• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۲۴ - ۰۰:۲۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0
ظرفیت پذیرش پزشکی زیاد شد، جزئیات در جلسات بعد مشخص می‌شود

چراغ سبز شورای‌عالی به افزایش ظرفیت پزشکی

براساس اعلام سعیدرضا عاملی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، کلیات ماده واحده افزایش دانشجویان و متخصصان حوزه‌های پزشکی را تصویب و ستاد نقشه جامع علمی کشور را موظف کرده تا در مدت ۱۰ روز با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جزئیات این طرح ازجمله تعداد دقیق افزایش دانشجویان دوره‌های عمومی و تخصصی پزشکی را بررسی و به جلسه بعدی شورا اعلام کند.

چراغ سبز شورای‌عالی  به افزایش ظرفیت پزشکی

18آبان امسال، جلسه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که در دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، یک مصوبه مهم و پرحاشیه داشت؛ مصوبه‌ای که پس از دو جلسه بحث و بررسی به تایید اکثریت اعضا رسید و برای گرفتن تاییدیه اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، راهی صحن شورا شد.

چندروز پس از اعلام تصویب مصوبه‌ای با موضوع اجرایی‌سازی سیاست‌ها و ضوابط اجرایی آمایش آموزش‌عالی در عرصه سلامت در جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر سرانه پزشک و پذیرش دانشجو به میزان سالانه ۳ تا ۵ هزار نفر، به مدت ۵ سال واکنش‌های متعددی در رسانه‌ها مطرح شد. روابط‌عمومی شورا در پاسخ به ادعای غیرکارشناسی بودن مصوبه اعلام کرد استدلال‌های موافق و مخالف پیرامون افزایش ظرفیت، به‌طور مبسوط در جلسات ۱۵۴ و ۱۵۵ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه شده و توسط اعضا موردبحث قرار گرفته و مبنای آن‌هم آمار و اطلاعات موجود درخصوص ظرفیت پذیرش پزشکی در سال‌های گذشته و نیز شاخص‌های موجود از سرانه پزشکان در کشور و مقایسه آن با کشورهای مختلف بوده است.  البته ماجرا به همین‌جا ختم نشد. منتقدان مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی به اعتراض خود ادامه دادند. در یکی از مهم‌ترین واکنش‌ها وزارت بهداشت، فرهنگستان علوم‌پزشکی کشور، سازمان نظام پزشکی و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای از رئیس‌جمهور خواستند طرح افزایش ظرفیت پزشکی از دستورکار خارج شود. نامه‌ای که با دستور رئیس‌جمهور رسیدگی به این مصوبه در صحن شورا را مدتی به تعویق انداخت، اما درنهایت پس از برگزاری نشست‌های متعدد کارشناسی روز گذشته موضوع افزایش ظرفیت پزشکی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تایید اعضا رسید.

براساس اعلام سعیدرضا عاملی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، کلیات ماده واحده افزایش دانشجویان و متخصصان حوزه‌های پزشکی را تصویب و ستاد نقشه جامع علمی کشور را موظف کرده تا در مدت ۱۰ روز با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جزئیات این طرح ازجمله تعداد دقیق افزایش دانشجویان دوره‌های عمومی و تخصصی پزشکی را بررسی و به جلسه بعدی شورا اعلام کند. رئیس سازمان برنامه‌وبودجه نیز در این جلسه از آمادگی این نهاد برای تامین منابع مالی اجرای این طرح خبر داد.

عاملی گفته در ماده‌واحده تنظیم شده بود که سالیانه ۳ هزار داوطلب پزشکی عمومی و ۱۵۰۰ داوطلب دوره‌های تخصصی پزشکی اضافه شود که براساس روندشناسی صورت‌گرفته، انتظار می‌رود پس از ۱۱ سال نسبت تعداد 22 پزشک به 10 هزار جمعیت کشور برسد. بنا شد این موضوع دوباره در ستاد نقشه جامع علمی کشور طرح شود و یک‌بار دیگر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را درباره تعداد دقیق افزایش دانشجویان و متخصصان حوزه‌های پزشکی اخذ و جمع‌بندی خود را تا ۱۰روز دیگر به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.

این درحالی است که رئیس‌زاده، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی که به‌نوعی در طیف منتقدان این طرح جای می‌گیرد، دقایقی پس از پایان جلسه شورا، در پیامی از اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و نیز ریاست‌جمهوری، ریاست مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان صداوسیما و کلیه کارشناسان و صاحب‌نظران که درنهایت مانع افزایش ظرفیت بی‌رویه و غیرمتعارف پذیرش دانشجوی رشته‌های پزشکی شدند، قدردانی کرد!

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱
1400/09/25 - 00:01پاسخ00

userمحمد

انحصارما فیای پزشگ هزاران برابر از انحصار وکالت ضررش برای مردم بشتر است

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار