• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۲۷ - ۰۲:۲۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به رمان «آواز تیتروها» و روایت‌های ساده زندگی در روزگاری استعمارزده

عشق و دلبستگی و دلدادگی به میهن

پس از پیدا شدن نفت در ایران، ممالک اروپایی، برای گرفتن امتیاز استخراج نفت ایران دندان تیز کردند. در این میان شهرهای جنوبی به‌خصوص بوشهر موردحمله قرار گرفت. «آیت‌الله سید عبدالحسین لاری» به‌همراه شاگردش «سیدمرتضی مجتهد اهرمی»، نیروی نظامی و جنگنده‌ خود را به سرپرستی «رئیس‌علی دلواری» در جنوب سامان دادند.

شیما کرمی، روزنامه‌نگار: ایرج صغیری، بازیگر، کارگردان، نمایشنامه‌نویس و داستان‌نویس بوشهری است. از مشهورترین نوشته‌های او می‌توان «قلندرخونه»، «خالو نکیسا» و «خلخال شوم» را نام برد. «آواز تیتروها» از تازه‌ترین نوشته‌های صغیری است که در انتشارت مهرک منتشر شده است. او کوشیده با دیدی عمیق و در قالب داستان به تفسیر وقایع تاریخی در دوران مشروطه و قیام مردم جنوب بپردازد. آواز تیتروها اثری است الهام‌بخش درباره مردان و زنان و نوجوانانی که می‌کوشند با شفقت و گذشت و خودباوری به دفاع از مرزوبوم خود و خروج استعمار از کشور بپردازند.  این کتاب روایتگر وقایع تاریخی در دوران مشروطه است. پس از مرگ مظفرالدین‌شاه درحالی‌که تنها 10روز از امضای قانون اساسی او گذشته بود، محمدعلیشاه، ولیعهد او به سلطنت رسید. او برخلاف پدرش با انقلاب مشروطه مخالف بود و با کمک گرفتن از کارشناسان روسی، مجلس شورای‌ملی، نماد مشروطه را به توپ بست. این دوره سیاه در تاریخ ایران به «استبداد صغیر» معروف است؛ دورانی که اوضاع دربار بسیار نابسامان و آشفته بود. پس از پیدا شدن نفت در ایران، ممالک اروپایی، برای گرفتن امتیاز استخراج نفت ایران دندان تیز کردند. در این میان شهرهای جنوبی به‌خصوص بوشهر موردحمله قرار گرفت. «آیت‌الله سید عبدالحسین لاری» به‌همراه شاگردش «سیدمرتضی مجتهد اهرمی»، نیروی نظامی و جنگنده‌ خود را به سرپرستی «رئیس‌علی دلواری» در جنوب سامان دادند.

داستان از زبان حیدر، خواهرزاده رئیس‌علی دلواری است. پدر حیدر در توفان لهمیر از دنیا می‌رود. او به‌ناچار به خانه دایی می‌رود و آنجا زندگی می‌کند و در جوار او به مبارزه می‌پردازد. رئیس‌علی، مبارز مشروطه‌خواه و رهبر قیام جنوب در تنگستان و بوشهر علیه نیروهای بریتانیا در دوره جنگ‌جهانی اول بود. دوران جوانی او همزمان با حضور گسترده استعمار انگلیس در خلیج‌فارس بود. وی نقشی کلیدی در قیام جنوب داشت. قیام مردم تنگستان به رهبری وی روی‌هم هفت سال طول کشید و در این مدت دلیران تنگستانی دو هدف عمده را دنبال می‌کردند؛ پاسداری از بوشهر، دشتستان و تنگستان به‌عنوان منطقه سکونت خود و جلوگیری از حرکت قوای بیگانه به درون مرزهای ایران و دفاع از استقلال وطن.  صغیری با توصیفی بسیار زیبا غروب آفتاب در سواحل جنوب را به شالی با رنگ‌های آبی، نارنجی، سرخ و بنفش که در نسیم ملایم، با پیچشی قریب به دور سر خورشید می‌چرخند تشبیه کرده است. او با تفسیرهایی زیبا خواننده را با خود به سواحل تنگستان و بوشهر می‌برد. روی شن‌های ساحل گرم و دلنشین جنوب قدم می‌زند و همزمان صدای مرغ‌های ماهیخوار آبی و سیاهرنگ را که روی میله پوسیده لنج قدیمی در کمین صید ماهی هستند، به گوش خواننده می‌رساند. طعم قلیه‌ماهی و میگو را که مردم محلی در پخت آن استادند را یادآور می‌شود. از دیگر نقاط قوت این نویسنده استفاده از گویش بسیار شیرین و جذاب تنگسیری (گویش لری تنگستانی) است.  داستان کتاب با وصف یک روز گرم و زیبای بهاری و در فضایی لذت‌بخش در سواحل دلوار شروع می‌شود. حیدر به‌همراه رفیق دیرینه‌اش نوشاد درحال ماهیگیری هستند. آنها در یک لنج چوبی و قدیمی از نفس افتاده در غروب آرام و دلنشین، بی‌خبر از آنکه چه چیزی در انتظارشان است، درحال صید هستند. برخلاف آغاز آرامش‌بخش، داستان در انتها، در محیطی ناامن، حزن‌آلود و احساسی درحالی‌که پیکر بی‌جان نوشاد را تشییع می‌کنند پایان می‌یابد.

از ابتدا و انتهای داستان می‌توان به این نکته پی برد که کتاب بیانگر ماجرایی پرشور و هیجان‌انگیز است که نویسنده آن را به‌خوبی ترسیم می‌کند. او خواننده را آرام‌آرام وارد فضای دوران مشروطه می‌کند و به نقطه‌عطف می‌رساند و در انتها آرام‌آرام داستان را به اتمام می‌رساند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار