• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۱۴ - ۰۱:۲۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 2
  • 0
عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور:

حضور دانشجویان در خطبه‌های نمازجمعه به مناسبت‌های تقویمی ختم نشود

حضور پررنگ‌تر دانشجویان در تریبون‌هایی مانند تریبون نمازجمعه می‌تواند نگاه مسئولان را نسبت به مسائل روز جامعه واقعی‌تر کند. نقش پررنگ این قشر در پر کردن شکاف‌های میان مردم و حاکمیت با توجه به تجربه‌ای که درطول سال‌های گذشته شاهد آن بودیم، غیرقابل‌انکار خواهد بود.

حضور دانشجویان در خطبه‌های نمازجمعه به مناسبت‌های تقویمی ختم نشود

سیدشایان ابهری، عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور به «فرهیختگان» گفت:‌ «حضور پررنگ‌تر دانشجویان در تریبون‌هایی مانند تریبون نمازجمعه می‌تواند نگاه مسئولان را نسبت به مسائل روز جامعه واقعی‌تر کند. نقش پررنگ این قشر در پر کردن شکاف‌های میان مردم و حاکمیت با توجه به تجربه‌ای که درطول سال‌های گذشته شاهد آن بودیم، غیرقابل‌انکار خواهد بود. بااین‌حال اگر بخواهیم صرفا ناظر به حضور دانشجویان در عرصه‌هایی مانند نمازجمعه صحبت کنیم، باید بگوییم علی‌رغم اینکه هر هفته اقامه نمازجمعه تکرار و فرصت گردهمایی هفتگی برای دلبستگان به انقلاب و حتی دوستداران ایران در سراسر کشور از این طریق ایجاد می‌شود اما می‌بینیم که بعد از دهه 70 نمازجمعه‌های ما در جریان‌سازی روند نزولی داشته‌اند.»

او در همین زمینه افزود: «ما شاهد کمرنگ شدن نقش اقشاری مانند دانشجویان در تریبون‌های نمازجمعه هستیم، طبیعی است که آنها به‌نوعی حلقه وصلی میان مردم و حاکمیت هستند و نقش پیونددهنده زنجیره میان حاکمیت و اقشار مختلف مردم را ایفا می‌کنند. درست است که هدف اصلی این بود، هیچ‌شکافی بین مردم و حاکمیت در جمهوری اسلامی وجود نداشته باشد اما به هر دلیلی می‌بینیم که درطول سال‌های گذشته اعتماد عمومی کاهش‌یافته و شکافی بین مردم و مسئولان ایجاد شده که قطعا با حضور پررنگ دانشجویان می‌توان آن را جبران کرد؛ چراکه دانشجویان هم بخشی از مردم محسوب می‌شوند و هم ارتباط‌شان با مسئولان حوزه‌های مختلف کم‌وبیش وجود دارد.»

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور تصریح کرد:‌ «معتقدم هر اندازه که حضور دانشجویان در عرصه‌های مختلف مانند نمازجمعه پررنگ‌تر شود و مسئولان از دانشجویان برای واقعی‌تر شدن نگاه‌شان به مشکلات موجود کمک بگیرند،‌ به‌مرور هم شاهد افزایش اعتماد عمومی خواهیم بود و از طرف دیگر شکاف ایجادشده در کشور بین مردم و مسئولان کاهش خواهد یافت. البته این به آن شرط است که مشورت دادن به‌صورت عملی نمود پیدا کند، یعنی مردم شاهد اقدام عملی مسئولان باشند و قطعا وقتی مردم می‌بینند حرف‌شان به‌وسیله دانشجویان به گوش مسئولان می‌رسد، در عمل هم شاهد تغییر خواهند بود.»

ابهری گفت: «خوشبختانه بعد از سخنرانی‌ام در نمازجمعه شاهد واکنش‌های مثبتی بودم؛ چراکه بخشی از جامعه انتظار داشتند که بالاخره چنین صحبت‌هایی مطرح شود و ساختار فعلی نمازجمعه و بالاخص خطبه‌های نمازجمعه تهران مورد نقد قرار بگیرد. حداقل از سمت فعالان دانشجویی واکنش‌های مثبتی را دریافت کردم اما دانشجویان از این حیث که چرا تا امروز چنین صحبت‌هایی خطاب به مسئولان شورای سیاستگذاری نمازجمعه مطرح نشده بود،‌ افسوس می‌خوردند. همچنین تلاش کرده‌ایم به درد قشر مستضعف پرداخته شود با توجه به اینکه خطیب‌های نمازجمعه کشور چنین توجهی را دارند اما آنچه مورد تاکید  دانشجویان و مردم است، این بوده که ائمه‌جمعه چنین دغدغه‌هایی را در خطبه‌های نمازجمعه بیشتر مطرح کنند.»

او با تاکید بر اینکه قطعا ائمه‌جمعه دلسوز مردم هستند، اظهار داشت:‌ «معتقدم خطبه‌های نمازجمعه باید بیش‌ازپیش رنگ‌وبوی درد مردم را به‌خود بگیرد، البته خوشبختانه طی سال‌های گذشته تریبون‌های زیادی به دانشجویان برای حضور در نمازجمعه داده‌ شده، اما گاهی می‌بینیم در برخی برهه‌ها وقفه‌ای در این زمینه رخ‌ داده و مساله دیگر اینکه تریبون دادن هم به‌صورت مناسبتی تبدیل ‌شده بود و در غیر این صورت تریبونی به دانشجویان داده نمی‌شد. همچنین در برخی سال‌ها شاهد بودیم که اصلا هیچ‌ دعوتی از دانشجویان صورت نمی‌گرفت و این مسائل باعث می‌شد دانشجویان به‌حدی گله‌مند باشند که حضور کمرنگی در خطبه‌های نمازجمعه دارند که فرصت بسیار خوبی برای بیان مشکلات است.»

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور گفت:‌ «از اینکه فرصتی در اختیارمان گذاشته شد تا نقدی هم بر خطبه‌های نمازجمعه تهران مطرح شود، خوشحال هستیم و این نقطه مثبتی برای شروع شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه هم تلقی شود. بااین‌حال انتظار داریم حضور دانشجویان متوقف به مناسبت‌های تقویمی نشود و در آینده شاهد حضور پررنگ‌تر این قشر باشیم؛ چراکه دانشجویان درمجموع حلقه واسط بین مردم و مسئولان هستند و می‌توانند خطبه‌های نمازجمعه را با وقایع روز همزمان و سرعت انطباق مضامین با وقایع روز را در نمازجمعه بیشتر کنند. طبیعی است در چنین شرایطی شاهد تطبیق خطبه‌های ائمه جمعه با وقایع روز کشور و دنیا نیز خواهیم بود.»

ابهری با تاکید بر اینکه سپردن تریبون نمازجمعه به دانشجویان باعث خوشحالی است، تصریح کرد:‌ «انتظاری که درطول سال‌های گذشته ایجاد شده، این است که در وهله اول احساس کردیم علی‌رغم اینکه ائمه‌جمعه سراسر کشور دغدغه مردم را دارند اما این توقع نیز ایجاد شده که چرا بیش از آنچه می‌شنویم از درد مردم و مستضعفین در خطبه‌های نمازجمعه گفته نمی‌شود. طبیعی است انتظار داشته باشیم خطبه‌های نمازجمعه با تحولات روز جامعه هماهنگی بیشتری داشته باشد و مردم احساس کنند وقتی از نمازجمعه برمی‌گردند، به اطلاعات آنها افزوده شده و قدرت تحلیل بیشتری پیدا کرده‌اند. در اصل مردم باید احساس کنند که هفته‌ای یک‌ بار می‌توانند از خطیب نمازجمعه دردهایشان را به گوش مسئولان برسانند و توقع ما به‌عنوان فعال دانشجویی این است که از ظرفیت دانشجویی بیشتر بهره ببرند.»

 او خاطرنشان کرد:‌ «باز هم می‌گویم از آنجا که دانشجو حلقه اتصال بین مردم و مسئولان است باید از ظرفیت فعالان این حوزه بیشتر بهره گرفته شود. درست است که فعالان دانشجویی بعضا سالانه عوض می‌شوند اما این به آن معنی نیست که از ظرفیت فعالان دانشجویی کمک گرفته نشود،‌ همچنین باید جنس خطبه‌های نمازجمعه به درد مردم بیشتر نزدیک شود تا جایی که مردم این احساس را پیدا کنند که در نمازجمعه حرف آنها زده می‌شود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار