• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۲۱ - ۰۳:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
معاون سابق آموزشی وزارت بهداشت:

کشور در شرایط فعلی تحمل جراحی بزرگ واگذاری آموزش به وزارت علوم را ندارد

درست است که موافق بازگشت آموزش به وزارت علوم نیستم، اما در وضعیت فعلی نیازمند برخی اصلاحات هستیم. نباید این مساله را صفر و یکی نگاه کرد و بگوییم وزارت بهداشت یا باید کاملا مجزا از وزارت علوم عمل کند یا آموزش در آن منحل شود. طبیعی است بازگشت آموزش پزشک به وزارت علوم یک برنامه بلندمدت است که اجرای آن در کوتاه‌مدت می‌تواند چالش‌های زیادی را به همراه بیاورد و از این حیث بازگشت آن به صلاح نیست.

کشور در شرایط فعلی تحمل جراحی بزرگ واگذاری آموزش به وزارت علوم را ندارد

 علی‌اکبر حق‌دوست، معاون سابق آموزشی وزارت بهداشت نیز به‌عنوان یکی از مخالفان جداسازی آموزش از این وزارتخانه به «فرهیختگان» گفت: «درست است که موافق بازگشت آموزش به وزارت علوم نیستم، اما در وضعیت فعلی نیازمند برخی اصلاحات هستیم. نباید این مساله را صفر و یکی نگاه کرد و بگوییم وزارت بهداشت یا باید کاملا مجزا از وزارت علوم عمل کند یا آموزش در آن منحل شود. طبیعی است بازگشت آموزش پزشک به وزارت علوم یک برنامه بلندمدت است که اجرای آن در کوتاه‌مدت می‌تواند چالش‌های زیادی را به همراه بیاورد و از این حیث بازگشت آن به صلاح نیست.» او ادامه داد: «تنها به همین یک مساله فکر کنید که درصورت بازگشت آموزش به وزارت علوم، اداره بیمارستان‌های آموزشی چگونه خواهد شد؟ از طرف دیگر شرایط و محدودیت‌های اقتصادی امروز به‌گونه‌ای نیست که بتوان هزینه‌های مضاعفی را به وزارت علوم تحمیل کرد. به همین دلیل معتقدم اصلا شرایط عملیاتی کردن جداسازی آموزش از وزارت بهداشت و واگذاری آن به این وزارتخانه وجود ندارد و حتما برای کشور عوارض زیادی خواهد داشت.»

معاون سابق آموزشی وزارت بهداشت بیان داشت: «عموم کسانی که بحث واگذاری آموزش را مطرح می‌کنند، به‌دنبال همگرایی علوم هستند، اما مساله اینجاست که امروز هر دو وزارتخانه مشکلات عدیده‌ای دارند که برای حل آن در داخل خودشان نیز با مسائل زیادی روبه‌رو هستند. رشته‌های علوم انسانی و هنر و مهندسی که ذیل یک وزارتخانه هستند نیز در حوزه همگرایی موفق نیستند و در وزارت بهداشت نیز همین مساله را شاهد هستیم. معتقدم برای حل مشکلات وزارت بهداشت، اولین مساله واگذاری آموزش نیست که بخواهیم آن را اجرایی کنیم، همچنین سیستم در شرایط امروز ابدا تحمل این جراحی بزرگ را در حوزه آموزشی ندارد.»

حق‌دوست بیان داشت: «هر دو وزارتخانه باید در راستای ادغام عملکردی اقداماتی را انجام دهند. این دو وزارتخانه در حوزه عمل تفاوت‌های قابل‌ملاحظه‌ای با یکدیگر دارند و باید این مسائل را در وهله اول حل کرد. امروز دانشجوی وزارت علوم نمی‌تواند از کتابخانه دانشگاه‌های وزارت بهداشت استفاده کند یا برعکس، طبیعی است که حل چنین مشکلاتی نیاز به واگذاری آموزش به وزارت علوم ندارد، بلکه باید به‌صورت عملیاتی راهکارهایی را پیدا کرد که این دو وزارتخانه را از حیث عملکردی به یکدیگر نزدیک کند.» او خاطرنشان کرد: «در وزارت بهداشت بحث ارائه خدمات اولویت بیشتری نسبت به آموزش دارد و معتقدم باید در وهله اول در این وزارتخانه نظام ارجاع و پرداخت و مسائلی از این‌دست اصلاح شود تا بخش عمده‌ای از بی‌رغبتی دانشجویان برای تحصیل در برخی رشته‌ها حل‌وفصل شود. آنچه باید برا‌ی اصلاح در سیستم وزارت بهداشت انجام شود بسیار حادتر از آن چیزی است که صرفا بخش آموزشی را در بر می‌گیرد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین