• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۱۴ - ۰۰:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» از نحوه برگزاری کلاس‌ها در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی گزارش می‌دهد

بازگشت دانشگاه به وضعیت سفید در شهرهای آبی

دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است آموزش مجازی کلاس‌های دانشگاهی به‌طور حتم یک نسخه موقت و نه دائمی برای آموزش دانشگاه‌ها است. به‌گفته او تاکنون و برحسب شرایط فوق‌العاده مربوط به کرونا چند ترم کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها به‌صورت مجازی برگزار شده است و باید با عادی شدن شرایط به حالت عادی بازگردیم.

بازگشت دانشگاه به وضعیت سفید در شهرهای آبی

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: شیوع کرونا همان‌طور که بخش‌های مختلف جامعه را تحت‌تاثیر خود قرار داد، در حوزه آموزش نیز اثر گذاشته و پیامد عمده حضور این ویروس ناخوانده، استفاده از فضای مجازی و آموزش‌‌های غیرحضوری برای تحصیل دانشجویان بود. اما حالا چندروزی است که برخی شهرهای کشور در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفته و دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارد کلاس‌های زیر 30 نفر خود را به‌صورت حضوری و البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کند. دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است آموزش مجازی کلاس‌های دانشگاهی به‌طور حتم یک نسخه موقت و نه دائمی برای آموزش دانشگاه‌ها است. به‌گفته او تاکنون و برحسب شرایط فوق‌العاده مربوط به کرونا چند ترم کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها به‌صورت مجازی برگزار شده است و باید با عادی شدن شرایط به حالت عادی بازگردیم. در همین راستا در روزهای پایانی آبان‌ماه دستورالعمل نحوه برگزاری کلاس‌های درسی نیمسال اول سال تحصیلی 1400-1401 دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد.  این دستورالعمل مطابق با ردیف اول راهکنش متناسب‌‌سازی و تعادل‌بخشی به دوره‌های تحصیلی و حجم آموزش نظری، عملی و مهارتی به تناسب اهداف رشته تحصیلی و ماهیت دروس با اولویت مقاطع کاردانی و کارشناسی و بسته کاری «ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی» در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و باتوجه به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و تغییرات رنگ‌بندی کرونایی شهرها، جهت اجرا از 15 آبان‌ماه 1400 شده و براساس آن تمام کلاس‌های درسی در تمامی مقاطع تحصیلی که شهرهای آنها برابر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا به رنگ‌های آبی و زرد اعلام می‌شوند، به‌صورت حضوری (با رعایت پروتکل‌های بهداشتی) تشکیل خواهد شد.  همچنین تشکیل کلاس‌های حضوری صرفا درخصوص دروسی است که دارای ظرفیت حداکثر 30 نفر باشند. البته برگزاری کلاس‌های درسی با ظرفیت بیش از 30 نفر همچنان به‌صورت مجازی خواهد بود.  مسئولان دانشگاه آزاد برای رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی، تمهیداتی نیز اندیشیده‌اند و واحدهای دانشگاهی باید به‌گونه‌‌ای برنامه‌‌ریزی کنند که حداقل 60 درصد کلاس‌های درسی واحد دانشگاهی که برابر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا به رنگ‌های آبی و زرد اعلام شده، به‌صورت حضوری تشکیل شود. تمام دروس عملی، کارگاهی، آزمایشگاهی و قسمت عملی درس/دروس نظری-عملی در تمام شهرها (با رنگ‌‌بندی مختلف) به‌صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود. واحدهای دانشگاهی در برگزاری کلاس‌های حضوری، ضوابط مرتبط با پروتکل‌های بهداشتی (رعایت حداقل فاصله اجتماعی 2.1 متر، ضدعفونی کردن کلاس‌های درسی و...) را رعایت کنند. برگزاری تعداد 16 جلسه کلاس (حضوری و مجازی) الزامی است.  در حال حاضر اراک، اردبیل، اصفهان، اهواز، ایلام، بندرعباس، تبریز، تهران، رشت، زاهدان، ساری، قم، کرج، گرگان و مشهد مرکز استان‌هایی هستند که در وضعیت آبی هستند. روسای پنج تن از استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی که در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند، در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از نحوه برگزاری کلاس‌ها و امتحانات سخن گفته‌اند که در زیر می‌خوانید.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و واحد بندرعباس: کلاس‌های زیر 10 نفر در مقطع کاردانی و کارشناسی حضوری برگزار می‌شود (لینک)

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی و واحد تبریز: کلاس‌های زیر 30 نفر در تمام مقاطع به‌صورت حضوری است (لینک)

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک: فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی ارشد و دکتری در دانشگاه دنبال می‌شود (لینک)

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان و واحد گرگان: برگزاری کلاس‌ها در مقطع ارشد و دکتری به‌صورت حضوری است (لینک)
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار