• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۲۳ - ۰۹:۴۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
محمدامین کریم‌پور:

قرار بود «حکم تجدیدنظر» یک فیلم کوتاه باشد

رضا کریمی: بسیاری از منتقدان نگاه مثبتی به فیلم داشتند اما درباره آن سکوت کردند

کارگردان فیلم «حکم تجدیدنظر»گفت: در ابتدا که ایده ساخت این فیلم را داشتیم قرار بود فیلمی کوتاه برای حضور در جشنواره 8 میلیمتری بسازیم اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که این فیلم را بهتر است در قالب یک اثر سینمایی بلند بسازیم.

قرار بود «حکم تجدیدنظر» یک فیلم کوتاه باشد

به گزارش «فرهیختگان» به نقل از روابط عمومی فرهنگ‌سرای ارسباران، عصر ۲۱ آذر فیلم سینمایی «حکم تجدیدنظر» با حضور محمدامین کریم‌پور کارگردان و رضا کریمی تهیه‌کننده و نویسنده در فرهنگسرای ارسباران اکران شد.

 پس از نمایش فیلم سینمایی «حکم تجدیدنظر» پانصد و سی و هشتمین نشست باشگاه فیلم تهران با حضور محمدامین کریم‌پور، رضا کریمی و کورش جاهد برگزار شد.

در ابتدای این نشست کورش جاهد منتقد سینما با اظهاراتی درباره فیلم گفت: وقتی فیلم «حکم تجدیدنظر» را مشاهده می‌کردم در ابتدا تصورم بر این بود که باز هم قرار است فیلمی تلخ درباره معضلات مختلف جامعه ببینیم، فیلم‌هایی که شبیه به صفحه اول روزنامه‌ها مشکلات و اتفاقات را پشت سر هم نشان می‌دهند و هیچگاه نگاهشان فراتر از این مسئله نمی‌رود اما در فیلم «حکم تجدیدنظر» که به مرور شاهد پیش‌روی قصه بودیم نگاه متفاوت و دغدغه‌مند فیلمساز را می‌شد احساس کرد.

در ادامه این نشست رضا کریمی نویسنده و تهیه کننده اظهار داشت: بسیاری از دوستانی که فیلم «حکم تجدیدنظر» را دیده‌اند نگاه مثبتی به فیلم داشته‌اند اما نمی‌دانم به چه دلیل گویا شرایطی فراهم نشده که این نگاه مثبت خود را مطرح کنند و بسیاری از دوستان یا در برابر این فیلم سکوت کردند یا برخوردی مغرضانه داشتند و این فیلم و نگاهشان را با حواشی زمان صدور پروانه ساخت پیوند زدند در حالیکه به نظر من «حکم تجدیدنظر» به عنوان اولین تجربه کارگردانش اثری با کیفیت و قابل دفاع است.

کریمی خاطرنشان کرد: طرح اولیه این فیلم را محمدامین کریم‌پور به من پیشنهاد کرد که حسین سلیمانی آن را نوشته بود، قصد داشت فیلم کوتاه بسازد که من وقتی طرح را خواندم احساس کردم این اثر پتانسیل تبدیل شدن به فیلم سینمایی را دارد و به کریم‌پور گفتم که از طرح من استقبال کرد. من نگارش فیلمنامه را آغاز کردم و بارها فیلمنامه بازنویسی شد که فکر می‌کنم اگر زمان بیشتری برای بازنویسی داشتیم، اثر حتی پتانسیل بهتر شدن هم داشت اما نهایتاً طی 4 یا 5 ماه نگارش این فیلمنامه طول کشید. فیلمبرداری این فیلم هم 38 روز طول کشید که زمان آن بسیار مطلوب بود.

محمدامین کریم‌پور کارگردان در ادامه این نشست اظهار داشت: پیش از ساخت «حکم تجدیدنظر» چند سالی که در فضای مجازی کار می‌کردم غالب کارهایم کمدی بود و این در حالی است که من اتفاقاً فردی جدی هستم. در ابتدا که ایده ساخت این فیلم را داشتیم قرار بود فیلمی کوتاه برای حضور در جشنواره 8 میلیمتری بسازیم اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که این فیلم را بهتر است در قالب یک اثر سینمایی بلند بسازیم.

کریم‌پور خاطرنشان کرد: ما در ابتدا یک پایان‌بندی داشتیم، مادری که کار عجیبی برای فرزندش می‌کند اما رسیدن به این مرحله مستلزم قصه‌هایی بود که آن‌ها را طراحی کردیم، در واقع ما از آخر به اول قصه آمدیم و فیلمنامه اینگونه شکل گرفت.

او درباره پرداختن به موضوع قمار در فیلم «حکم تجدیدنظر» نیز گفت: در این سال‌ها که در فضای مجازی فعالیت داشتم پیشنهادهای مختلفی برای فعالیت در سایت‌های قمار داشتم. زمان برگزاری جام جهانی فوتبال به روسیه رفتم و آنجا پیشنهاداتی برای فعالیت در سایت‌های قمار داشتم که ارقام عجیبی هم به من پیشنهاد شد و گفته بودند می‌توانم در ترکیه فعالیتم را ادامه دهم اما من به دلایل مختلف از جمله وابستگی به کشورم، دوستان و خانواده این کار را نکردم.

وی درباره پایان‌بندی فیلم «حکم تجدیدنظر» اظهار داشت: پایان این فیلم اتفاق خاصی رخ می‌دهد و من از مادران مختلفی درباره این اتفاق سوال کردم و می‌پرسیدم که در این شرایط آیا ممکن است چنین کاری انجام دهند؟

کارگردان فیلم سینمایی «حکم تجدیدنظر» درباره عنوان این اثر سینمایی گفت: عنوان «حکم تجدیدنظر» در این فیلم از آنجا می‌آید که مادر با وجود اعتقاد به اینکه فرزندش انسان خوبی بوده، در ادامه نظرش را درباره او تغییر می‌دهد و حکمی دیگر برای او در نظر می‌گیرد. در ابتدای فیلم که سکانس اعدام را مشاهده می‌کنید در واقع شیطنت من برای جذب مخاطب بود، من معتقدم اگر در چند دقیقه ابتدایی فیلم مخاطب چیزی در اثر نبیند که او را جذب کند قطعاً دیدن با فیلم تا انتها همراه نخواهد بود. من این سکانس را به همین دلیل در ابتدای فیلم اضافه کردم و حتی سکانس پریدن از خواب را هم نگرفتم و بعدها به این نتیجه رسیدیم که باید این سکانس اضافه شود و به همین دلیل این سکانس را دوباره فیلمبرداری کردیم.

کریم‌پور در ادامه درباره انتخاب آرش عدل‌پرور برای بازی در فیلم «حکم تجدیدنظر» گفت: با توجه به گاردی که مخصوصاً از سوی جوانان نسبت به من وجود داشت می‌دانستم که امکان همکاری با آن‌ها برای من سخت است اما به هر حال قصد داشتم از چهره‌ای مطرح برای این نقش استفاده کنم. آرش عدل‌پرور هم چهره‌ مطرحی بود و هم ما پیش از ساخت این فیلم هم با هم رابطه دوستانه‌ای داشتیم و او پیشنهاد من برای حضور در این اثر را پذیرفت. به نظر من آرش عدل‌پرور از پس نقشش برآمده و بد بازی نکرده و در بدترین شرایط هم اگر بازی بدی داشت باز هم به فیلم ضربه‌ای نمی‌خورد. وی با اشاره به اینکه دغدغه بررسی و پرداختن به مسئله اعدام را نداشته گفت: دغدغه من پرداختن به این موضوع که آیا اعدام کار دستی است یا غلط، نبود و من به مسئله دیگری فکر می‌کردم. درباره قمار هم باید بگویم که من مدتی با پلیس فتا کار می‌کردم و اطلاعات کافی درباره این موضوع داشتم و بحث و دغدغه‌ام همان چیزی است که در فیلم مطرح کرده‌ام.

رضا کریمی نیز درباره دغدغه مطرح شده در فیلم گفت: مسئله ما در این فیلم عدالت بود و ما می‌دانیم که در ایران فیلم می‌سازیم و باید در چارچوب قوانین این کشور کار کنیم. ما حتی بحث اصلی فیلم‌مان قمار یا اهدای عضو را هم نبود و درباره اهدای عضو بیشتر واسطه‌گری‌ها را نقد کردیم.

در پایان این نشست محمدامین کریم‌پور درباره پیچیده بودن قصه فیلم گفت: من به قصه‌های پیچیده علاقه دارم و نمی‌خواهم قصه‌ای را سر راست و راحت تعریف کنم. زمانی که فیلمنامه نوشته شد با همسرم هم درباره این موضوع که چرا قصه اینقدر پیچیده شده بحث داشتیم و من معتقد بودم که باید این پیچیدگی‌ها را در فیلم حفظ کرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار