• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۲۵ - ۰۲:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

10 محصول دانشگاه موردحمایت صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد قرار می‌گیرد

در دوره جدید تلاش کردیم بروکراسی‌ها را در آیین‌نامه‌های جدید مرتفع کنیم. البته ما ناگزیر از بروکراسی هستیم، ولی یک‌سری مقررات‌های حمایتی مانند آیین‌نامه حمایت از فعالیت‌های فناورانه اعضای هیات‌علمی و آیین‌نامه حمایت از فعالیت‌های فناورانه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ارائه شده است.

10 محصول دانشگاه موردحمایت صندوق پژوهش  و فناوری دانشگاه آزاد قرار می‌گیرد

وحید ضرغامی، قائم‌مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز در حاشیه این نمایشگاه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «در دوره جدید تلاش کردیم بروکراسی‌ها را در آیین‌نامه‌های جدید مرتفع کنیم. البته ما ناگزیر از بروکراسی هستیم، ولی یک‌سری مقررات‌های حمایتی مانند آیین‌نامه حمایت از فعالیت‌های فناورانه اعضای هیات‌علمی و آیین‌نامه حمایت از فعالیت‌های فناورانه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ارائه شده است.»  او تاکید کرد: «با این آیین‌نامه درحال تسهیل روند اداری هستیم تا فعالیت این عزیزان در دانشگاه به‌رسمیت شناخته شده و به‌صورت رسمی تحت حمایت دانشگاه قرار بگیرد. این آیین‌نامه خارج از روند اداری دانشگاه است و دست پژوهشگران را باز می‌گذارد، اما تا به مرحله اجرایی شدن برسد مقداری زمان خواهد برد.»  قائم‌مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه درخصوص نمایشگاه امسال گفت: «نتوانستیم همه محصولات را در نمایشگاه ارائه کنیم؛ طبق فراخوانی که داده شد، حدود 700 نفر برای ارائه محصولات خود اعلام آمادگی کردند که نزدیک به 180 محصول گزینش و در نمایشگاه درمعرض دید قرار گرفت.»

 محصولات ارائه‌شده با دستیابی به دانش فنی به دارایی‌های نامحسوس دانشگاه تبدیل می‌شوند

او خاطرنشان کرد: «نمی‌توان عدد مشخصی را برای ارزش ریالی این محصولات مشخص کرد، زیرا این محصولات دارایی‌های نامحسوس هستند و با دستیابی به دانش فنی به دارایی‌های نامحسوس دانشگاه تبدیل می‌شوند.»  ضرغامی درخصوص حمایت از پژوهشگران برای تجاری‌سازی محصولات خود گفت: «نمایشگاه و حضور محصولات در آن اولین قدم تجاری‌سازی است، زیرا دستگاه‌های دولتی و نهادهای مالی و سرمایه‌گذاران با حضور در این نمایشگاه از محصولات دیدن و از آنها حمایت می‌کنند. ممکن است برخی محصولات توسط سرمایه‌گذاران پسندیده شده و درنهایت در تیراژ بالا تولید شوند.»  او ادامه داد: «با رایزنی با صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، قرار بر این شد تا تیم ارزیابی این صندوق در نمایشگاه حضور پیدا کرده و غرفه دانشگاه مستقر شده و محصولات ارائه‌شده را بررسی کند. طبق رایزنی‌های انجام‌شده قرار بر این است تا 10 محصول برتر را مورد حمایت قرار دهد.»  قائم‌مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: «برخی استان‌ها مانند اصفهان، فارس، قزوین و... حضور پررنگ‌تری نسبت‌به سایر استان‌های دانشگاه در این دوره از نمایشگاه داشته‌اند.»

10 دستاورد پژوهشی دانشگاه که در نمایشگاه می‌توان دید

 سیستم اعلام کدینگ و احضار پرستار

سیستم اعلام کدینگ و احضار پرستار نیز ازسوی دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی ارائه شده و درحال حاضر تجاری‌سازی شده و در بازار نیز ارائه شده است. این محصول شامل اعلام کد اضطراری و احضار پرستار است و امکان برقراری تماس دوطرفه را ایجاد می‌کند تا هم مریض بتواند با پرستار صحبت کند و هم پرستار امکان صحبت با بیمار را داشته باشد. این سیستم بعد از برگزاری این نمایشگاه قرار است در بیمارستان فرهیختگان نصب شود.

 ربات آتش‌نشان واحد قزوین

ربات آتش‌نشان واحد قزوین با قابلیت اطفای حریق به‌صورت خودکار نیز از محصولات دیگری است که حرفی برای گفتن دارد. این ربات قابلیت ورود مستقیم به آتش بدون همکاری انسان در محیط را دارا است که با نزدیک شدن به آتش و بررسی درست موقعیت به‌راحتی می‌تواند آن را مهار و خاموش کند.

 بذر هیبریدی صیفی‌جات در واحد خوراسگان

بذر هیبریدی صیفی‌جات در واحد خوراسگان تولید شده است. محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) مدتی است به تولید بذر گیاهانی که به‌صورت هیبرید ازجمله صیفی‌جات مانند خیار گلخانه‌‌ای تولید می‌شوند اقدام کرده‌اند و در این دوره از نمایشگاه این بذرهای هیبریدی به نمایش درآمدند.

 دستگاه تصفیه آب محصولی از استان فارس

دستگاه تصفیه آب هم ازسوی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس ارائه شده است. مواد پسماند یکی از پالایشگاه‌ها و صنایع شیمیایی در شیراز به محیط‌زیست آسیب می‌رساند، بنابراین بنا به تعطیلی این پالایشگاه بود که دستگاه تصفیه آب واحد شیراز به کمک این پالایشگاه آمد. این دستگاه پساب‌های فاضلابی را تصفیه می‌کند که به‌وسیله شارژ الکتریسیته محلول‌ها تجزیه و به مایع شفاف تبدیل می‌شود.

 بویلر هوشمند برای تنظیم سرم‌های خونی

بویلر هوشمند نیز ازسوی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران ارائه شده است. این محصول برای تنظیم سرم‌های خونی و قند نمکی و انواع سرم‌هایی که قرار است به بیمار تزریق شود کاربرد دارد. درواقع دمای این سرم‌ها را در همان لحظه با دمای بدن بیمار درهنگام تزریق هم‌دما می‌کند.

 روغن برای تولید کاغذ

دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان نیز روغنی را تولید کرده است که برای تولید کاغذ و ماده اولیه الیاف کاغذ و دستمال کاغذی استفاده می‌شود. این روغن مواد اولیه را از ماشین جدا می‌کند.

 دستگاه پرینت سه‌بعدی زیستی

دستگاه پرینت سه‌بعدی زیستی ازسوی دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی ارائه شده است. این دستگاه مواد و قطعات زیستی مانند پوست یا قطعه‌ای از بدن را تولید می‌کند. این محصول جزء بهترین و تاثیرگذارترین نوع پرینترهای سه‌بعدی هستند؛ چراکه بسیاری از فعالیت‌هایی که تا به‌حال با این پرینترها انجام شده جدید و بی‌سابقه بوده است. به‌طور مثال ساخت پوست مصنوعی برای کمک به ترمیم جراحت‌های وخیم را انجام می‌دهد.

 قطعات صنعتی تولیدی محققان واحد سیرجان

دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان نیز ازجمله استان‌های شرقی است که در این نمایشگاه خوش درخشیده است. 40 قطعه ازسوی محققان این دانشگاه ساخته شده و هم‌‌اکنون به مرحله تجاری‌سازی رسیده است. ساخت این قطعات ۸۰۰ میلیارد ریال درآمد داشته است.

 دستگاه گرین‌وال محصول محققان واحد البرز

دستگاه گرین‌وال محصول محققان دانشگاه آزاد اسلامی البرز است. گرین‌وال همان فضای سبزی است که به‌صورت عمودی روی یک دیوار یا مستقل از آن شکل می‌گیرد. دیوارهای سبز در خیلی از نقاط به‌صورت طبیعی شکل می‌گیرند که نمونه آن بالا رفتن گیاه‌های رونده روی نمای ساختمان‌های قدیمی است. این محصول محققان واحد البرز فضای سبز را به‌صورت عمودی ایجاد می‌کند و با اپلیکیشنی که تعریف شده و قابل برنامه‌ریزی است، گیاهان را آبیاری می‌کند.

 پرینتر سه‌بعدی FDM

 پرینتر سه‌بعدی FDM در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی تولید شده است. این محصول کاربرد صنعتی، معماری، پزشکی و صنایع دفاعی دارد. شیوه کار این دستگاه به این صورت است که کد قطعه به‌صورت جی‌کد و ازطریق حافظه رم به برد داده می‌شود و پس از پرینت لایه‌به‌لایه و روی‌هم قرار گرفتن آنها محصول نهایی به‌صورت سه‌بعدی تولید می‌شود.

البته نمی‌توان تمام محصولات دانشگاه آزاد اسلامی را در یک گزارش معرفی کرد، اما می‌توان گفت هرکدام از این محصولات به‌نوعی نشان‌دهنده تلاش دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پژوهش و فناوری است که در ویترینی قابل‌مشاهده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار