• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۲۱ - ۰۰:۵۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

هر آنچه باید درباره نقل‌وانتقالات دانشگاه آزاد بدانید

سامانه منادا به آدرس اینترنتی monada.iau.ir با بهره‌گیری از اطلاعات سیستم ثبت‌نام دانشجویان برای تسهیل، نظارت، و پیگیری روند درخواست‌های میهمانی و انتقال دانشجویان طراحی شده و مورداستفاده قرار می‌گیرد و رسیدگی به تمام درخواست‌های نقل‌وانتقال دانشجویان تنها از طریق این سامانه امکان‌پذیر است.

هر آنچه باید درباره نقل‌وانتقالات دانشگاه آزاد  بدانید

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: چند سالی است امکان نقل‌وانتقالات و میهمانی دانشگاه آزاد اسلامی، شکلی جدی‌تر و مکانیزه‌شده به خود گرفته است. مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی مدت زیادی است شرایط انتقال یا میهمانی دانشجویان به سایر واحدهای دانشگاهی را به شرط داشتن برخی شرایط فراهم کرده‌اند. حالا آن دسته از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی که از دانشگاه فعلی خود راضی نیستند یا به هر دلیلی قصد انتقالی به دانشگاهی دیگر را دارند، می‌توانند با مراجعه به سامانه نقل‌وانتقالات دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس سایت monada.iau.ir درخواست انتقالی یا میهمان خود را ثبت کنند. البته دانشجویان باید با توجه به شرایط و محل زندگی مناسب‌ترین واحد دانشگاهی را برای ادامه‌تحصیل خود انتخاب کنند و در همان واحد اولیه و رشته قبولی تا پایان‌دوره ادامه تحصیل دهند. اما گاهی بخت با دانشجویان یار نیست و نمی‌توانند در واحد مدنظر خود پذیرفته شوند. بنابراین مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی برای فراهم کردن حداکثر تسهیلات و آرامش در دوره تحصیل در صورت داشتن شرایطی این امکان را برای آنها فراهم کرده‌اند تا برحسب ضوابط میهمان یا انتقال از واحد محل تحصیل (واحد مبدا) در واحد موردتقاضا (واحد مقصد) ادامه‌تحصیل دهند.

نکته مهم آنکه میهمانی یا انتقال دانشجویان باید به نحوی باشد که باعث بروز مساله یا مشکل برای سایر دانشجویان نشود، بنابراین نکته مهمی در آیین‌نامه امسال نقل‌وانتقال دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته شده است؛ این نکته رعایت عدالت آموزشی واحدهای دانشگاهی برای ادامه‌تحصیل تمام دانشجویان است.

سامانه منادا به آدرس اینترنتی monada.iau.ir با بهره‌گیری از اطلاعات سیستم ثبت‌نام دانشجویان برای تسهیل، نظارت، و پیگیری روند درخواست‌های میهمانی و انتقال دانشجویان طراحی شده و مورداستفاده قرار می‌گیرد و رسیدگی به تمام درخواست‌های نقل‌وانتقال دانشجویان تنها از طریق این سامانه امکان‌پذیر است.

 شرایط عمومی دانشجویان برای میهمانی و انتقال چیست؟

اولین شرط رسیدگی به درخواست‌های میهمانی و انتقال دانشجویان ثبت درخواست در سامانه نقل و انتقال دانشجویی یا همان مناداست. درصورت ثبت‌نام در سامانه منادا به هیچ درخواست دیگری ترتیب‌اثر داده نخواهد شد.

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تنها درصورت داشتن شرایطی می‌توانند برای میهمانی و نقل‌وانتقال درخواست خود در سامانه ثبت‌نام کنند. مسئولیت صحت اطلاعات، مدارک و مستندات بارگذاری‌شده در سامانه به‌عهده خود دانشجو است و درصورت اثبات عدم‌صحت اطلاعات و مدارک ارائه شده در هر مرحله از فرآیند رسیدگی درخواست دانشجو توسط ناظر سازمان مرکزی لغو شده و ضرر و زیان مالی ناشی از آن برعهده خود دانشجو است.

نداشتن منع ادامه‌تحصیل به دلیل شرایط آموزشی، انضباطی و نظام‌وظیفه یکی از مهم‌ترین شرایط است. همچنین دانشجوی متقاضی باید حداقل یک نیمسال در واحد مبدا ثبت‌نام کرده باشد. البته این شرط برای واجدین شرایط میهمانی یا انتقال از بدو پذیرش نیست.

 نکته دیگر اینکه انتقال صرفا برای پذیرفته‌شدگان با آزمون و با توجه به ضوابط امکان‌پذیر است. همچنین انتقال و میهمانی دانشجویان دوره‌های خودگردان فقط به واحدهای مجری دوره‌های خودگردان امکان‌پذیر است. همچنین انتقال تنها درصورت وجود مقطع، رشته، گرایش و تطابق سال قبولی در واحد مقصد امکان‌پذیر بوده و انتقال در هریک از مقاطع تحصیلی در نیمسال آخر تحصیلی ممنوع است.

یکی‌دیگر از شروط این است که در صورت داشتن مجوز میهمانی (یک ترم) در مقطع کارشناسی‌ارشد، اخذ پایان‌نامه صرفا با موافقت واحدهای مبدأ و مقصد امکان‌پذیر است و اخذ رساله در مقطع دکتری برای دانشجویان میهمان (یک ترم) ممنوع خواهد بود.

یکی‌دیگر از شرایط این است که انتقال و میهمانی در مقطع دکترای تخصصی به غیر از ضوابط خانواده شاهد و ایثارگران، دانشجویان بیمار و معلول، ماده ۷۱ قانون خدمات کشوری، ممنوع است. همچنین انتقال مجدد در هر مقطع تحصیلی به غیر از ماده ۱-۱۲ آیین‌نامه ممنوع است.

انتقال و میهمانی از واحد الکترونیکی با توجه به غیرحضوری بودن تحصیل به سایر واحدهای دانشگاهی ممنوع بوده اما برعکس آن با توجه به ضوابط امکان‌پذیر است. انتقال و میهمانی از واحدهای بین‌الملل تنها به واحدهای بین‌الملل امکان‌پذیر است.

همچنین انتقال و میهمانی از واحدهای برون‌مرزی به سایر واحدهای دانشگاهی در داخل کشور ممنوع است. انتقال و میهمانی دانشجویان پژوهش محور نیز ممنوع بوده و انتقال و میهمانی کارکنان و اعضای هیات‌علمی واحدهای دانشگاهی به محل خدمت هم ممنوع خواهد بود.

نکته دیگر اینکه درخواست انتقال و میهمانی دانشجویان غیرایرانی از طریق واحد دانشگاهی مبدأ و معاونت بین‌الملل و کمیسیون نقل‌وانتقال دانشجویی دانشگاه قابل‌بررسی است.

 انتقال یا میهمانی دانشجویان سایر دانشگاه‌ها به دانشگاه آزاد اسلامی چگونه است؟

انتقال یا میهمانی دانشجویان سایر دانشگاه‌های داخل کشور به یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به شرایط خاصی، پس از تایید کمیسیون نقل و انتقال دانشجویی دانشگاه امکان‌پذیر است.

 اما این شرایط چیست؟

اول اینکه دانشگاه محل تحصیل دانشجو باید از دانشگاه‌های موردتایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی باشد.

نکته دیگر اینکه دانشجوی سایر دانشگاه‌ها برابر آیین‌نامه آموزشی نباید منع تحصیلی داشته باشد. همچنین موافقت دانشگاه محل تحصیل (مبدأ) و واحد دانشگاهی مقصد اخذ شده باشد یکی‌دیگر از شرایطی است که باید به آن توجه داشت. دانشجویانی که درخواست نقل‌وانتقال به دانشگاه آزاد اسلامی را دارند نباید مشکل نظام‌وظیفه داشته باشند و همچنین رشته گرایش و مقطع تحصیلی متقاضی در واحد مقصد دایر باشد.

البته ذکر این نکته ضروری است که طبق آیین‌نامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میهمانی دانشجو از دانشگاه آزاد اسلامی به دولتی و بالعکس ممنوع است. پذیرش دروس گذرانده‌شده برای دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی موردتایید وزارتخانه‌ها در صورت داشتن تقاضای انتقال با توجه به ضوابط آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی انجام و از پرداخت هزینه معادل‌سازی واحدها و نیز دروس گذرانده‌شده معاف خواهند بود.

 شرایط انتقال یا میهمانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به سایر دانشگاه‌های داخل کشور چیست؟

درخواست دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی برای انتقال یا میهمانی به یکی‌دیگر از دانشگاه‌های کشور با توجه به مواردی است که در کمیسیون نقل‌و‌انتقال دانشجویی بررسی می‌شود. اما این موارد چیست؟ اول اینکه دانشجو برابر با آیین‌نامه آموزشی نباید منع تحصیلی داشته باشد.

دوم آنکه باید موافقت واحد مبدا اخذ و ارائه شود. همچنین موافقت دانشگاه مقصد باید اخذ و ارائه شود.

 نکته دیگر اینکه دانشجو نباید مشکل نظام‌وظیفه داشته باشد. درصورت موافقت یا میهمانی دانشجو موظف است شهریه ثابت در هر نیمسال را به واحد مبدا پرداخت کند. همچنین انتقال دانشجویان مقطع دکترای تخصصی از دانشگاه آزاد اسلامی به سایر دانشگاه‌ها ممنوع است.

 دانشجویان دختر می‌توانند میهمانی دائم بگیرند

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌‌های دانشجویان دختر این است که بتوانند در شهر خود تحصیل کرده و نیازی به مهاجرت به سایر شهرها برای ادامه‌تحصیل نداشته باشند؛ یکی از سیاست‌هایی که دانشگاه در نظر گرفته، بومی‌‌گزینی است و هر دانشجوی دختری که درخواست بازگشت به شهر محل سکونت والدین یا همسر خود را داشته باشد با درخواست او موافقت می‌شود. چند سالی است مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشجویان دختر تسهیلاتی را فراهم کرده‌اند که بتوانند در شهر خود میهمانی دائم بگیرند. براساس بخشنامه انتقال و میهمانی دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان دختر این دانشگاه می‌‌توانند میهمانی دائم بگیرند.

بر این اساس، میهمانی دائم دانشجویان دختر در مقاطع کاردانی و کارشناسی (به استثنای رشته‌های پرستاری، مامایی و علوم تغذیه) به شهر محل سکونت والدین یا همسر، با توجه به شرایط و مدارک خاصی امکان‌پذیر است.

 این شرایط چیست؟

اول اینکه دانشجو باید شرایط عمومی آیین‌نامه که در این گزارش به آن اشاره شد را دارا باشد. دوم آنکه رشته متقاضی در واحد مقصد در سال ورودی دانشجو باید دایر باشد. سومین شرط این است که عدم‌مغایرت محل سکونت و واحد مقصد انتخابی متقاضی باید تایید شود. (البته ذکر این نکته ضروری است که دانشجو در هر دوره تحصیلی صرفا یک‌بار مجاز به استفاده از این ماده واحده خواهد بود.)

 چه مدارکی برای میهمانی دائم دانشجویان دختر نیاز است؟

ارائه مدرک سکونت والدین یا همسر تصویر تمام صفحه‌های شناسنامه و تصویر مدرک دو سال آخر تحصیلی باید توسط متقاضی ارائه شود.

 ثبت درخواست میهمانی و انتقال چه زمانی است؟

زمان ثبت درخواست میهمانی و انتقال در نیمسال دوم سال تحصیلی 1401-1400، از پانزدهم آذرماه آغاز شده و تا سی‌ام همین ماه ادامه دارد. دانشجویان باید توجه داشته باشند که رسیدگی به درخواست‌ها به صورت مکانیزه انجام می‌شود و قبل از شروع ثبت‌نام و انتخاب واحد نتیجه درخواست‌ها از طریق سامانه منادا قابل مشاهده و پیگیری خواهد بود.

دانشجویان باید از مفاد آیین‌نامه میهمانی و انتقال دانشجویان، متناسب با شرایط خود اطلاع پیدا کنند و پس از انتخاب ضابطه درخواستی مدارک و مستندات را به‌صورت خوانا بارگذاری کنند. نکته مهم اینکه تغییر درخواست در زمان مقرر ثبت‌نام نقل‌و‌انتقالات دانشجویی در سامانه منادا، حداکثر تا 24 ساعت پس از ثبت درخواست، بدون پرداخت هزینه بررسی مدارک امکان‌پذیر خواهد بود و پس از آن صرفا در زمان مقرر با پرداخت هزینه بررسی مدارک امکان ثبت مجدد درخواست وجود خواهد داشت.

همچنین دانشجویان باید توجه کنند که بعد از مرحله پرداخت هزینه درخواست، برای تکمیل فرآیند درخواست و دریافت کد رهگیری اقدام و تایید نهایی و شماره پرونده درخواست خود را نیز دریافت کنند. همچنین باید توجه کرد ثبت درخواست میهمانی و انتقال در سامانه منادا فقط با شماره دانشجویی که در سند احراز هویت (نه رقمی) درج شده و البته با کد ملی امکان‌پذیر است.

دانشجویان اگر برای ثبت نقل‌وانتقال خود اقدام می‌کنند باید توجه کنند که آخرین وضعیت درخواست‌های ثبت‌شده به صورت آنلاین در سامانه قابل مشاهده است و از طریق پیامک به اطلاع آنها خواهد رسید.  باید به این نکته نیز توجه کرد که پس از اتمام زمان ثبت درخواست نقل‌و‌انتقال، امکان ویرایش وجود ندارد. پس دانشجویان قبل از انتخاب ماده موردنظر باید به شرایط عمومی که در این گزارش به آن اشاره شد، توجه کرده و آن را به دقت مطالعه کنند. صحت تمام مدارک و مستندات برعهده خود دانشجو است و در صورت عدم‌صحت مدارک ارائه‌شده در هر مرحله از فرآیند رسیدگی کان‌لم‌یکن تلقی خواهد شد. در صورت عدم‌امکان ورود با اطلاعات هویتی و مشاهده خطای «اطلاعات شما در بانک موجود نیست» از طریق ارسال پیام به مدیر سیستم موضوع را گزارش کنید.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد

اطلاع‌‌رسانی دقیق و سریع به دانشجویان متقاضی نقل‌وانتقالات و میهمانی (لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار