• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۰-۰۱ - ۰۱:۱۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

فعالیت نوآورانه در صنعت هوافضا سوددهی بالایی دارد

کاربرد پهپادها روزبه‌روز بیشتر می‌شود، به‌طور مثال این پهپادهای کابلی برای شست‌وشو و استفاده از ضدیخ مقرهای کابل برق بسیار مناسب است و انجام این کار هزینه بسیاری دارد، درحال حاضر برای آن کار از هلیکوپترها و نیروی انسانی بالا استفاده می‌شود.

فعالیت نوآورانه در صنعت هوافضا سوددهی بالایی دارد

امیرحسین والی، مدیر بازرگانی شرکت «آوا شریف» و فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی‌شریف با اشاره به دستاوردهای این شرکت بیان کرد: «ما شرکتی هستیم که چندین سال است روی پرنده‌های بدون‌سرنشین کار می‌کنیم و دو محصول اصلی در این زمینه داریم؛ نخست پهپاد کابلی است که در دنیا کم‌نظیر است و شرکت‌های محدودی در این زمینه آن هم با توانی که ما فعالیت می‌کنیم، فعال هستند و این قابلیت را دارد که با اتصال کابل برق به آن می‌تواند بیشتر از یک روز در آسمان حضور داشته‌ باشد و به‌عنوان دکل از آن استفاده شود. کارهای امدادی، مخابراتی، آتش‌نشانی، دیده‌بانی و... ازجمله کاربردهای این پهپاد است. دستاورد دیگر شرکت ما، پرنده ویتول (عمود پرواز) است که برای نشست و برخاست به باند نیاز ندارد، عمودی بلند شده و فرود می‌آید و وقتی در هوا قرار می‌گیرد، حرکت افقی دارد و برای اقداماتی چون پایش و نقشه‌برداری بسیار مناسب است؛ چراکه مساحت بسیاری را با هزینه کمی پوشش می‌دهد.»

وی در ادامه عنوان کرد: «شرکت ما زیرمجموعه پژوهشکده شهید رضایی است که این پژوهشکده، یکی از نهادهای وابسته به دانشگاه صنعتی‌شریف است و در اکوسیستم فناوری این دانشگاه شناخته‌ شده است و حمایتی که این پژوهشکده از ما داشته، برای بحث تامین مالی، ارتباطات و... حمایت مستقیمی بوده است؛ البته که این اکوسیستم فناوری و نوآوری نیازمند حمایت‌های بسیار مالی و معنوی است و بدون حمایت‌های مجموعه‌های اینچنینی و پارک‌های علم و فناوری، اقدامات فناورانه نه‌تنها شروع نشده بلکه پیش هم نمی‌رود.»

مدیر بازرگانی شرکت «آوا شریف» با بیان اینکه خلأ چنین پهپادهایی در صنعت و کشور حس می‌شود، توضیح داد: «کاربرد پهپادها روزبه‌روز بیشتر می‌شود، به‌طور مثال این پهپادهای کابلی برای شست‌وشو و استفاده از ضدیخ مقرهای کابل برق بسیار مناسب است و انجام این کار هزینه بسیاری دارد، درحال حاضر برای آن کار از هلیکوپترها و نیروی انسانی بالا استفاده می‌شود. شرکت‌های توزیع برق برای جلوگیری از قطعی برق نیاز دارند که مقر کابل‌های برق را شست‌وشو بدهند که برای این کار هم هزینه هنگفتی می‌کنند و بهره‌مندی از این پهپاد می‌تواند این کار را با سرعت بالا و هزینه کم انجام بدهد.»

والی اشاره کرد: «درحال حاضر مشکل سرمایه‌گذار نداریم، بلکه اصلی‌ترین مساله ما توسعه کاربردهای این پهپادها و پیداکردن مشتری‌های جدید است. صنعت هوافضا صنعت نویی به حساب می‌آید و شرکت‌ها و سازمان‌ها باید بدانند با هزینه کم و کیفیت بالا می‌توانند در راستای فعالیت‌هایشان از پهپادها استفاده کنند.»

وی در پایان درخصوص درآمدزایی پهپادها بیان کرد: «نسبت درآمد صنعت هوافضا به هزینه‌هایش بیشتر است. درآمدزایی در این صنعت تابع شرایط است، اینکه یک شرکت چقدر می‌تواند پایدار باشد و محصولاتی که وارد بازار می‌کند، چه اندازه با استقبال روبه‌رو می‌شود. اگر چک‌پوینت‌هایی که باید را قبول شویم و مشتری‌های لازمه را پیدا کنیم، قطعا در آینده سوددهی بالایی خواهیم داشت.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار