• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۱۴ - ۰۱:۵۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

نقدی بر نظریه توسعه نهادگرا

در کشورهایی با دسترسی محدود برای ایجاد ثبات و مدیریت خشونت، اولا باید به توزیع رانت بین صاحبان قدرت روی آورد و ثانیا از تقویت قوای نظامی اجتناب کرد.

نقدی بر نظریه توسعه نهادگرا

سعید گودرزی، دانشجوی دکتری اقتصاد اسلامی: براساس یکی از جدیدترین نظریات توسعه مکتب نهادگرا، مهار خشونت و ایجاد ثبات، شرط اساسی قرارگیری در ریل توسعه است. نورث و همکارانش در این نظریه ضمن انتقاد از رویکرد نهادهای بین‌المللی معتقدند هدایت کشورهای فقیر به نسخه‌برداری از الگوهای کشورهای پیشرفته نه‌تنها این کشورها را به توسعه نزدیک نمی‌کند، بلکه احتمالا با افزایش ظرفیت خشونت و بی‌نظمی، آنها را از توسعه دور می‌کند. برای نمونه، الزامات اقتصاد رقابتی، مثل حذف رانت و امتیازات ویژه را که در کشورهای توسعه‌یافته (یا به‌قول نورث: کشورهایی با نظام دسترسی باز) مشاهده می‌شود، نمی‌توان عینا برای کشورهای توسعه‌نیافته (کشورهایی با نظام دسترسی محدود) نیز تجویز کرد. طبق این دیدگاه، در کشورهای توسعه‌نیافته برای اینکه ظرفیت‌های بالقوه بروز خشونت (که دراختیار برخی افراد و گروه‌هاست) به فعلیت تبدیل نشود، باید در آنها ایجاد انگیزه کرد و توزیع رانت این انگیزه را به وجود می‌آورد. در چنین کشورهایی می‌توان با توزیع رانت و امتیازات ویژه میان اصحاب قدرت، منافع آنها را در راستای حفظ نظم و عدم بروز خشونت تعریف کرد. به این ترتیب، جامعه ضمن حفظ نظم و ثبات، آرام‌آرام به‌سمت توسعه حرکت می‌کند.

به‌عنوان نمونه‌ای دیگر، تقویت نیروهای نظامی (اعم از ارتش و پلیس) که در کشورهای توسعه‌یافته به‌عنوان عاملی بازدارنده، مانع از استفاده خلافکارانه از خشونت می‌شود و لذا تاثیر مثبتی بر عملکرد اقتصادی دارد، در نظام‌هایی با دسترسی محدود منجر به کاهش خشونت نمی‌شود زیرا دولت‌های این کشورها معمولا نمی‌توانند نیروی نظامی و پلیس را از رانت‌جویی به‌نفع خود بازدارند. به‌زعم مقرران این نظریه، با ملاحظه تجربه موفق برخی کشورهای دارای نظام دسترسی محدود می‌توان چنین برداشت کرد که عامل مهار خشونت، هرج‌ومرج و بی‌نظمی در این کشورها، نه اقتدار نیروهای نظامی، بلکه ایجاد انگیزه در گروه‌ها و افراد دارای قدرت (با اعطای رانت‌ها و امتیازات ویژه) برای عدم استفاده از ابزار خشونت توسط آنان بوده است نه تقویت نیروهای نظامی برای مقابله با آنها.

طبق دسته‌بندی مرسوم در ادبیات اقتصادی، کشور ما در زمره کشورهای درحال توسعه یا به تعبیر نظریه نورث، با نظام دسترسی محدود قرار می‌گیرد. از این‌رو لازم است امکان کاربرد چنین نظریاتی در کشور ما مورد ارزیابی انتقادی قرار گیرد. چنانکه بیان شد، طبق این نظریه، در کشورهایی با دسترسی محدود برای ایجاد ثبات و مدیریت خشونت، اولا باید به توزیع رانت بین صاحبان قدرت روی آورد و ثانیا از تقویت قوای نظامی اجتناب کرد.

برای نقد نتیجه اول، می‌توان به سیره حکومتی امیرالمومنین(ع) اشاره کرد. شرایط جامعه اسلامی در آستانه خلافت ایشان به‌گونه‌ای بود که برخی با استفاده از امتیازات ویژه تبدیل به قدرت‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی شده بودند. امیرالمومنین(ع) پس از اقبال گسترده مردم و دعوت از ایشان برای پذیرفتن خلافت جامعه اسلامی، نه‌تنها امتیاز جدیدی به این افراد واگذار نکردند، بلکه تمام امتیازات سابق را نیز لغو کردند. نحوه مواجهه حضرت‌علی(ع) با امثال معاویه، طلحه و زبیر از منظر نظریه نورث جامعه را از حرکت به‌سمت توسعه بازمی‌دارد و درنتیجه به صلاح جامعه نیست! بنابراین رجوع به سیره حکومتی امیرالمومنین(ع) به روشنی ناسازگاری نظریه توسعه نورث با آموزه‌های اسلامی را آشکار می‌کند.

در نقد نتیجه دوم می‌توان به دستور قرآنی «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ» (انفال:60) تمسک جست. طبق این آیه شریفه، مسلمانان موظفند در حد استطاعت، توان و تجهیزات خود را از هر حیث تقویت کنند، به‌گونه‌ای که موجب ایجاد هراس در دل دشمنان خدا و مسلمانان شود. به تعبیری می‌توان گفت خدای متعال از مسلمانان می‌خواهد با تجهیز به قوای نظامی، اقتصادی، سیاسی، علمی، فرهنگی، رسانه‌ای و دیگر جنبه‌ها، نوعی بازدارندگی درمقابل تهدید دشمنان ایجاد کرده و زمینه پیشرفت و رشد جامعه اسلامی را فراهم کنند. این توصیه قرآنی نیز با نظریه توسعه نورث سازگار نیست! درحالی که نورث تقویت نیروهای نظامی را به مصلحت جوامع با دسترسی محدود نمی‌داند، قرآن کریم بر تقویت هرچه بیشتر قوای نظامی تاکید دارد.

وجود چنین ناسازگاری‌های روشنی میان نظریه توسعه نورث با آموزه‌های اسلامی لزوم بررسی انتقادی نظریات اقتصادی غیرتوحیدی و پرهیز از انطباق شتاب‌زده وضعیت کشور بر آنها را نمایان می‌کند. در همین راستا رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با تیزبینی به‌جای واژه «توسعه» از واژه «پیشرفت» استفاده کرده و علت آن را چنین بیان می‌فرمایند: «کلمه‌ «پیشرفت» را ما با دقت انتخاب کردیم؛ تعمدا نخواستیم کلمه‌ «توسعه» را به‌کار ببریم. علت این است که کلمه‌ توسعه، یک بار ارزشی و معنایی دارد؛ التزاماتی با خودش همراه دارد که احیانا ما با آن التزامات همراه نیستیم، موافق نیستیم. ما نمی‌خواهیم یک اصطلاح جاافتاده متعارف جهانی را که معنای خاصی را از آن می‌فهمند، بیاوریم داخل مجموعه‌ کار خودمان بکنیم. ما مفهومی را که مورد نظر خودمان است، مطرح و عرضه می‌کنیم؛ این مفهوم عبارت است از «پیشرفت» (بیانات در نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی: 10/9/1389).

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

رضا غلامی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

نگاهی نو به نو اندیشی دینی

زندگی برای یاد‌گیری است نه برای موارد دیگر:

کریم مجتهدی: ایرانی کیست؟

دوگانه‌سازی مانع از لذت بردن از بدیهیات روزمره شد؛

جریان مطالبه‌گر زندگی! اجازه دهید زندگی کنیم

درباره نقد اخیر آصف بیات به هابرماس؛

پروژه ناتمام یا بلوند سازی جهانی!

دانشگاه ملی از زاویه‌ای دیگر؛

معنا و دلالت‌های سیاسی یک ایده تهی

بایسته‌های عدالت و اخلاق؛

آنچه جماعت‌گرایان به شما نمی‌گویند

سیدمحمدرضا فقیه‌ایمانی، پژوهشگر اندیشه:

علامه طباطبایی علمدار جهاد تبیین قرآنی

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

فاشیسم انجمنی

مرتضی تیموریان، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

اغتشاش نقش شهر و روستا در حکمرانی توسعه

علی مومنی، دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران:؛

«میدان شهرت در ایران» جزئیاتی از مصرف‌کننده واقعی ارائه نمی‌دهد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

شخصی‌سازی سیاست: فرد غیرسیاسی در طلب توسعه و پیشرفت!

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه اندیشه:

ایران و مساله مهاجرت

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه اندیشه:

سرقفلی‌هایی به اسم فصلنامه علمی‌پژوهشی

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

چپ‌های رهایی‌بخش همان لیبرال‌های ارتجاعی هستند

سید جواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

آنچه از استقبال رونالدو گفته نمی‌شود

رسالت بوذری، مجری برنامه مخاطب خاص:

در آغوش رفیق

طیبه محمدی‌کیاعضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

اربعین یا چهلم به مثابه سازوکار جاودانه‌سازی سوگ

روایت‌نگاری دیدار با مجتهدان زن جهان تشیع

در حکمت و حکومت نهاد اجتهاد زنانه

یادداشت دکتر علی‌اکبر ولایتی درباره شهید ثقه‌الاسلام تبریزی

روحانی مبارز با استکبار و استبداد

وقایع اعتراضی فرانسه در چه چهارچوبی قابل صورت‌بندی است

طرد سیستماتیک، خشم شهری و جنبش‌های ریزومی

نکاتی درباره سیستم آموزش‌وپرورش

در تمنای تفکر

تأملی بر ارتباطات مجازی

چشم سوم

سیری کوتاه در کلاس مقدمه‌ای به فلسفه- 8 و پایانی

حقیقت ذوب می‌شود

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار