• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۲۳ - ۰۱:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اشتباه عجیب یوفا و تکرار قرعه‌کشی لیگ قهرمانان

مسی و راموس به رئال رسیدند، رونالدو به سیمئونه

روز گذشته قرعه‌کشی رقابت‌های لیگ اروپا هم برگزار شد و تیم‌های حاضر در این تورنمنت حریفان خود را شناختند. از این دوره شکل برگزاری مسابقات هم دچار تغییر شده است و بر این اساس، یک دور پلی‌آف بین تیم‌های دوم گروه‌ها و تیم‌هایی که از لیگ قهرمانان به این تورنمنت راه یافته‌اند برگزار می‌شود تا پس از آن قرعه‌کشی مرحله یک‌هشتم نهایی انجام شود.

مسی و راموس به رئال رسیدند، رونالدو به سیمئونه

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: قرعه‌کشی دیروز مرحله حذفی لیگ قهرمانان با اتفاقاتی عجیب و نادر همراه بود که درنهایت باعث شد یوفا مجبور شود دوباره این قرعه‌کشی را برگزار کند. از مدت‌ها پیش مشخص شده بود که یوفا قرار است قرعه‌کشی هر سه جام خود را در این فصل روز دوشنبه این هفته(دیروز) در نیون سوئیس برگزار کند و به‌نظر می‌رسید آمادگی لازم برای آن را دارد اما وقتی نخستین قرعه‌کشی مربوط به لیگ قهرمانان بود تردیدهای عجیبی در صحت این قرعه‌کشی ایجاد شد و درنهایت قرار شد یوفا مجددا آن را برگزار کند. در سایر تورنمنت‌ها هم تکلیف رقبای تیم‌های حاضر در مرحله بعد مشخص شد.

اشتباهات تاثیرگذار

با انجام قرعه‌کشی لیگ قهرمانان اروپا همه نگاه‌ها به‌سمت تقابل دوباره منچستریونایتد و پاری‌سن‌ژرمن در این مرحله معطوف شد. همه رسانه‌ها از رویارویی دوباره مسی و رونالدو سخن می‌گفتند و معتقد بودند این دیدار می‌تواند جذاب‌ترین مسابقه این دور باشد. سایر مدعیان هم قرعه نسبتا خوبی نصیب‌شان شده بود و فقط دیدار اتلتیکومادرید و بایرن‌مونیخ ازجمله مسابقات سخت این مرحله محسوب می‌شد. اما این تازه آغاز ماجرا بود و وقتی نشریه ایندیپندنت انگلیس تردیدهایی را درباره گاف‌های یوفا در قرعه‌کشی ایجاد کرد کم‌کم مشخص شد که اشتباهاتی عجیب در جریان آن رخ داده است. وقتی در جریان قرعه‌کشی ویارئال به‌عنوان حریف منچستریونایتد معرفی شد، مشخص بود این قرعه نمی‌تواند درست باشد چون دو تیم در دور قبل هم‌گروهی بودند و براساس قوانین دو تیم هم‌گروه یا هم‌وطن در دور نخست دور حذفی نباید به مصاف هم بروند.
اشتباه دوم هم ازسوی مسئولان قرعه‌کشی رخ داد و درحالی که گوی قرعه یونایتد باید به سبد خود برمی‌گشت اما آن را کنار گذاشتند و به این ترتیب امکان رویارویی منچستریونایتد و اتلتیکومادرید به صفر رسید. همین اتفاق به‌سرعت مورد اعتراض تیم‌ها قرار گرفت و یوفا هم قبول کرد که در این میان اشتباهی رخ داده است و باید قرعه‌کشی از ابتدا صورت گیرد. یوفا دلیل این گاف بزرگ را اشتباه نرم‌افزاری عنوان کرد که به مسئولان مسابقات اعلام می‌کند کدام دو تیم می‌توانند در دور گروهی با هم بازی کنند. تقابل مسی و رونالدو به‌عنوان یکی از آخرین رویارویی‌های این دو بازیکن افسانه‌ای می‌توانست یکی از اتفاقات جذاب این مرحله باشد اما خیلی زود این رویای فوتبال‌دوستان حداقل در این مرحله از بین رفت. حتی پس از این قرعه‌کشی سرمربیان و مدیران باشگاه‌ها به اظهارنظر درباره قرعه خود و حریفان پرداختند اما پس از مدت کوتاهی متوجه شدند که شاید در این مرحله با رقیبی دیگر دیدار کنند. از طرف دیگر در بازبینی تصاویر ویدئویی مشخص شد که نام لیورپول و اتلتیکومادرید هم در یک سبد قرار داشته و به این ترتیب احتمال رویارویی این دو تیم هم وجود داشته است. درحالی که آنها هم در دور قبل هم‌گروه بودند و نباید درکنار هم قرار می‌گرفتند. از نکات جالب ماجرا اعتراض رئال‌مادرید به برگزاری دوباره قرعه‌کشی بود. آنها که در این مرحله به بنفیکا خورده بودند به‌سرعت نسبت به تکرار این قرعه‌کشی معترض شده و اعلام کردند حریف آنها قبل از این اشتباهات مشخص شده و نباید کل قرعه‌کشی از اول انجام شود و فقط از جایی که این گاف رخ داده است باید دوباره قرعه‌کشی جدید انجام شود. تیم پرتغالی که در دور قبل بارسلونا را حذف کرده بود می‌توانست رقیبی ایده‌آل برای شاگردان آنچلوتی باشد و به همین دلیل آنها اصلا دوست نداشتند این ریسک را بپذیرند که شاید با تیمی قوی‌تر روبه‌رو شوند.

این‌بار راموس-رئال

به این ترتیب ساعاتی بعد دوباره قرعه‌کشی این مرحله برگزار شد تا تیم‌ها رقبای خود را بشناسند. با مشخص شدن نتایج این قرعه‌کشی تازه شاید بهتر بتوان دلایل اعتراضات رئالی‌ها و رسوایی خواندن این قرعه‌کشی را متوجه شد. آنها که تصور می‌کردند با تیمی راحت رودررو می‌شوند حالا باید با پاری‌سن‌ژرمن دیدار کنند. بازگشت سرخیو راموس به برنابئو و همچنین جدال دوباره رئالی‌ها با لیونل مسی می‌تواند از جذاب‌ترین اتفاقات این مسابقه باشد.

لیورپول هم که قبلا به سالزبورگ خورده بود حالا باید با اینترمیلان دیدار کند که قرعه به‌مراتب سخت‌تری برای شاگردان یورگن کلوپ است و آنها هم از این گاف یوفا ضرر کرده‌اند. برای منچستریونایتد هم این تکرار تنها باعث شد یک حریف پرستاره با تیمی مدعی و قهرمان فصل پیش لالیگا جایشان عوض شود. شاگردان رانگنیک این‌بار باید برابر اتلتیکومادرید دیدار کنند که جدال کریس رونالدو با دیه‌گو سیمئونه پس از اتفاقاتی که در جریان دیدار دو فصل پیش یووه و اتلتیکو بین این دو نفر رخ داد می‌تواند از اتفاقات جالب این مسابقه باشد.

در قرعه‌کشی جدید رقبای یوونتوس و منچسترسیتی هم با هم جابه‌جا شدند و به‌نظر نمی‌رسد هیچ‌یک از این دو تیم چندان از این اتفاق متضرر شده باشند. سیتی‌زن‌ها در این مرحله باید به مصاف اسپورتینگ‌لیسبون بروند و یووه هم با ویارئال انای امری دیدار می‌کند. بدون‌شک خوشحال‌ترین تیم‌های این قرعه‌کشی جدید بایرن‌مونیخ و بنفیکا هستند که از مصاف با دو تیم شهر مادرید فرار کردند و حریفان به‌مراتب راحت‌تری را پیش‌رو خواهند داشت. بنفیکا به‌جای رئال باید با آژاکس دیدار کند که اگرچه این فصل در فرم بسیار خوبی است اما مسلما از تیم قدرتمند اسپانیایی حریف راحت‌تری خواهد بود. بایرن‌مونیخ هم به‌جای اتلتیکو با سالزبورگ اتریش پیکار خواهد کرد و به این ترتیب خود را تا حد زیادی صعودکننده می‌داند. تنها قرعه تکراری در این مرحله مصاف چلسی با لیل فرانسه است که نشان می‌دهد توماس توخل و تیمش همچنان جزء تیم‌های خوش‌شانس هستند و قرار نیست در این مرحله با رقیبی دشوارتر دیدار کنند. دور رفت این مسابقات روزهای 27 و 28بهمن و 4 و 5 اسفند و دور برگشت 18 و 19 اسفند و 25 و 26 اسفند انجام خواهد شد.

قرعه ایرانی‌های لیگ اروپا

روز گذشته قرعه‌کشی رقابت‌های لیگ اروپا هم برگزار شد و تیم‌های حاضر در این تورنمنت حریفان خود را شناختند. از این دوره شکل برگزاری مسابقات هم دچار تغییر شده است و بر این اساس، یک دور پلی‌آف بین تیم‌های دوم گروه‌ها و تیم‌هایی که از لیگ قهرمانان به این تورنمنت راه یافته‌اند برگزار می‌شود تا پس از آن قرعه‌کشی مرحله یک‌هشتم نهایی انجام شود.

یکی از مصاف‌های جذاب این مرحله رویارویی دو تیم سابق دیه‌گو مارادونا در این مرحله است. بارسلونا که فصلی بسیار بد را سپری می‌کند و ناباورانه از لیگ قهرمانان کنار رفت حالا در لیگ اروپا هم رقیب چندان راحتی پیش‌رو ندارد و باید با ناپولی دیدار کند. شاگردان لوچانو اسپالتی در این فصل عملکرد بسیار خوبی در سریA داشته‌اند و اگرچه در چند بازی اخیر نتوانسته‌اند نتایج لازم را بگیرند و صدرنشینی را از دست داده‌اند اما همچنان یکی از مدعیان جدی فتح اسکودتو هستند. بارسا که برای نخستین‌بار در 21سال اخیر نتوانسته به مرحله حذفی لیگ قهرمانان برسد در دورانی که وضعیت خوبی در لالیگا ندارد و نتایج این تیم حتی با ژاوی هم نگران‌کننده است باید در دور حذفی این تورنمنت با رقیبی قدرتمند از ایتالیا روبه‌رو شود. البته تا زمان برگزاری این رقابت‌ها حدود 2ماه فرصت باقی است و مسلما تا آن زمان شرایط تیم‌ها تغییرات زیادی خواهد داشت.

فوتبال ایران سه نماینده در این رقابت‌ها دارد که دو تیم زنیت و پورتو از لیگ قهرمانان راهی این مرحله شده‌اند و دیناموزاگرب هم با صعود از گروه خود پشت‌سر وستهام راهی پلی‌آف شده است. پورتو در این دور قرار است با لاتزیو دیدار کند که مصاف چندان راحتی برای یاران مهدی طارمی نخواهد بود. آنها که تا روز پایانی لیگ قهرمانان یکی از شانس‌های صعود از گروه مرگ بودند حالا باید برای رسیدن به مراحل نهایی لیگ اروپا شاگردان مائوریتسیو ساری را از پیش‌رو بردارند. پورتو در این مرحله می‌توانست قرعه‌های به‌مراتب راحت‌تری نصیبش شود.

زنیت هم با سردار آزمون باید با بتیس اسپانیا دیدار کند البته اگر تا آن زمان این مهاجم ایرانی در تیم خود مانده باشد و براساس اخباری که در روزهای اخیر منتشرشده کمی بعید به‌نظر می‌رسد. لیون، یکی دیگر از تیم‌های حاضر در این تورنمنت که البته در این مرحله حضور ندارد و باید پس از انجام دیدارهای پلی‌آف منتظر مشخص‌شدن حریفش باشد به‌شدت پیگیر خرید آمزون از زنیت است و گفته می‌شود این انتقال در ژانویه نهایی خواهد شد که در این صورت او شانس بازی برابر بتیس را از دست خواهد داد. دیناموزاگرب هم با صادق محرمی یکی از دشوارترین دیدارهای تیم‌های ایرانی را در این مرحله خواهد داشت و باید با سویا روبه‌رو شود که عبور از سد این حریف بسیار دشوار به‌نظر می‌رسد. جدال بروسیادورتموند و گلاسکورنجرز هم از دیگر مصاف‌های جذاب این رقابت‌ها خواهد بود.

وضعیت در لیگ کنفرانس نیز همین‌گونه است و پس از برگزاری دیدارهای پلی‌آف بین تیم‌های دوم و سوم گروه‌های لیگ اروپا تکلیف قرعه‌کشی مرحله یک‌هشتم نهایی مشخص می‌شود که به این ترتیب فعلا رقیب هم‌بازیان علیرضا جهانبخش در فاینورد در آن مرحله هنوز مشخص نیست.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار