• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۲۸ - ۰۱:۰۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
با وجود تمایل لورکوزن و رم در روزهای اخیر، سردار همچنان در راه فرانسه است

آزمون، راه‌حل مشکل لیون

اگرچه به‌جز لیون از چند تیم دیگر به‌عنوان مشتریان احتمالی آزمون نام برده می‌شود، اما با توجه به اتفاقاتی که در هفته‌های اخیر رخ داده است به‌نظر می‌رسد این تیم فرانسوی شانس بسیار زیادی برای خرید آزمون دارد.

آزمون، راه‌حل مشکل لیون

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: با نزدیک شدن به ژانویه و باز شدن پنجره نقل‌وانتقالات زمستانی در فوتبال اروپا شایعات مربوط به جابه‌جایی بازیکنان قوت گرفته و به‌تدریج خبرهای بیشتری درباره انتقال‌های احتمالی در نیم‌فصل منتشر می‌شود. یکی از بازیکنانی که در سال‌های اخیر همواره شایعات زیادی پیرامونش وجود داشته است و این روزها هم دوباره به صدر اخبار رسانه‌ها رفته، سردار آزمون است که به‌نظر می‌رسد در مسیر جدایی از زنیت سن‌پترزبورگ و لیگ روسیه قرار دارد. آزمون در این سال‌ها بارها مورد توجه باشگاه‌های مختلف قرار گرفته است و هر بار با باز شدن پنجره نقل‌وانتقالات به‌نظر می‌رسید در آستانه حضور در یکی از باشگاه‌های معتبر و بزرگ اروپایی است، اما درنهایت این اتفاق رخ نمی‌داد و او همچنان در روسیه به کارش ادامه می‌داد.

یک قدم دیگر به‌سوی جدایی

این‌بار اما گفته می‌شود داستان بسیار جدی است و اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، در حدود یک‌ماه آینده باید شاهد رسمی شدن جدایی‌اش از زنیت باشیم. لیون یکی از اصلی‌ترین مشتریان او است که در هفته‌های اخیر خبرهایی مبنی‌بر توافق این ملی‌پوش ایرانی با این تیم فرانسوی منتشر شده است و به نوشته رسانه‌‌های فرانسوی این جابه‌جایی تقریبا قطعی است. روز گذشته رسانه‌های روسی با اشاره به غیبت برخی بازیکنان این تیم در تقویم زمستانی زنیت که به‌تازگی منتشر شده، از احتمال جدایی آنها در ژانویه خبر داده‌اند و این اتفاق را نشانه‌ای از تغییر و تحول در این باشگاه می‌دانند. واسیلی کوناف، خبرنگار روسی با اشاره به این اتفاق می‌نویسد: «زنیت به‌تازگی تصاویری از یک تقویم زمستانی خود منتشر کرده که در آن بازیکنان تیم با گربه‌ها عکس گرفته‌اند و قرار است این محصول در فروشگاه‌های باشگاه به فروش برسد. این روزها صحبت از جدایی آرتم زیوبا، سردار آزمون و راکیتسکی از این تیم است و حالا که در تصاویر این تقویم عکس این سه بازیکن دیده نمی‌شود، احتمال جدایی آنها در سال جدید میلادی بالاتر رفته است. البته بعدا عکس‌های جدیدی منتشر شد که در آن زیوبا حضور دارد، اما ما انتظار داریم که این مهاجم ملی‌پوش هم به‌زودی از ترکیب تیم جدا شود.»

اگرچه به‌جز لیون از چند تیم دیگر به‌عنوان مشتریان احتمالی آزمون نام برده می‌شود، اما با توجه به اتفاقاتی که در هفته‌های اخیر رخ داده است به‌نظر می‌رسد این تیم فرانسوی شانس بسیار زیادی برای خرید آزمون دارد. درعین حال سایت «یورو استاوکا»، در این باره می‌نویسد: «اخبار مختلفی درباره سرنوشت سردار آزمون منتشر شده است، اما شاید بهترین خبر را بتوان از آندره‌آ پلگاتی، یکی از وکلا و نمایندگان این بازیکن جویا شد. او درباره اینکه چقدر داستان حضور آزمون در لیون جدی است و آیا این جابه‌جایی در ژانویه پیش‌رو اتفاق خواهد افتاد، می‌گوید: «اینکه آیا مذاکره‌ای بین آزمون و لیون در جریان بوده و توافقی صورت گرفته، موضوعی است که فعلا نمی‌توانم درباره آن اظهارنظر کنم.» البته پیش از این فابرتزیو رومانو، خبرنگار مشهور ایتالیایی از توافق لیون و نمایندگان این بازیکن برای امضای قراردادی چهارونیم‌ساله خبر داده بود و به‌نظر می‌رسد این مهاجم 26ساله به‌زودی راهی لیگ فرانسه خواهد شد. از طرف دیگر قرارداد آزمون با زنیت در انتهای این فصل به پایان می‌رسد و در چنین شرایطی بعید است این تیم روسی بتواند او را برای امضای قراردادی جدید و نگه داشتنش در پترزبورگ متقاعد کند. آزمون در این فصل در 21 بازی برای زنیت به میدان رفته و طی آن توانسته 10 گل بزند و 4 پاس‌گل هم برای هم‌تیمی‌هایش فراهم کند. او درحالی قرار است به‌عنوان بازیکن آزاد از این تیم جدا شود که ارزش این مهاجم در بازار نقل‌وانتقالات حداقل 25 میلیون یورو برآورد می‌شود.»

بحران خط حمله رم

رسانه‌های معتبر فرانسوی از جمله اکیپ با اطمینان از این انتقال صحبت می‌کنند و معتقدند که آزمون حتی اگر در ژانویه به لیون ملحق نشود، قطعا در انتهای فصل لباس این تیم را به تن خواهد کرد. درحال حاضر مساله اصلی این است که لیون با توجه به مشکلاتی که در این فصل در خط حمله خود داشته، به‌دنبال این است تا هرچه زودتر آزمون را به ترکیب خود اضافه کند تا حداقل شانس خود برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان را در انتهای فصل بالا ببرد. با این حال با توجه به اینکه قرارداد آزمون در انتهای فصل به پایان می‌رسد، او در نیم‌فصل می‌تواند مذاکرات با تیم جدیدش را آغاز کند، اما امضای قرارداد باید پس از پایان قراردادش با تیم فعلی‌اش انجام شود. لیون برای این موضوع به‌دنبال یافتن راهکاری است و به همین دلیل در تلاش است تا با مذاکره با زنیت آنها را متقاعد کند که با پرداخت مبلغی زودتر از خدمات آزمون استفاده کند.

اگرچه رسانه‌های زیادی این جابه‌جایی را در مراحل پایانی خود می‌دانند اما در روزهای اخیر پای باشگاه‌های جدیدی هم به ماجرا باز شده است و تیم‌هایی چون بایرلورکوزن و رم هم به‌تازگی تمایل خود را برای خرید او اعلام کرده‌اند. رم در تابستان گذشته هم یکی از مشتریان آزمون بود اما درنهایت ژوزه مورینیو، سرمربی نامدار این تیم ترجیح داد به جای آزمون به سراغ الدور شومورودوف، مهاجم 25ساله جنوا رفت و او را در ازای 17.5 میلیون یورو به‌خدمت گرفت. این مهاجم ازبک در این فصل تنها 6 بار فرصت حضور در زمین را داشته که حاصل آن دو پاس گل بوده است. تیم مورینیو اگرچه در خط حمله مهاجمانی چون تامی آبراهام و بورخا مایورال را در اختیار دارد اما تا این برهه از فصل آمار گلزنی خوبی در لیگ نداشته و به همین دلیل سرمربی پرتغالی تیم به‌دنبال ایجاد تغییراتی در این پست است. به نوشته روزنامه گاتزتا دلواسپورت، با توجه به اینکه مایورال به‌صورت قرضی از رئال راهی این تیم شده و احتمالا در نیم‌فصل دوباره به برنابئو برمی‌گردد، مورینیو به‌دنبال خرید یک مهاجم جدید در ژانویه است و یکی از گزینه‌ها همچنان سردار آزمون خواهد بود. این روزنامه می‌نویسد: «بورخا مایورال، مهاجم اسپانیایی رم پس از عملکردی نه‌چندان موفق در این تیم احتمالا در ژانویه دوباره به رئال برمی‌گردد و به همین دلیل گفته می‌شود مورینیو برای جانشینی او آنخل کوریا، مهاجم اتلتیکومادرید را مدنظر دارد. آقای خاص در این هفته‌ها به‌دنبال ایجاد تغییراتی در خط حمله تیمش بوده و تلاش کرده تا به بازیکنان جوان‌تر فرصت بدهد تا توانایی‌های خود را نشان دهند. جدایی مایورال هم می‌تواند دست این تیم را در بازار نقل‌وانتقالات برای خریدهای جدیدی بازتر کند. گفته می‌شود رئال تصمیم دارد این بازیکن را دوباره به‌صورت قرضی راهی لیگ ایتالیا کند و این‌بار در فیورنتینا بازی خواهد کرد. تیاگو پینتو، مدیر ورزشی رم که در تابستان هم به‌دنبال خرید آزمون بود، ظاهرا دوباره شرایط این مهاجم ایرانی را مدنظر دارد و ممکن است در زمستان برای خرید او دست‌به‌کار شود. با این حال نام آنخل کوریا هم مطرح شده که می‌تواند گزینه‌ای خوب و البته گران‌تر برای رم باشد.»

مورینیو جدا از مایورال ممکن است به‌زودی هنریک مخیتاریان، مهاجم ارمنی و همچنین کارلوس پرز را نیز از دست بدهد و به همین دلیل باید هرچه زودتر به‌دنبال یافتن جانشینانی مطمئن برای این عناصر تهاجمی باشد. اگرچه او پیش از این نیز علاقه‌اش به آزمون را نشان داده، اما شاید کمی دیر به فکر خرید او افتاده است؛ چراکه به‌نظر می‌رسد لیون زودتر از آنها توافقات لازم را با این بازیکن انجام داده است. رم پس از یوونتوس بدترین خط حمله را در بین 9 تیم بالای جدول سری A دراختیار دارد و در چنین شرایطی اگرچه فعلا رتبه ششم جدول را دراختیار دارند و حتی نیم‌نگاهی هم به رسیدن به جمع 4 تیم برتر دارند، اما این شرایط بد تهاجمی و به ثمر رساندن تنها 26 گل در 17 مسابقه این فصل می‌تواند در ادامه رقابت‌ها به‌ضرر این تیم باشد.

حضور در لیون پیشرفت نیست!

یکی از انتقادهایی که از آزمون در فوتبال روسیه شده است، انتخاب او برای تیم بعدی‌اش است که به‌عقیده برخی کارشناسان تفاوت زیادی با زنیت ندارد و او با حضور در لیون پیشرفت چندانی نداشته است. البته نباید فراموش کرد که لیگ فرانسه یکی از 5 لیگ معتبر اروپایی است و حضور در این رقابت‌ها تفاوت زیادی با لیگ روسیه دارد. با این حال بوریس راپوپورت، بازیکن و مربی باسابقه روسی نظر دیگری در این باره دارد. او در گفت‌وگویی درباره شرایط زنیت و احتمال جدایی آزمون می‌گوید: «به‌عقیده من جدایی سردار آزمون آن‌هم به‌صورت بازیکن آزاد و درحالی که قرار نیست هیچ پولی به باشگاه برسد اتفاق مثبتی برای تیم باشد. باشگاه تلاش زیادی برای حفظ او انجام داده اما این‌طور که شرایط پیش می‌رود بعید است او در این تیم بماند. او می‌گوید می‌خواهد در تیم بهتری بازی کند و راهی فوتبال اروپا شود، اما تیم بعدی‌اش رئال یا بارسلونا نیست، بلکه لیون فرانسه است. به عقیده من آنها در سطح بالاتری نسبت به زنیت قرار ندارند و این انتقال را نمی‌توان یک قدم رو به جلو برای او دانست. باشگاه خیلی تلاش کرده تا قرارداد این بازیکن را تمدید کند و به‌دنبال حفظ او است. آزمون بازیکن بسیار مهم و تاثیرگذاری برای زنیت است و البته هنوز سن و سال کمی دارد و جوان است. او سال‌هاست در فوتبال روسیه حضور دارد و به‌خوبی با شرایط این رقابت‌ها آشنا است. به همین دلیل می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای زنیت باشد و می‌تواند تا مدت‌ها به روند گلزنی‌های خود ادامه دهد. به هر حال دلیلی وجود ندارد که باشگاه او را از دست بدهد، اما وقتی قراردادش به پایان رسیده و تمایلی هم به تمدید آن ندارد، تیم باید آماده باشد تا خود را تقویت کرده و جانشین مناسبی برایش پیدا کند.»

لیون در سال‌های اخیر همواره یکی از تیم‌های قدرتمند فوتبال فرانسه محسوب می‌شد، اما شیوع کرونا و لغو رقابت‌های لیگ این کشور در میانه فصل باعث شد تا آنها با توجه به جایگاهی که در آن زمان داشتند نتوانند پس از سال‌ها راهی لیگ قهرمانان اروپا شوند و همین موضوع باعث شد تا این تیم با ضرر مالی قابل‌توجهی روبه‌رو شود. آنها در تابستان گذشته ممفیس دپای، ستاره هلندی خود را از دست دادند و حالا با وجود خرید نفراتی چون امرسون (چلسی)، ژردان شقیری (لیورپول) و جروم بواتنگ (بایرن‌مونیخ) شرایط مناسبی در جدول ندارند و در رتبه سیزدهم قرار دارند.

شاگردان پیتر بوش در 17 مسابقه این فصل خود تنها 25بار موفق به گشودن دروازه رقبا شده‌اند و در چنین شرایطی تقویت خط حمله یکی از اولویت‌های این مربی هلندی محسوب می‌شود. لیون البته یک بازی عقب‌افتاده دارد که با برتری در آن می‌تواند خود را به رده‌هایی بالایی جدول برساند و درحالی که اختلاف امتیاز زیادی با تیم سوم جدول ندارد امید خوبی دارد تا در ادامه فصل بتواند یکی از سهمیه‌های لیگ قهرمانان را به‌دست آورد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار