• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۰۱ - ۰۱:۲۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

‌مجموعه «آیه»، بستری برای فعالیت نوآورانه و فناورانه بانوان در دانشگاه شریف

ما به دلیل تفاوت‌هایی که تلاش کرده‌ایم در شرایط کاری قائل شویم، نیازمند حمایت و امکانات خاصی از سوی دانشگاه هستیم. تاکنون حمایت بسیاری از سوی دانشگاه به‌طور خاص دریافت نکردیم، اما علاقه‌مند هستیم با پشتیبانی دانشگاه به یک نهاد مادر و الگوی خاصی تبدیل شویم که اگر هر خانمی علاقه داشت در این حوزه‌ها از پتانسیل‌های خود استفاده کند، شرایطش را داشته‌ باشد.

‌مجموعه «آیه»، بستری برای فعالیت نوآورانه و فناورانه بانوان در دانشگاه شریف

محدثه کاظمی‌مقدم، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و مدیر منابع انسانی مجموعه «آیه» با اشاره به فعالیت این مجموعه در نمایشگاه دستاوردهای فناورانه ناحیه نوآوری شریف بیان کرد: «مجموعه آیه نزدیک به دوسال‌ونیم پیش توسط برخی فارغ‌التحصیلان خانم دانشگاه صنعتی‌شریف در رشته‌های برق، مهندسی کامپیوتر و... تاسیس شد که خودشان چند سالی می‌شد وارد بازار کار شده بودند. از آنجایی که فضای کار رشته‌های مهندسی نوع خاصی داشته و شرایط و فضای مخصوص به خود را می‌طلبد، این فارغ‌التحصیلان به این نتیجه رسیدند که محیط و شرایطی را ایجاد کنند که درعین‌حال که می‌خواهند به توسعه فناوری در کشور کمک کنند، این کار را در بستری مناسب خانم‌ها انجام دهند تا در شرایط خاص خودشان اعم از همسربودن، مادربودن و شرایط خاص دیگر در این بستر مناسب و چارچوب‌دار به فعالیت علمی بپردازند.»

مدیر منابع انسانی مجموعه «آیه» با اشاره به اینکه یکی از مزیت‌های این مجموعه، بحث انعطاف آن است، گفت: «انعطاف در مجموعه حاکم است اما نه به این معنا که نظم را کنار بگذاریم و از شرایط کاری خارج شویم، اما بنابر شرایط خاصی که برای خانم‌ها به‌وجود می‌آید، انعطاف به خرج می‌دهیم. به‌طور مثال برای مادران، مهدکودک فرزندان‌شان را فراهم کردیم تا بتوانند در کنار کار کودکان‌شان را در کنار خود داشته‌ باشند.»
وی ادامه داد: «همچنین درعین‌حال که پروژه‌های وسیع و گسترده‌ای را در حوزه هوش مصنوعی انجام می‌دهیم، اما با این حال تلاش کرده‌ایم شرایط کاری‌مان را در حالت پاره‌وقت نگه‌ داریم. مجموعه آیه درحال حاضر چسبیده به در ورودی دانشگاه شریف قرار دارد و درحال حاضر 15 نیروی انسانی داریم که با ما همکاری می‌کنند. البته به دلیل اینکه کارهای ما پروژه‌ای است، برخی نیروها پس از اتمام پروژه دیگر با ما همکاری نمی‌کنند؛ وگرنه تعداد منابع انسانی بیشتر است.»

کاظمی‌مقدم با اشاره به پروژه‌های تعریف‌شده در این مجموعه عنوان کرد: «اوایل تاسیس مجموعه آیه پروژه‌های طولانی‌مدت ما در حوزه‌های مختلفی چون مهندسی برق بود، اما پس از مدتی عمده پروژه‌هایمان در سه حوزه صوت، تصویر و داده هوش مصنوعی است. در مجموعه ما تقریبا اکثر کارکنان خانم هستند، اما از آنجایی که یک لاین اصلی مجموعه آیه، مباحث آموزشی و کارگاه‌هاست در این کارگاه‌ها از حضور استادان موفق مرد در این حوزه نیز بهره‌مند شده‌ایم.»

دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی‌شریف با اشاره به حمایت دانشگاه صنعتی‌شریف از فعالیت مجموعه آیه بیان کرد: «ما به دلیل تفاوت‌هایی که تلاش کرده‌ایم در شرایط کاری قائل شویم، نیازمند حمایت و امکانات خاصی از سوی دانشگاه هستیم. تاکنون حمایت بسیاری از سوی دانشگاه به‌طور خاص دریافت نکردیم، اما علاقه‌مند هستیم با پشتیبانی دانشگاه به یک نهاد مادر و الگوی خاصی تبدیل شویم که اگر هر خانمی علاقه داشت در این حوزه‌ها از پتانسیل‌های خود استفاده کند، شرایطش را داشته‌ باشد.»

به گفته مدیر منابع انسانی مجموعه «آیه»، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه ناحیه نوآوری شریف یک‌ انگیزه و امیدی برای مجموعه‌های کوچک و استارتاپی دانشگاه‌هاست تا توانمندی‌های خود را عرضه کنند و ایجاد چنین بسترهایی از سوی دانشگاه‌ها و مسئولان کشوری و حمایت و اهمیت دادن به نخبگان و فعالان حوزه فناوری و نوآوری موجب می‌شود امید جوانان برای توسعه فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه در دانشگاه بیشتر شده و هم می‌تواند پشتوانه‌ای برای تداوم مسیر این دوستان باشد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار