• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۲۹ - ۰۲:۰۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

وزیر اقتصاد فعلا استیضاح نمی‌شود

من این را نمی‌پذیرم که در سه ماه اخیر تورم کاهش پیدا کرده باشد، ممکن است سرعت افزایش تورم کمی کند شده باشد، اما آن چیزی نیست که ما دنبالش هستیم.

وزیر اقتصاد فعلا استیضاح نمی‌شود

پیرامون اخباری که درباره استیضاح وزیر اقتصاد شنیده شده، با سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، غلامرضا مرحبا به گفت‌وگو پرداختیم. مرحبا معتقد است بحث استیضاح مطرح نیست بلکه بحث سوال از وزیر اقتصاد است که اخیرا مطرح شده، منتها در جامعه به درستی منتقل نشده است. او در این‌باره می‌گوید: «من شنیده‌ام که بعضی از نمایندگان مجلس سوال از ایشان را کلید زدند.»

در ادامه سخنگوی کمیسیون اقتصادی به مشکلات حوزه اقتصادی می‌پردازد و معتقد است: «ما در حوزه‌های مختلف اقتصادی مشکلاتی داریم؛ بورس، مالیات، تبادلات بازرگانی، گمرکی و... همه اینها، چیزهایی که مجموعه آنها اقتصاد کشور را شکل می‌دهند و خروجی این معضلات در اقتصاد، رشد اقتصادی پایین و تورم بالا و رکود است. همچنین تحقق‌نیافتن درآمدهای پیش‌بینی‌شده در حوزه گمرک و بقیه حوزه‌ها هم هست که خروجی همه اینها این است که ما در تولید ثروت ناتوان بودیم و معاش مردم به خطر افتاده است. اینکه من می‌گویم معاش مردم به خطر افتاده، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین خروجی‌های عملکرد اقتصادی رفاه عمومی است. ما درخصوص سیاست‌های کلی و ارزی در سال‌های گذشته، خلأ بزرگی داریم و عملا شاهد هیچ‌گونه اقدام چشمگیری در حوزه اجرای سیاست‌های پولی-آماری چه توسط بانک مرکزی و چه توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی نبودیم. بحث دیگر، بحث انرژی در اقتصاد ماست. نهاده‌های انرژی و یارانه‌ها که خودش الان به حوزه‌ مهم در اقتصاد ما تبدیل شده، ما در این حوزه هم اشکالات و اشتباهاتی داریم. از طرف دیگر یارانه‌هایی که به سوخت پرداخت می‌کنیم، نیز ایراداتی دارد. از طرفی سازوکارهای مناسب برای توزیع عادلانه این یارانه را هم ما نداریم. همه اینها مواردی است که باعث شده دورنمای مبهمی از نمای اقتصادی داشته باشیم.»

او درباره وضعیت بورس و اقدامات صورت‌گرفته می‌گوید: «وضعیت بورس را می‌دانید که به چه صورت است و مردم در این موضوع نگران هستند. اما متاسفانه اقدام شایسته و قابل‌توجهی را در این حوزه نمی‌بینیم. در حوزه‌های مالیاتی هم همین‌طور. در حوزه تحقق درآمدهای گمرکی هم ما همین وضعیت را شاهد هستیم. همه اینها مواردی است که ما نیازمند سیاستگذاری شایسته در این زمینه‌ها هستیم.»

مرحبا به مشکلات نظام بانکی نیز می‌پردازد و می‌گوید: «همچنین در بحث نظام بانکی ما، با وجود اینکه زحمات خیلی زیادی در آنجا کشیده می‌شود، نارضایتی وجود دارد. به‌طوری که بزرگ‌ترین تامین‌کننده مالی ما خیلی کارآمد نیست، همچنین در حوزه قوانین بانکی. همین الان برخی سیاست‌های اقتصادی، بانک‌ها را به زیان‌دهی رسانده است. اینها مواردی هستند که اجمالا درخصوص اقتصاد بانکی می‌شود به آنها اشاره کرد. هرکدام از اینها سرفصل‌هایی هستند که ساعت‌ها، روزها و ماه‌ها کلی کارشناس باید بنشینند و درباره‌اش صحبت کنند. دولت می‌گوید این کارها را انجام می‌دهد و برای هرکدام از این حوزه‌ها بسته‌های مختلفی طراحی می‌شود. مثلا در حوزه مدیریت سوخت، مدیریت یارانه و بورس این بسته‌ها را دولت مطرح کرده است. اما واقعیت این است که صادقانه باید عرض کنم ما هنوز این موارد را ندیده‌ایم. حالا از طرفی می‌گویند سه یا چهار ماه زمان کمی است که دولت بر سر کار آمده. این را ما از دولت قبول می‌کنیم اما این زمان کم، کم‌کم دارد زیاد و دیر می‌شود. این زمان دیگر تا چند روز و چند هفته آینده، دیگر زمان کم نیست. بلکه زمانی کافی ا‌ست برای اینکه ما اولین خروجی‌های اقدامات عملی تاثیرگذار برای اصلاح شرایط اقتصادی کشور را شاهد باشیم.»

مرحبا همچنین درخصوص اقدامات دولت در حوزه کاهش تورم معتقد است: «من این را نمی‌پذیرم که در سه ماه اخیر تورم کاهش پیدا کرده باشد، ممکن است سرعت افزایش تورم کمی کند شده باشد، اما آن چیزی نیست که ما دنبالش هستیم. این یک نوع تغییر دادن صورت‌مساله است. مساله ما کندکردن سرعت تورم نیست. صورت‌مساله ما این است که تورم 50درصدی را به زیر 10درصد برسانیم. البته من قبول دارم که آوردن تورم زیر 10درصد، کاری‌ نیست که در یک یا دو سال انجام بگیرد. ما کلی جلسات متعددی هم با وزیر اقتصاد و دارایی و هم سازمان مالیاتی، هم بورس با معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم، مجلس دغدغه‌های مردم را به دولت منتقل و پیگیری می‌کند. مجری دولت است و ما به‌عنوان مجلس کمک او هستیم و بحث نظارت بر عملکرد دولت را داریم. در بحث‌های قانونگذاری هم ما در حوزه‌های مالیاتی و موارد اقتصادی تا جایی‌که می‌توانیم قانونگذاری می‌کنیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند