• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۰۲ - ۰۱:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
پخش با تاخیر قسمت آخر فصل اول جوکر حاشیه‌ساز شد

سانسور؟ خروس بنفشه‌خواه؟ یا یک خودزنی ناجوانمردانه؟

آنهایی که شنبه صبح منتظر قسمت آخر فصل اول مسابقه «جوکر» بودند می‌دانستند که به‌دلیل فرارسیدن ایام فاطمیه قرار است این قسمت با دو روز تاخیر پخش شود و شایعات دیگر از اساس اشتباه بود. مخاطبان جوکر می‌دانستند که باید ساعت 8 شب دوشنبه آن را ببینند، اما آنهایی که منتظر بودند، با کلمه «به‌زودی» در پوستر صفحه اول «فیلیمو» روبه‌رو شدند.

سانسور؟ خروس بنفشه‌خواه؟ یا یک خودزنی ناجوانمردانه؟

سید مهدی موسوی‌تبار، روزنامه‌نگار: آنهایی که شنبه صبح منتظر قسمت آخر فصل اول مسابقه «جوکر» بودند می‌دانستند که به‌دلیل فرارسیدن ایام فاطمیه قرار است این قسمت با دو روز تاخیر پخش شود و شایعات دیگر از اساس اشتباه بود. مخاطبان جوکر می‌دانستند که باید ساعت 8 شب دوشنبه آن را ببینند، اما آنهایی که منتظر بودند، با کلمه «به‌زودی» در پوستر صفحه اول «فیلیمو» روبه‌رو شدند. همزمان با این واکنش فیلمیو، خبر و فیلمی منتشر شد که نشان می‌داد قسمت سانسورنشده «جوکر» در فضای مجازی منتشر شده است و مخاطبان می‌توانند آن را بدون صرف هزینه نگاه کنند؛ اتفاق عجیبی که شگفتی اهالی فرهنگ و هنر را به‌همراه داشت و اهلش می‌دانستند که این نمی‌تواند یک سرقت ساده یا بی‌احتیاطی معمولی باشد.

بالاخره ساعت 23 و 30 دقیقه قسمت چهارم در پلتفرم فیلیمو بارگذاری شد و آنهایی که قسمت سانسورنشده را دیدند متوجه شدند نسبت‌به قسمت پخش‌شده در فیلیمو، یک سکانس بیشتر دارد. آن‌هم سکانس مربوط به حضور بیژن بنفشه‌خواه با عروسک خروس بین شرکت‌کنندگان پایانی جوکر است. پخش ویدئوهایی از شرکت‌کنندگان جوکر مانند سام درخشانی در فضای مجازی و طعنه‌شان به سانسور و قیچی، حساسیت‌ها را بیشتر هم کرد. آنها در ویدئوهایشان غیرمستقیم توپ این تاخیر را به زمین ساترا انداختند.

گفته می‌شود این سکانس ازطرف ساترا غیراخلاقی، منافی عفت و ارزش‌های خانواده تشخیص داده شده و به همین علت آنها خواستار حذف این سکانس از قسمت چهارم شده‌اند. ظاهرا پلتفرم فیلیمو به این درخواست تمکین نمی‌کند و قسمت آخر با تاخیر حدودا سه‌ساعته پخش می‌شود. عده‌ای این تاخیر را عامدانه دانستند و دلیلش را هم دیده شدن قسمت سانسورنشده در فضای مجازی عنوان می‌کردند. حالا و درحالی‌که جوکر به‌عنوان یکی از پربازدیدترین برنامه‌های اخیر مطرح می‌شود، چند سوال از طرفین ماجرا پرسیده می‌شود که قطعا پاسخگویی به آنها می‌تواند مشکلات برنامه‌ها و فصل‌های بعدی را حل کند.

این ویدئو از چه طریق و از چه مجرایی منتشر شده است؟ آیا این قسمت واقعا هک شده یا واکنشی به درخواست ساترا بوده است؟ باید بپذیریم که فقط همین بخش از برنامه که دارای اصلاحیه بوده هک می‌شود؟ آیا ساترا زمان کافی را دراختیار پلتفرم فیلیمو برای اعمال تغییرات قرار داده است؟ آیا قسمت‌های حذف‌شده مشکلات جدی داشتند و وجودشان قطعا اثرات منفی می‌گذاشت؟ آیا این حس منتقل نمی‌شود که سازندگان جوکر از فضای حمایتی از این برنامه قصد سوءاستفاده و امتیازگیری دارند؟ بدون شک پاسخ دادن به این پرسش‌ها در یک فضای آرام و البته شفاف می‌تواند راهگشا و مانع بروز مشکلات دیگر باشد. سوال مهم‌تر از فیلیمو این است که باتوجه به این موضوع که مسئولیت رسمی و غیررسمی انتشار این محتوا برعهده پلتفرم است، چگونه می‌شود که فقط همین چندثانیه از برنامه هک و منتشر شود؟ اگر این قسمت هک شده است، منتظر پیگیری پلتفرم فیلیمو از منظر قانونی هستیم و اگر احتمالا شاهد خودزنی این پلتفرم بوده‌ایم و خودشان این قسمت را بیرون داده‌اند منتظر اقدام قانونی مراجع ذی‌صلاح هستیم. در این شرایط و برای مراقبت از قسمت‌های دیگر و فضای نسبتا مناسب فعلی، درخواست این است که نهاد تنظیم‌گر (ساترا) برای جلوگیری از این اقدام صاحبان اثر و پلتفرم که مدتی است رسم شده به میدان بیاید و موضع رسمی خود را اعلام کند. ساترا ضمن شفاف‌سازی درباره عملکرد خود بایستی برخوردی قاطع با این اقدام غیرحرفه‌ای احتمالی از طرف دیگر داشته باشد.

 از این راه مراقبت کن

فارغ از این دعواها اما مساله مهم‌تر این است که وقتی یک برنامه دیده می‌شود و جریانی را ایجاد می‌کند و در نقش مدافع سرگرمی به میدان می‌آید، مراقبت از آن کار سخت‌تری می‌شود. به حراج دادن کلیت یک برنامه به‌خاطر یک شوخی نامتعارف یا یک سکانس چقدر می‌تواند عقلانی باشد؟ شاید باشند کسانی که سکانس سانسورشده قسمت آخر را دیدند و اعتقاد داشتند مورد خاصی نداشته، اما واقعیت این است که جنس این شوخی‌ها جلوی شوخی‌های بهتر و شیرین‌تر را می‌گیرد و حساسیت‌ها را طوری بالا می‌برد که احتمالا حجم حذفیات بیشتر از الان بشود.

انجام حرکت‌های انتحاری احتمالی توسط پلتفرم‌ها در بدبینانه‌ترین حالت و اهمال در نگه داشتن قسمت‌های یک مسابقه در خوش‌بینانه‌ترین حالت، راه را برای تعامل با مراکز ناظر و تصمیم‌گیر می‌بندد. ممکن است ساترا در تشخیص‌هایش اشتباه داشته باشد که امکان بعیدی هم نیست، اما این روش‌های هوچی‌گرانه و شلوغ‌کارانه به هیچ‌وجه نمی‌تواند برای مخاطب، خروجی مثبتی داشته باشد.  

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار