• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۲۴ - ۰۲:۳۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
کاظم اولیایی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: مجلس باید هوشیارانه‌تر برخورد کند

دولت با این بودجه پذیرفته است که سرخابی‌ها دولتی هستند

اصل دولتی بودن و مالکیت مشترک به جای باشگاه‌ها در اختیار مجمع است/ نباید ردیف بودجه پرسپولیس سه‌برابر استقلال باشد، هزینه و درآمد یکسان است

اگر یک خانواده می‌پذیرد که یک بچه به طور رسمی برای اوست، بالاخره باید خرج و هزینه‌اش را بدهد، پس وقتی که دولت می‌پذیرد استقلال و پرسپولیس دولتی هستند پس باید بدهی‌ها و هزینه‌هایش را هم بپردازند.

دولت با این بودجه پذیرفته است که سرخابی‌ها دولتی هستند

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که یکشنبه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، در بخش بودجه شرکت‌های دولتی سودده و سربه‌سر در سال ۱۴۰۱ نام پرسپولیس و استقلال به چشم می‌خورد که براساس آن میزان درآمدها و هزینه‌ها برآورد شده است، این درحالی است که تا همین چند هفته پیش برای صدور مجوز حرفه‌ای این باشگاه‌ها دعوا بر سر آن بود که این باشگاه‌ها دولتی نیستند، اما به‌نظر می‌رسد حالا دولت با یک گل‌به‌خودی پروسه صدور مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس را نیز دچار مشکل کرده باشد. براساس برآورد صورت گرفته از سوی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ میزان درآمدهای شرکت پرسپولیس معادل ۲۴۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و هزینه‌های این شرکت نیز معادل ۲۴۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان لحاظ شده است و در بخش دارایی‌های جاری میزان ذخایر و اندوخته‌ها معادل ۷۵۰ میلیون تومان اعلام شده است همچنین میزان درآمدهای استقلال هم معادل ۶۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و هزینه‌های این شرکت معادل ۶۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان لحاظ شده و در بخش دارایی‌های جاری میزان ذخایر و اندوخته‌ها معادل ۲۰ میلیون تومان اعلام شده است.

این اعداد و ارقام با توجه به درآمدهای دو باشگاه در سال‌جاری قابل تامل است؛ چراکه عده‌ای از کارشناسان اعتقاد دارند هزینه‌ها، درآمدها و مخارج این دو باشگاه تقریبا یکسان بوده و این‌طور نیست که به‌طور واقعی شرایطی نیاز باشد که بودجه باشگاه پرسپولیس تقریبا سه‌و‌نیم برابر باشگاه استقلال تعریف شود. در این بین نیز برخی می‌گویند حتی باشگاه استقلال از بازیکنان و مربی خارجی بهره می‌برد و ترکیب بازیکنان این تیم گران‌ترین ترکیب تیمی در بین باشگاه‌های ایرانی به‌شمار می‌رود.

بر همین اساس و درخصوص آخرین اتفاقات درباره پرونده صدور مجوز حرفه‌ای تیم‌های استقلال و پرسپولیس از آنجایی که این دو باشگاه از نگاه کنفدراسیون فوتبال آسیا برای حضور در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا ستاره‌دار محسوب می‌شوند با عضو کمیته صدور مجوز حرفه‌ای به صحبت پرداختیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با کاظم اولیایی را در ادامه می‌خوانید.

وضعیت صدور مجوز حرفه‌ای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به کجا رسید. تا جایی که می‌دانیم این دو باشگاه برای حضور در فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا ستاره‌دار بودند. این موضوع حل‌وفصل خواهد شد؟

اوضاع و احوال فعلا هیچ تغییری نکرده و منتظر هستیم تا این چند وقت هم بگذرد و تغییرات حاصل شود تا نتیجه کار را ببینیم. در این خصوص من اطلاع جدیدی ندارم و باید فقط صبر کنیم تا ببینیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

صحبت‌هایی که شما مطرح کردید به مذاق یک‌سری افراد خوش نیامد و حتی این‌طور عنوان کردند که علیه استقلال موضع‌گیری کرده‌اید.

در هر صورت هر فردی به قدر فهم و کمالات خود ادعاهای ما را فهمید، من دیگر نمی‌توانم روی این موضوع تاثیرگذار باشم و بخواهم فهم و درک دیگران را تغییر بدهم، در هر صورت من همیشه حقایق و واقعیات را می‌گویم، هرچند صحبت‌هایی که من کردم نمی‌دانم چه ارتباطی به استقلال یا آقایان داشت که برخی صحبت‌ها و واکنش‌ها مطرح شد. ما در کمیته مجوز حرفه‌ای به‌عنوان یک رکن از ارکان فدراسیون فوتبال برای خودمان تشکیلات و سازوکار مشخصی داریم و چرا اصلا باید قضایا را شخصی کرده و به‌صورت شخصی نگاه کنیم تا این مسائل و تبعات پیش بیاید؟ اینکه سایرین احساس کردند ما مسائل را شخصی کرده‌ایم از این رفتارها تعجب کردم! این درحالی است که بحث استاندارد‌سازی یا صدور مجوز حرفه‌ای مدت‌های زیادی توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام می‌شد، اما برای مدتی هست که این موضوع به خود کشور‌ها سپرده شده و در اساسنامه نیز به‌عنوان یک رکن این موضوع لحاظ شده است که این موضوع در فدراسیون فوتبال دو کمیته بدوی و تجدیدنظر را دارا بوده که از پنج نفر از اعضای متخصص تشکیل شده است، اما اینکه چرا بخواهیم این موضوع را شخصی کرده و به آن شخصی نگاه کنیم سوال من این است که مگر شخص چه نفعی دارد؟

الان هر دو تیم استقلال و پرسپولیس برای حضور در فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا ستاره‌دار هستند و این موضوع شاید کار آنها را مشکل کند، شما نمی‌خواهید در این کمیته زودتر به قضایا ورود کرده و این موضوع را حل‌وفصل کنید؟

در هر صورت دوستان اعضای هیات‌مدیره باشگاه‌ها به همراه رئیس کمیته استیناف ورود پیدا کردند و جلساتی با وزیر و سایر افراد مرتبط و ذی‌ربط برگزار کردند و آنها نیز تعهد دادند تا مشکلات را حل کنند، اما جالب این است که حل‌وفصل این مشکلات خیلی دست اعضای هیات‌مدیره نیست و آنها در این مورد ارتباطی با قضایا ندارند. هرچند داشتن حسابرس، تراز درست، صورت‌های مالی و بدهی‌ها، اینها چیزهایی است که در اختیار مدیران عامل باشگاه‌ها قرار دارد، اما اصل دولتی بودن و داشتن مالک مشترک دیگر در اختیار باشگاه‌ها نیست و این موضوع در اختیار مجمع دو باشگاه بوده و این مجمع است که باید در این خصوص چاره‌اندیشی کرده و درباره آن فکر و اندیشه کند. درحال حاضر این موضوع در اختیار بالاترین رکن باشگاه‌ها یعنی مجمع آنهاست که آقایان نیز خیلی نقشی در آن ندارند. این درحالی است که مگر آقایان باشگاه را دولتی یا غیردولتی اعلام می‌کنند یا مگر آقایان گفتند که ۲ باشگاه تحت یک مدیریت واحد زیرمجموعه دولت باشند؟ این مسائل که به اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل باشگاه‌ها ارتباطی ندارد، بلکه این مسائل به مجمع مربوط است که سال‌های سال است این مشکل وجود داشته و هنوز هم وجود دارد و برای حل آن نیز اخطار‌های متعددی صادر شده که ما نیز به غیرواقع‌گویی متوسل شدیم.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که دولت به مجلس ارائه داده است این دو باشگاه دارای  ردیف بودجه هستند! نظر شما چیست؟

 این موضوع کمی عجیب است؛ چراکه دولت برای آنها ردیف اعتبار قرار داده است و با این ردیف اعتبار دولت پذیرفته که این دو باشگاه دولتی هستند و اصل قصه همین است که اگر دولت در لایحه بودجه خود این دو باشگاه را لحاظ کرده و آنها را دولتی دانسته پس خود باید پاسخگو باشد و این موضوع اصلا به آقایان ارتباطی ندارد.

نکته اینجاست که با این وضعیت این دو تیم دوباره دولتی تلقی‌ می‌شوند و برای کسب مجوز حرفه‌ای با مشکل مواجه خواهند شد.

البته با این مشکل از قدیم مواجه بودند، اما برای اعلام به نهادهای بالادستی یک‌سری تبصره‌ها و مواردی اعلام می‌شد که حالا به قول قدیمی‌ها ان‌شاءالله که گربه است، اما همین را هم دولت در لایحه بودجه خود برای سال جدید از بین برده است. درواقع در این لایحه که دولت برای بودجه سال آینده به مجلس ارائه داده است، به‌نظر می‌رسد در این خصوص تفکری نشده هرچند قضیه یک‌مقدار نامتوازن هم است، اما بالاخره برای درآمد و هزینه باشگاه‌ها ردیف تعیین شده یعنی دولت اثبات کرده که اینها کاملا دولتی هستند و شرکت‌های دولتی محسوب می‌شوند و این یک مشکل حقوقی است که اولا این باشگاه‌ها باید دولتی نباشند و ثانیا باید مالک مشترک نداشته باشند که درحال حاضر هر دو تا وجود دارد و از دست هیچ‌کدام از اعضای هیات‌مدیره، مدیرعامل و مدیران این باشگاه‌ها هم کاری برنمی‌آید.

درواقع شما معتقد هستید که دولت با این کار گل‌به‌خودی زده است؟

درست است و آنها با این اقدامی که انجام داده‌اند گل‌به‌خودی زده‌اند.

آیا قرار دادن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در ردیف بودجه دولت سابقه داشته یا برای اولین‌بار است که انجام می‌شود؟

در سال‌های قبل این دو باشگاه در ردیف دیون قرار داده می‌شدند یعنی این دو باشگاه می‌گفتند ما بدهکار هستیم که بر همین اساس در ردیفی برای پرداخت دیون به این دو باشگاه پول اختصاص پیدا می‌کرد که دولت پول بدهد تا بدهکاری این دو باشگاه تسویه‌حساب شود که آن هم اتفاقی بود که براساس درخواست سازمان خصوصی‌سازی و به‌منظور خصوصی‌سازی این دو باشگاه انجام می‌شد، اما امسال با یک بی‌دقتی خاص در ردیف بودجه شرکت‌های دولتی این اقدام انجام شده، هرچند باز هم تاکید می‌کنم این کار نامتوازن صورت گرفته است و این سوال پیش می‌آید که چرا ردیف بودجه باشگاه پرسپولیس باید سه‌ونیم برابر باشگاه استقلال باشد. درحالی که خرج‌کرد و هزینه‌ها و درآمدهای هر دو باشگاه تقریبا یکسان است و حتی درحال حاضر از لحاظ ترکیب بازیکنان نیز به نقل از برخی سایت‌ها، باشگاه استقلال گران‌ترین باشگاه داخلی محسوب می‌شود. اما نمی‌دانم چرا باشگاه پرسپولیس ردیف بودجه سه‌و‌نیم برابری نسبت به استقلال دارد. در هر صورت این اعداد غیرمتوازن است و ارزش‌گذاری نامتوازن بوده است و نمی‌دانم بر چه مبنایی این شکلی ارزش‌گذاری شده است. اما در کل لایه بودجه دولت تقدیمی به مجلس این اعداد و ارقام‌ها وجود دارد و مجلس باید با این موضوع خیلی هوشیارانه برخورد کند.

برخی عنوان کردند این بودجه ربطی به درآمد و هزینه‌های تیم‌ها نداشته و به بدهکاری آنها مربوط می‌شود و از آنجایی که بدهکاری پرسپولیس بیشتر است، رقم ردیف بودجه آنها نیز از این لحاظ بیشتر است.

خیر، این‌طور نیست وقتی که در ردیف درآمد و هزینه این ارقام ذکر شده است دیگر ربطی به دیون ندارد؛ چراکه دیون دولتی ردیف خاص خودش را دارد و بودجه خاص خودش برایش درنظر گرفته می‌شود، اما باز هم تاکید می‌کنم وقتی که این دو باشگاه شرایط مشابه با یکدیگر دارند، چرا این اتفاق می‌افتد و به‌نظر من باید این سوال را از کارشناسان خبره و از آقای حیدر نوری که دبیر ستاد تنظیم بودجه هستند، سوال کنیم.

صحبت خاصی در این قضیه می‌ماند؟

من بازهم پیشنهاد می‌کنم شما از مسئولان امر و آقای حیدر نوری و مسئولان ذی‌ربط در ستاد تنظیم بودجه این سوالات را به‌صورت تخصصی مطرح کنید و بپرسید که مبنای قیمت‌گذاری شما چه بوده است. اولا اگر آن را دولتی اعلام کرده‌اید پس خرجش را بدهید. اگر یک خانواده می‌پذیرد که یک بچه به طور رسمی برای اوست، بالاخره باید خرج و هزینه‌اش را بدهد، پس وقتی که دولت می‌پذیرد استقلال و پرسپولیس دولتی هستند پس باید بدهی‌ها و هزینه‌هایش را هم بپردازند. مثل شرکت‌های دیگر و باید برایش ردیف بودجه تعریف شود در غیر این صورت این موضوع مخالف تبصره ۱۳ برنامه پنج‌ساله ششم است؛ چراکه در تبصره ۱۳ برنامه پنج‌ساله ششم این‌طور عنوان می‌شود که پرداخت هرگونه وجه به باشگاه‌های دولتی برای ورزش حرفه‌ای ممنوع است، اما الان دولت برای این دو باشگاه ردیف بودجه برای درآمد و هزینه تعریف کرده که این موضوع مغایر اصول قانون‌گذاری محسوب می‌شود و دولت در این‌جا مغایر قانون رفتار کرده است. وقتی که شما حق ندارید هیچ وجهی را در ورزش حرفه‌ای به باشگاه پرداخت کنید و این دو باشگاه حرفه‌ای هستند و شما برای آنها درآمد و هزینه پیش‌بینی می‌کنید. اینها مشکلاتی هستند که برای ورزش ایجاد می‌شود و عدم‌آگاهی برنامه‌نویسان از حوزه ورزش حرفه‌ای و ورزش روز را می‌رساند و نشان می‌دهد که چقدر آگاهی آنها نسبت به این موضوع کم است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک