• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۲۷ - ۱۵:۳۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

قبر ۲ میلیارد تومانی با منظره رو به دریا

دفن در جوار امامزادگان از دیرباز مورد توجه و خواست همگان بوده اما اکنون به سوژه‌ی رقابت میان پولدارها تبدیل شده و قشر مرفه جامعه حاضر است هزینه زیادی را بابتش پرداخت کند.

قبر ۲ میلیارد تومانی با منظره رو به دریا

به گزارش «فرهیختگان»، مقصد آخر ماست؛ تکه جایی به ابعاد کمتر از ۱×۲ برای زمانی که دیگر کارمان با این دنیا به پایان رسیده است. عزیزانمان اما گاهی فراموش می‌کنند که وقتی دست از دنیا کوتاه می‌شود دیگر جا و مکان فرقی نمی‌کند ...

زندگی‌ دنیوی لاکچری به تنهایی برای عده‌ای رضایت‌بخش نبوده و چشم و هم چشمی و فخر فروشی به دیگران به قبرستان‌ها هم سرایت کرده است. به‌ویژه از وقتی که اعلام شد ظرفیت آرامستان بهشت صادق بوشهر پُر شده است و از این پس باید مرده‌ها را در آرمستان وادی‌الرحمه محله تنگک دفن کرد.

دفن در جوار امامزادگان از دیرباز مورد توجه و خواست همگان بوده اما اکنون به سوژه‌ی رقابت میان پولدارها تبدیل شده و قشر مرفه جامعه حاضر است هزینه زیادی را بابتش پرداخت کند.

بومی‌گزینی برای دفن در امامزاده‌های بوشهر 

در بوشهر مردگان بسیاری در جوار اماکن مذهبی و دینی از جمله امامزاده محمد باقر(در محله‌ی خواجه‌ها)، امامزاده عبدالمهیمن(در محله‌ی امامزاده) و ... دفن شده‌اند. اما در طول چند سال گذشته و به‌ویژه پس از تکمیل ظرفیت آرامستان بهشت صادق، افراد این محله‌ها، از ترس پُر شدن ظرفیت، اعلام کرده‌اند که دیگر اجازه ی دفن غریبه‌ها را نمی‌دهند و در واقع امامزاده‌های این محله‌ها خصوصی و ویژه بومی‌های همان محله شده است.

باید توجه داشت که فاصله از نقطه صفر تا صد شهر بوشهر نیم ساعت است؛ این میزان مسافت در شهرهای دیگر در مقایسه با بوشهر بسیار کوتاه محسوب می‌شود اما یکی از دلایل بی‌رغبتی مردم برای دفن در قبرستان عمومی دارالرحمه فاصله مکانی‌ست!.

بی‌رغبتی مردم برای دفن مردگان در آرامستان عمومی

برای مردمی که اعلام می‌کنند دوست ندارند عزیزانشان خارج از شهر دفن شوند، پیدا کردن یک خانه خوش قیمت شاید راحت‌تر از یک قبر در مرکز شهر باشد. اگر چه تا چند سال پیش تنگک محله‌ای دور از شهر بود اما واقعیت این است که اکنون این محله رونق فراوان دارد و جمعیت زیادی از افراد در آنجا زندگی می‌کنند.

فارغ از این مسائل موضوع اصلی گزارش، امامزاده‌ای‌ست روبه‌ دریا (در محله پایگاه هوایی) که در یکی دو سال اخیر متقاضیان زیادی برای دفن داشته "امامزاده قاسم" روبه‌رو چرخ فلک مشهور شهر بوشهر و پارک شغاب واقع شده است. جایی که مردم برای تفریح و سپری کردن لحاظ خوش در آنجا گذر دارند.

حال تصور کنید که اکنون با بهبود شرایط کرونا، سپری کردن اوقات خوش مردم در کنار ساحل با شیون و ناراحتی گروهی که قصد خاکسپاری عزیز خود را دارند همراه شود و یا با راه‌افتادن چرخ و فلک در نوروز ۱۴۰۱ افراد سوار بر آن از یک سو ناظر دریای زیبا و از سوی دیگر بیننده مراسم عزاداری باشد.

حس آرامستان وادی‌الرحمه خوب نیست!

برادر یکی از متوفیان در امامزاده قاسم در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره علت تمایل به دفن برادرش در جوار امامزاده قاسم گفت:« تنها گزینه موجود آرامستان تنگک بود و چون آنجا از لحاظ روحی جایی خوبی نبود و حس خوبی نداشت برادرمان را در امامزاده قاسم دفن کردیم».

وی در خصوص چگونگی دفن اعلام کرد: با پرداخت هزینه و گرفتن مجوز، برادر خود را آنجا دفن کردیم. در خصوص هزینه‌ پرداختی اطلاعی ندارم پسرعمویمان کارها را انجام داد.

مسئولان ارشد استان بوشهر ما را تحت فشار می‌گذارند

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان بوشهر گفت: اصل بر این است که مردگان در قبرستان‌های عمومی دفن شوند. دفن فوتی‌ها در جوار امامزاده قاسم(روبه‌رو شغاب) با اصرار مردم و گاهی حمایت مسئولین ارشد استانی انجام می‌شود و ما هیچ توصیه و اصراری به دفن در امامزاده‌ها نداریم. 

شهریار دریایی‌نژاد ادامه داد: وقتی با دفن فوتی‌ها در امامزاده‌ها مخالفت می‌کنیم آن مسئول می‌گوید؛ شما تعامل خوبی ندارید و خودتان حرف در دهان هیات امناء امامزدگان برای نپذیرفتن دفن فوتی‌ها می‌گذارید.

وی با بیان اینکه برخی افراد به واسطه موقعیت و جایگاه اجتماعی‌شان می‌دانند چطور ما را تحت فشار قرار دهند و به خواست‌شان برسند، اضافه کرد:  برخی هم به دروغ اعلام می‌کنند که متوفی نیت دفن در این امامزاده را داشته است و برخی دیگر با دعوا قصد می‌خواهند به خواسته‌شان برسند.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان بوشهر تصریح کرد: برخی افراد بستگان و خانواده‌های ما را پیدا می‌کنند و از آنها می‌خواهند ما را تحت فشار قرار دهند.

دریایی‌نژاد بیان کرد: منع قانونی وجود ندارد که اعلام کند تنها افراد بومی محل باید در امامزاده خاک شوند اما توصیه اکید ما دفن فوتی‌ها در آرامستان‌های عمومی است. 

وی با بیان اینکه امامزاده متعلق به شخص نیست نباید هویت امامزاده از بین برود و از آنجا به عنوان قبرستان نام برده شود، خاطر نشان کرد: هیچ قانونی وجود ندارد که اعلام کند تنها افراد بومی محل در امامزاده خاک شوند، برخی افراد در محلات صاحب امامزاده، امامزاده را شخصی و بومی خود می‌دانند. ما معتقدیم که اگر غیربومی آنجا نتواند خاک شود بومی هم نباید خاک شود.

قیمت هر قبر از یک میلیون تا دو میلیارد تومان

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان بوشهر  با اشاره به اینکه کار ما قبرفروشی نیست، تاکید کرد: ما پروژه‌های متعددی داریم که باید آنها را به سرانجام برسانیم اما روزانه وقت بسیار زیادی را باید برای چانه‌زنی در خصوص دفن افراد در امامزاده‌ها صرف کنیم.

دریایی‌نژاد در خصوص هزینه دریافتی برای قبور عنوان کرد: هزینه‌ای از خانواده متوفی دریافت و در حساب اوقافی همان امامزاده برای هزینه‌هایش پرداخت می‌شود این هزینه متفاوت و از یک میلیون تومان شروع می‌شود البته پیشنهاد ۲ میلیاردتومانی هم برای یک قبر در امامزاده محمدباقر داشته‌ایم.

تجمل‌گرایی تنها محدود به قبرها نمی‌شود؛ از سنگ‌ قبرهای گران قیمت گرفته تا پوشیدن لباس‌های خاص همه و همه از مشکلاتی هستند که باید مورد توجه مسئولان فرهنگی استان قرار بگیرد./ ایسنا

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

امیرحسین کسائی، خبرنگار:

مسجد پارک قیطریه و بانی خیر

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران:

نگاهی به علت‌های ساختاری مشارکت پایین‌تر از میانگین در تهران

همه ابهامات مصوبۀ جدید شورای عالی فضای مجازی؛

ممنوع می‌کنم، پس هستم!

در پی انتقاد از به کار رفتن واژه «خلیج فارس»؛

خبرنگاران قطری، لطفا به موزه‌ها سر بزنید!

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

از شورشی‌های یمنی تا سال 57! چراغ سبز به تحقیر ملی

علی سعد، مدیر اندیشکده حکمرانی شریف:

مهجوریت سرمایه ‌اجتماعی و تلاش برای اصلاح امور

نقدی به یک رفتار رسانه‌ای که چند بار تکرار شده است

کاش مردم سیستان‌و‌بلوچستان، توییت خانم خبرنگار را ندیده باشند

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تنش در شرق از زاویه‌ای دیگر

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

کریم مجتهدی؛ فیلسوفی وقف فلسفه

پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

مدرسه دولتی از نوعی دیگر

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

بنویسید مرا، شهر مرا خشت به خشت

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

مردی در خیابان کشوردوست

نعمیه موحد، روزنامه‌نگار:

چرا دوباره هک شدیم؟

بچه کشتن تو مرام من نیست؛

دم ناصر خاکزادهای مدینه گرم...

در ۱۰۰ سالگی از جان جلال چه می‌خواهیم؟

ایران ۱۴۰۲ و جنبش جلال

حضور وزیر بهداشت و خبرنگار صداوسیما در اتاق زایمان؛

اتاق زایمان بیلبورد تبلیغاتی نیست

ابوالقاسم رحمانی، دستیار سردبیر:

موضع فان فانی

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

پرواز از پمپ‌بنزین

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان؛

از عباس آژانس تا سخنران تلویزیون + فیلم

حامد عسکری، شاعر و نویسنده؛

ملاقات بر سطح لغزنده‌ کلمات

از میدان التحریر تا دانشگاه هاروارد؛

ایران در نوک پیکان درگیری‌ است

فاطمه کنعانی، عضو هیات‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

قوی سیاه هوش‌مصنوعی و دنیای سفید کودکان

رامین شمسایی‌نیا، دانش‌آموخته دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:

ایده «مقاومت اجتماعی» اسلام‌گرا و لکنت علوم اجتماعی متاخر

خبر بازداشت فرزند یکی از مسئولان قضایی تایید شد

فرصت و تهدید برخورد با یک دانه‌درشت دیگر

کلید اسرار بر قفل صندوق‌های قرض‌الحسنه؛

روایتی از شگرد جدید فرار مالیاتی در استان فارس

تاثیر و تأثر سینما و جامعه از منظر مرحوم دکتر عماد افروغ

سینما آینه جامعه است

به بهانه استعفای لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا به‌خاطر اقدام غیراخلاقی در جام‌جهانی

وقتی اخلاق بر فوتبال پیروز شد

ادعای معاون وزیر آموزش‌وپرورش مبنی‌بر تعطیلی انتشارات گاج باز هم آب رفت؛

مردودی آموزش و پرورش در آزمون گاج

مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد:

موفقیت سیاست دلارزدایی از ارز اربعین

رضا کردلو، روزنامه‌نگار:

پراکنده از اربعین

صادق نیکو، روزنامه‌نگار:

زبان رسا و البته رسانا

احمد اولیائی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

اربعین را به مثابه «فرهنگ» باید دید نه اتفاق مناسکی موسمی

نقدی بر سفر هیات فنی آب ایران جهت درخواست اجرای کامل قرارداد هیرمند

غصه ناتمام هیرمند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار