.» هوشیارمقدم در ادامه تاکید کرد: «در حوزه نمایشگاه‌ها نیز تلاش کرده‌ایم تا درکنار واحدهای فناور خود باشیم تا بتوانند در نمایشگاه‌های تخصصی سرویس بگیرند و ما هم بخشی از هزینه‌هایشان را پرداخت می‌کنیم. کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی متناسب با موضوع و چالش شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز در دستور اصلی کار قرار داده‌ایم تا هر آن چیزی که این واحدها برای فعالیت به آن نیاز دارند را در دست داشته ‌باشند.»

  نمایشگاه‌ها خلأ ارتباط صنعت و پارک‌های علم‌وفناوری را کاهش می‌دهد

وی با اشاره به رشد چشمگیر فعالیت‌های کمی و کیفی واحدهای فناور پارک علم‌وفناوری خراسان جنوبی در دو سال شرایط کرونایی بیان کرد: «ما جزء پارک‌هایی بودیم که به‌جهت رشد فعالیت‌های خودمان، توانستیم موجب رشد فعالیت‌های شرکت‌های زیرمجموعه‌مان نیز بشویم. درواقع درحال حاضر که به تعداد 166 شرکت و واحد فناور رسیدیم، باید گفت ما در روند فعالیتی‌مان در پارک خراسان جنوبی سالی 60 پذیرش و 40 خروجی داریم.»مدیر مراکز رشد پارک علم‌وفناوری خراسان جنوبی با اشاره به تاثیر برگزاری نمایشگاه‌های فناورانه همچون نمایشگاه فن‌بازار بر برطرف شدن خلأ ارتباطی میان صنعت و فعالیت پارک‌های علم‌وفناوری عنوان کرد: «سال به سال نمایشگاه‌های فناورانه به‌سمت تخصصی‌شدن حرکت می‌کنند. اتفاقی که افتاده این است که برگزاری چنین رویدادهایی برای تداوم و ارتقای فعالیت پارک‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد بسیار اثربخش است؛ البته که سیاست‌های دولتی نیز به سمت توجه و حمایت از مراکز رشد، دانش‌بنیان‌ها و رویدادهای فناورانه رفته است و موجب شده سال به سال بر تاثیرگذاری این رویداد بیفزاید.»

  ارتقای فعالیت پارک‌های علم‌وفناوری توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را در پی دارد

هوشیارمقدم اشاره کرد: «برگزاری رویدادهای فناورانه و نوآورانه موجب دستیابی به دو دستاورد می‌شود؛ نخست آنکه بازار مستقیم و مشتری‌های تخصصی را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند. نکته دوم نیز این است که این رویدادها برای پارک‌ها یک اتفاق خوب ایجاد می‌کند؛ چراکه ما شبکه کارشناسان و مدیران پارک‌ها در این رویداد یکدیگر را می‌بینیم و اطلاعات و داده‌هایمان را با هم اشتراک‌گذاری می‌کنیم، زیرا پارک‌ها در کشور تازه‌تاسیس هستند و اگر رشد کنند، شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور نیز به‌تبع آن رشد کمی و کیفی خواهند داشت.» وی در پایان با اشاره به تعامل و هم‌افزایی میان پارک‌های علم‌وفناوری برای تبادل اطلاعات و همکاری‌های مشترک خاطرنشان کرد: «تعامل میان پارک‌ها سیستمی و فرآیندی نیست؛ بلکه این تعامل را خود پارک‌ها خلاقانه شکل داده‌اند که جای افسوس دارد که چرا این تعامل نباید در قالبی مشخص و تعیین‌شده انجام شود. باید میان پارک‌‌ها تور برای بازدید برگزار شود تا پارک‌ها در سراسر کشور با روند فعالیت دیگر پارک‌ها آشنا شوند؛ البته که روند تعاملی میان پارک‌ها سال به سال درحال بهبود است؛ اما باز هم جای کار دارد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار