سجاد رضاییمقدم: تبوتاب انتخاب معاون جدید امور هنری از ابتدای شروع وزارت اسماعیلی بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشت؛ تبوتابی که با استعفای حسینی از سمت خود شدت گرفت و البته و با تأخیر وزیر برای انتصاب جدید مواجه شد. تأخیری که با حدس و گمانهای زیادی برای مرد جدید معاونت امور هنری همراه بود، اما نام محمود سالاری در هیچکدام از این تحلیلها و پیشبینیها دیده نمیشد. حال بعد از تمامی چالشهای بهوجودآمده محمود سالاری بهعنوان معاون جدید امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد؛ انتصابی که میتوان آن را از ابعاد مختلفی بررسی کرد.
سالاری -حتی باوجود برخی نقاط مبهم در پرونده کاریاش - سابقه نسبتا خوبی در مدیریت فرهنگی و هنری در کشور دارد و حداقل درمقایسه با معاون پیشین امور هنری که بعد از مدیریت موسسه موزه ملک به معاونت امور هنری گمارده شد، باسابقه روشنتری وارد مسئولیت میشود.
اما نکته مهم در این انتصاب اوضاع نابسامان تمامی سه حوزه تحت اختیار معاونت امور هنری ارشاد در این روزها است. شرایطی که محمود سالاری را از روزهای ابتدایی قبول مسئولیت وارد چالشهای جدی خواهد کرد.
تئاتر: ادارهکل هنرهای نمایشی به گواه هنرمندان آن مدیریت موفقی را در چندسال اخیر تجربه نکرده است، تعطیلیهای مداوم کرونایی، کمبود بودجه و نبود مدیریت در اجرا این هنر نمایشی را با مشکلات اقتصادی زیادی روبهرو و چرخه آن را کند کرده است.
ازطرفی هم شرایط فعلی تئاتر بعد از بازگشایی و رهایی از تعطیلیهای پیدرپی و نابسامان کرونایی اشتیاق زیادی را ازطرف هنرمندان و علاقهمندان به تئاتر فراهم آورده است؛ اتفاقی که میتواند با مدیریت درست قطار تئاتر را روی ریل برگرداند و سرعت حرکت آن را نیز افزایش دهد و ازطرفی هم میتواند با تصمیم اشتباه باعث خروج جدی این قطار از مسیر خود شود.
موسیقی: بهطورکلی تأخیر پیشآمده در انتصاب معاون امور هنری باعث کاهش سرعت بخشهای ذیل این معاونت شده است. دفتر موسیقی ارشاد هم از این اتفاق مستثنی نبوده و باید فکری به حال آن کرد.
عدم حمایت و نظارت از موسیقی نواحی مختلف در دوره فعلی دفتر موسیقی و همچنین تعطیلی کنسرتها در استانهای مختلف - حتی تهران - و انتقال آنها به مکانهایی مانند کیش از مواردی است که بهنظر باید بهصورت مدیریتی حل شود.
همچنین قیمتهای بالا و نیممیلیونی بلیت کنسرتها اتفاقی است که باید بررسی و حل شود.
جدای از تمامی این موارد ناگفته پیداست که کیفیت و محتوای آثار و قطعههای منتشرشده حوزه موسیقی هم وارد شرایطی فاجعهبار شده و باید با مدیریت و نظارت درست - البته نه بهشکل قهری- بهسامان برسد.
شایانذکر است، باتوجه به تخصص محمود سالاری در حوزه موسیقی و البته اظهارنظر اولیه او در اولین روز انتصاب دررابطه با محتوای قطعات منتشرشده نشان از اهتمام او به این حوزه است.
البته این مهم درصورت دخالت و نظارت مستقیم معاونت امور هنری ارشاد میتواند به اوضاع پیچیده موسیقی در دوران معاونت مرحوم علی مرادخانی مربوط شود که خود او هم اهل موسیقی و دارای نظر در این حوزه بود.
هنرهای تجسمی: هنرهای تجسمی نسبتبه دیگر حوزههای معاونت امور هنری ارشاد در دوران کرونا با چالشهای کمتری روبهرو شد، اما چالشهای همیشگی اقتصاد هنر در حوزه تجسمی، جشنوارهها و اتفاقاتی نظیر حراج تهران از مواردی است که باید موردتوجه معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.
در پایان باید گفت شرایط تمامی حوزههای تحت مدیریت معاون جدید امور هنری دارای چالشهایی جدی است؛ چالشهایی که اغلب به حوزههای اقتصادی مربوط بوده و نیازمند مدیریت مالی درست هستند. البته لازم به ذکر است این حوزه مدیریتی یکی از دلایل استعفای محمود سالاری از مدیریت بنیاد ادبیات داستانی بود، پس قطعا بر اهمیت آن آگاه است.
اکنون محمود سالاری با تمام سوابق موفق یا شکستخورده گذشته خود سکاندار هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و به نظر باید در اولین قدم نسبتبه انتخاب مدیران کل زیرمجموعه خود اقدام کند.
قضاوتی دررابطه با این مساله که آیا محمود سالاری بهترین انتخاب برای معاونت امور هنری بوده است یا خبر نداریم، اما معتقدیم وی میتواند با مدیریت درست و البته انتخابهای درست برای ادارات کل، چرخهای ایستاده حوزههای مختلف هنری کشور را به حرکت درآورد.
البته قضاوت درباره توانایی یا ناتوانی در این مساله را به چندماه بعد از مدیریت وی موکول میکنیم.