• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۳۰ - ۰۳:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دبیر دفتر تحکیم وحدت: ‌

دولت شرایط مردم را در تبعات حذف ارز 4200تومانی لحاظ کند

طبق فهمی که از مردم، اقتصاد و سیاست و دولت داریم، حذف ارز 4200تومانی را که منجر به شوک قیمتی و اقتصادی در جامعه می‌شود، به ضرر کشور می‌دانیم.

دولت شرایط مردم را در تبعات حذف ارز 4200تومانی لحاظ کند

اولین تشکلی که ورود جدی به بحث حواشی مطرح‌شده درباره بودجه امسال داشتند، برخی دفاتر تحکیم وحدت بود. علی بزرگخو، دبیر دفتر تحکیم وحدت با تاکید بر اینکه 20 دفترمان طی 2 روز گذشته نامه‌ای را امضا کرده و 4 نفر اصلی اعضای تیم اقتصادی دولت را به مناظره دعوت کردند، گفت: ‌«طبق فهمی که از مردم، اقتصاد و سیاست و دولت داریم، حذف ارز 4200تومانی را که منجر به شوک قیمتی و اقتصادی در جامعه می‌شود، به ضرر کشور می‌دانیم. طبیعتا این کار آن هم در شرایط امروز کشور که بسیار از لحاظ اعتماد عمومی و شاخص‌های اقتصادی در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد، مضر خواهد بود. طبیعی است که چنین اقدامی یک اثر تورمی واقعی دارد و حتما باعث گران‌تر شدن اقلام اصلی سفره مردم خواهد شد. در این میان نباید فراموش کرد زیان اصلی این اقدام دولت در بودجه‌ریزی را طبقه متوسط و مستضعف می‌بینند.»

او با تاکید بر اینکه حذف ارز 4200تومانی باعث حذف برخی اقلام مانند مرغ و... از سر سفره طبقه متوسط و پایین می‌شود، ادامه داد: ‌«در کنار اثر واقعی، این کار اثر انتزاعی نیز خواهد داشت که می‌تواند حتی اثر واقعی را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد. این مساله را مطرح کردیم که دولت قبلی نیز برخی اقدامات مانند بالا رفتن قیمت بنزین را باید انجام می‌داد و وقتی سوال می‌کردیم چرا باید این کار انجام می‌شد، معتقد بودند که سود آن در آینده مشخص می‌شود. امروز نیز مساله اصلی‌مان همان بحث نگاه کردن به وضعیت مردم است، در اصل این مساله در تصمیمات دیده نمی‌شود.»

دبیر دفتر تحکیم وحدت تصریح کرد: «شاید عده‌ای تصور می‌کنند که مساله امروز اقتصاد ایران، وابستگی به چپ یا راست است، اما نباید فراموش کرد که در شرایط امروز کشور، ‌چنین مولفه‌ای در درجه دوم قرار دارد. مساله اصلی حوزه اقتصادی که به نظر می‌آید می‌تواند یک جامعه را به پیروزی رسانده و از این کار بازدارد، در صدر توجه به مردم در تصمیمات حاکمیتی است که این مساله را نیز در نامه متذکر شدیم. البته هدف اصلی‌مان این است که باب گفت‌وگو با مسئولان دولتی باز شود و بعد از آن تصمیمات اقتصادی و غیراقتصادی دولت مبتنی‌بر المان مردم‌نهادانه سوار باشد، ‌یعنی با نظر مردم و با درنظر گرفتن شرایط مردم تصمیمات گرفته شود. درحالی‌که می‌بینیم در مسائلی مانند حذف ارز کالاهای اساسی به این مهم که چه شوک بزرگی به طبقه متوسط و ضعیف جامعه وارد می‌کند، توجه نمی‌شود.»

بزرگخو با بیان اینکه متاسفانه امروز هم می‌بینیم همان نگاه قبل که به مردم به‌عنوان هزینه جراحی دولت‌ها وجود داشت، امروز هم وجود دارد که بسیار هم خطرناک است، ادامه داد: «نکته ما نیز در نوع نگاه تصمیم‌گیران به مردم است و علاقه‌مند هستیم با مسئولان مربوط گفت‌وگویی در این زمینه داشته باشیم. تشکل‌های دانشجویی حتما باید ورود تخصصی به چنین مسائلی داشته و یک سرمایه اجتماعی را در پشتوانه خود داشته باشند تا بتوانند حرفی کارشناسی و قابل‌فهم برای عام بزنند، تنها با درنظر گرفتن چنین مولفه‌هایی است که می‌توانند اثرگذاری جالب‌توجهی در کشور داشته باشند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار