• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۲۵ - ۰۱:۵۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

فناوران و نخبگان کشور می‌توانند از زیرساخت‌های دانشگاه آزاد استفاده کنند

نمی‌توان درخصوص درآمد دانشگاه در نمایشگاه عدد خاصی را گفت، زیرا قراردادها بعدا مشخص شده و فعلا درحال مذاکره برای فروش این محصولات هستیم. اما در حوزه آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها در یک سال گذشته بیش‌از 40 میلیارد تومان فقط بحث ارائه خدمت به بخش‌های مختلف درقالب طرح‌های برون‌دانشگاهی یا ارائه خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی داشتیم.

فناوران و نخبگان کشور می‌توانند از زیرساخت‌های دانشگاه آزاد استفاده کنند

عبدالله محمدی، مدیرکل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه برگزاری این نمایشگاه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از جزئیات محصولات این دانشگاه سخن گفت. آن‌طور که محمدی گفته است، تی‌آر ال (TRL) بالا یا همان سطوح آمادگی فناوری، تجاری‌سازی شده، حضور تیم‌های دانشجویی و هیات‌علمی درکنار یکدیگر و ارائه محصولات در زمینه‌های مختلف علمی، ازجمله فناوری اطلاعات، نانو، تجهیزات آزمایشگاهی، قطعه‌سازی، گیاهان دارویی، شیمی، ربات و... ازجمله مواردی است که در ارائه محصولات به آن توجه شده است.  مدیرکل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دیدگاه دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پژوهش و فناوری یک نگاه علمی است، اضافه کرد: «آن‌طور که دکتر روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه اعلام کرده‌اند، ما زیرساخت‌هایی در سطح کشور داریم که سرمایه ملی است؛ بنابراین هرکسی از هرجای کشور می‌تواند از حمایت دانشگاه آزاد اسلامی برخوردار شود و ما این زیرساخت‌ها را درقالب سازوکار خود دراختیار آنها قرار خواهیم داد تا فناوران و نخبگان کشور بتوانند از این زیرساخت‌ها به‌نحو مطلوب استفاده کنند.»  یکی از معضلاتی که پیش‌روی پژوهشگران و نخبگان کشور قرار دارد، بحث بروکراسی‌های اداری است که تاحدودی دست‌وپای آنها را بسته است. بسیاری از پژوهشگران همواره از این بروکراسی و کاغذبازی‌های اداری گلایه‌مند هستند. دانشگاه آزاد اسلامی ازجمله دانشگاه‌هایی است که تلاش دارد این بروکراسی‌ها را تاحدودی از بین برده و به پژهشگران کمک کند.  مدیرکل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی در این‌باره گفت: «ما تلاش کرده‌ایم در دانشگاه آزاد این معضل را حل کنیم؛ آیین‌نامه‌های جدیدی نیز که در دوسال اخیر ابلاغ شده، گویای همین مطلب است. به‌طورمثال در گذشته امکان نداشت ما بهره‌برداری از یک آزمایشگاه را به یک شرکت بسپاریم، اما الان طبق آیین‌نامه‌ای که ابلاغ شده است، یک شرکت می‌تواند بهره‌برداری از آزمایشگاه یا کارگاه مرکزی دانشگاه را دراختیار بگیرد.» او در ادامه تصریح کرد: «حمایت از سراهای نوآوری نیز مشخص و تعریف شده است؛ پژوهشگرانی که از بروکراسی‌های اداری گلایه‌مند بوده‌اند، از این به بعد خواهند دید که ما در رویداد فناوری گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی به این مهم پرداخته و این معضل را حل کرده‌ایم.»

رویداد فناوری گام دوم دانشگاه اردیبهشت‌ماه سال 1401 برگزار می‌شود

او با اشاره به اینکه رویداد فناوری گام دوم دانشگاه اردیبهشت‌ماه سال 1401 برگزار خواهد شد، افزود: «این رویداد شامل 3 هزار گروه پژوهشی، واحد فناور، شرکت دانش‌بنیان و شرکت‌های دیگر است که پژوهشگران در این رویداد در جریان امکانات پژوهشی دانشگاه آزاد و تسهیلات ارائه‌شده به دانشجویان و فناوران قرار خواهند گرفت.» محمدی درخصوص تجاری شدن محصولات ارائه‌شده در این نمایشگاه نیز صحبت به میان آورد و گفت: «تلاش کردیم محصولاتی را انتخاب کنیم که یا به مرحله تجاری شدن رسیده یا در شرف تجاری‌سازی هستند. درواقع یکی از ملاک‌های انتخاب‌مان برای حضور محصولات پژوهشی در بیست‌ودومین نمایشگاه پژوهش و فناوری بحث تجاری شدن بود. باتوجه به نوع محصولات، بسیاری از آنها به مرحله تولید نیز خواهند رسید. از 6 ماه تا دو سال طول می‌کشد که یک محصول به مرحله نهایی تجاری‌سازی برسد.»

 درآمدزایی 40 میلیارد تومانی دانشگاه در حوزه آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها

او در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص درآمدزایی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پژوهش و فناوری نیز اظهار کرد: «نمی‌توان درخصوص درآمد دانشگاه در نمایشگاه عدد خاصی را گفت، زیرا قراردادها بعدا مشخص شده و فعلا درحال مذاکره برای فروش این محصولات هستیم. اما در حوزه آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها در یک سال گذشته بیش‌از 40 میلیارد تومان فقط بحث ارائه خدمت به بخش‌های مختلف درقالب طرح‌های برون‌دانشگاهی یا ارائه خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی داشتیم.»  او تصریح کرد: «این عدد درمقایسه با گذشته عدد قابل توجهی است، اما درمقایسه با برنامه سند نوآوری و تحول و تعالی دانشگاه عدد پایینی است و بعد از 5 سال باید به چندبرابر این عدد برسیم، زیرا دانشگاه آزاد تجهیزات گسترده‌ای را دراختیار دارد.»  محمدی تصریح کرد: «سیاستی که در این دوره دنبال می‌کنیم، معرفی و شناسایی برخی از استان‌هایی است که در سال‌های گذشته در حوزه پژوهش دیده نشده‌اند تا توازن بین استان‌ها برقرار شود. به‌طور مثال دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان ازجمله استان‌های شرقی است که در زمینه تولید قطعات صنعتی به‌خوبی ظاهر شده و می‌تواند قطعات را با فناوری بالا تولید کند. به‌دنبال این هستیم تا با محوریت این واحد دانشگاهی، کنسرسیوم ساخت و تولید را نیز راه‌اندازی کنیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار