• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۲۳ - ۰۰:۲۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
تمجید سایت فرانسوی از سردار آزمون که گزینه جدی لیون است

مدرن، باهوش و تکنیکی

شاید آزمون و لئو مسی اختلاف قد زیادی داشته باشند، اما به‌سبب نوع فوتبالش به او لقب مسی ایرانی داده‌اند. همین اتفاقات باعث‌شده تا انتظارات از او در کشورش بسیار بالا باشد و پس از علی کریمی و علی دایی حالا از او به‌عنوان ستاره جدید فوتبال این کشور نام برده می‌شود.

مدرن، باهوش و تکنیکی

به گزارش «فرهیختگان»، یکی از سوژه‌های این روزهای فوتبال اروپا احتمال انتقال این مهاجم ملی‌پوش ایرانی از زنیت به لیون فرانسه است که به‌نظر می‌رسد مراحل پایانی خود را طی می‌کند. سایت «فوت مرکاتو» در گزارشی به این بهانه به معرفی بیشتر آزمون برای فوتبال‌دوستان اروپایی پرداخته است و نوشت: «سردار آزمون که از سال 2013 در لیگ روسیه حضور دارد احتمالا به‌زودی این رقابت‌ها را ترک خواهد کرد تا به لیون برود. این مهاجم 26ساله که پس از حضور در رابین‌کازان و روستوف و درخشش در این دوتیم توانست توانایی خود را ثابت کند و به زنیت برود. او مهاجمی سرعتی، فیزیکی، تکنیکی و بسیار باهوش است که تمامی خصوصیات یک مهاجم فوتبال مدرن را دارد. او هم می‌تواند به‌عنوان تک‌مهاجم بازی کند و هم زوج موفقی را در خط حمله تشکیل دهد. کاری که با آرتم زیوبا در زنیت، دمیتری پولوز و الکساندر بخاروف در روستوف و مهدی طارمی در تیم‌ملی ایران انجام داده است. بالاتر از همه اینها او بازیکنی بسیار باهوش است که به‌خوبی می‌داند در شرایط مختلف باید چه کاری انجام دهد. آزمون در طول دوران فوتبالش 104 گل (62 گل برای زنیت، 17 گل برای رابین‌کازان و 25 گل برای روستوف) به‌ثمر رسانده و در 258 بازی 43 پاس‌گل هم داده است. اگرچه او گاهی‌اوقات در پست وینگر یا مهاجم دوم هم بازی کرده، اما همچنان راه گلزنی را به‌خوبی بلد است. هنر دیگر او این است که به‌خوبی می‌داند چگونه از کمترین فضا بیشترین استفاده را داشته باشد.

نمی‌توان از سردار آزمون حرف زد و صحبتی از قربان بردیف به میان نیاورد. مربی 69 ساله روس-ترکمن که در سال 2015 او را به‌صورت قرضی به روستوف برد و در زمستان 2017 نیز آزمون را به رابین‌کازان برگرداند. او را می‌توان پدر فوتبالی آزمون دانست که نقش بسیار مهمی در پیشرفت او داشته است. بردیف همواره تلاش کرده تیم‌هایش را حول محور آزمون تشکیل دهد و به همین دلیل باعث بروز بیشتر استعدادهای این مهاجم جوان شده است. از طرف دیگر همین مربی بود که در سال 2017 و زمانی که سردار به‌دنبال جدایی از فوتبال روسیه و حضور در یکی از 5 لیگ معتبر اروپایی بود، مانع او شد و به او توصیه کرد که هنوز برای برداشتن این گام بزرگ زود است. نظرات بردیف برای آزمون اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل او در آن زمان پذیرفت که در روسیه بماند. البته دومین دوران حضور آزمون در رابین‌کازان چندان موفق نبود، اما این دو همچنان رابطه خوب خود را حفظ کرده‌اند.

شاید آزمون و لئو مسی اختلاف قد زیادی داشته باشند، اما به‌سبب نوع فوتبالش به او لقب مسی ایرانی داده‌اند. همین اتفاقات باعث‌شده تا انتظارات از او در کشورش بسیار بالا باشد و پس از علی کریمی و علی دایی حالا از او به‌عنوان ستاره جدید فوتبال این کشور نام برده می‌شود. او در این سال‌ها عملکرد خوبی در تیم‌ملی ایران داشته و در 21 بازی اخیر خود 16 گل به ثمر رسانده است که با ادامه این روند می‌تواند به رکورد خوبی بین گلزنان ملی دست پیدا کند. البته مقایسه آزمون با مسی چندان هم بی‌دلیل نیست. او در جریان دیدار روستوف برابر بایرن‌مونیخ در سال 2016 که با برد تاریخی 3 بر 2 تیم روسی همراه بود با یک دریبل زیبا جروم بواتنگ را پشت‌سر گذاشت و توپ را وارد دروازه اسون اولریش کرد که یادآور گلی بود که مسی یک‌سال قبل از آن به بایرن‌مونیخ زده بود و بواتنگ باز هم دریبل خورده بود. جالب اینکه احتمالا به‌زودی این مدافع آلمانی و آزمون در لیون همبازی خواهند شد.

آزمون طی این سال‌ها مورد‌توجه باشگاه‌های زیادی از جمله دورتموند، اورتون و مارسی قرار داشت و حتی در سال 2017 تا آستانه حضور در این تیم فرانسوی پیش رفت که درنهایت این انتقال رخ نداد.

مادر آزمون در زندگی‌اش جایگاه بسیار مهمی دارد و حتی سه سال پیش درحالی که تنها 23سال داشت، به‌دلیل توهین‌هایی که به مادرش شد تصمیم گرفت از تیم‌ملی خداحافظی کند که بعدها تصمیمش را تغییر داد و به اردوی این تیم برگشت.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار