• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۱۱ - ۰۱:۵۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سخنگوی مجلس شورای اسلامی:‌

فیلترینگ مشکل فضای مجازی را حل نمی‌کند

درباره بحران آب که مساله‌ای سیاسی نیست، به دلیل اینکه اقناع صورت نگرفته، مساله شده است. ناکارآمدی‌ای وجود داشته که تبدیل به عدم‌اقناع شده، عدم‌شفافیت و یک جاهایی تحریف پیام همه منجر به مساله اجتماعی شده است.

فیلترینگ مشکل فضای مجازی را حل نمی‌کند

سیدنظام‌الدین موسوی، نماینده مجلس نیز در ادامه با بیان اینکه موضوع وارونگی افکار عمومی موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است، اظهار داشت: «یکی از مشکلاتی که ما در حوزه‌های آکادمیک و دانشگاهی داریم این است که پژوهش‌ها عموما ناظر به مسائل روز و مسائل کاربردی نیست. وارونگی افکار عمومی و بررسی آن مساله‌ای نیست که صرفا یک بحث تئوریک یا نظریه باشد. همین امروز جامعه ما با این پدیده و مساله مواجه است و باید برای آن فکری کرد.»

وی ادامه داد: «افکار عمومی با اقناع ارتباط وثیق و مستقیمی دارد و اقناع همراه با رضایت است. اقناع صرفا بحث عقلانی نیست که بگوییم افکار عمومی اقناع می‌شود. مستند و عقلایی هست اما این اقناع باید قلبی هم باشد. نهایت هر پیامی اقناع است و در دل آن رضایتی وجود دارد. بنابراین آن رضایت عامه‌ای که در مفاهیم دینی ما وجود دارد به‌نوعی همین افکار عمومی است. وقتی افکار عمومی نسبت به موضوعی رضایت دارد شما از نظر حاکمیتی می‌توانید کار را انجام دهید و اقدام کنید.»

این نماینده مجلس با اشاره به موضوع وارونگی افکار عمومی یادآور شد: «امیدوارم کسانی که متولی این امور هستند و سیاستگذار و تصمیم‌ساز در ارتباط با مساله، فکری کنند. چون افکار عمومی ارتباط وثیقی با سرمایه اجتماعی دارد. برخی فکر می‌کنند این سرمایه اجتماعی که عنوان می‌شود یعنی سرمایه اجتماعی حاکمیت و نظام. بخشی از این سرمایه اجتماعی مربوط به خود دولت کشور به‌معنای کلانش و در‌واقع به‌معنای نظام اجتماعی حاکم در آن است. ما امروز در دنیا در مسائل امور انسانی و علوم اجتماعی با مقوله‌ای به نام فروپاشی نظام اجتماعی روبه‌رو هستیم و دیگر مساله حاکمیت و نظام سیاسی و اینها مطرح نیست، بلکه فروپاشی اجتماعی مساله است. گاهی افکار عمومی به سمتی می‌رود که آن وقت دیگر این تقابل، فقط تقابل افکار عمومی با حاکمیت و نظام سیاسی و دولت خاص نیست بلکه دچار آنومی اجتماعی می‌شویم.»

مدیرعامل اسبق خبرگزاری فارس، در ادامه درباره موضوع بحران آب گفت:‌ «درباره بحران آب که مساله‌ای سیاسی نیست، به دلیل اینکه اقناع صورت نگرفته، مساله شده است. ناکارآمدی‌ای وجود داشته که تبدیل به عدم‌اقناع شده، عدم‌شفافیت و یک جاهایی تحریف پیام همه منجر به مساله اجتماعی شده است. بین استان‌ها اختلاف افتاده، بین قومیت‌ها اختلاف افتاده. رسانه‌های ما و تصمیم‌سازان ما نتوانستند افکار عمومی را به‌نوعی اقناع کنند، در چنین شرایطی فقط نظام سیاسی و حاکمیت سیاسی نیست که ضربه می‌خورد بلکه نظام اجتماعی، سازمان اجتماعی و سرمایه‌های اجتماعی ما هم دچار مشکل می‌شوند.»

موسوی با تاکید بر نقش رسانه‌های رسمی در اقناع اجتماعی، اظهار کرد: «امروزه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی چالش اساسی برای رسانه‌های رسمی ایجاد کرده که فقط مربوط به ما نیست؛ در دنیا هم همین است. شبکه‌های اجتماعی سرعت انتقال پیام‌های متفاوت و متکثر را فراهم کردند و به‌نوعی مخاطب در برابر پیام‌های متضاد و متفاوت قرار می‌گیرد. این‌گونه نیست که ما یک‌سویه جهت‌دهی کنیم. منتها منابع رسمی رسمیت دارند و اگر نتوانند خود را با شرایط روز وفق بدهند چه در حوزه تجهیزات، چه در حوزه زیرساخت و چه در حوزه پردازش و قالب خبر و چه در حوزه محتوای خبر خیلی عقب می‌مانیم. قبلا می‌گفتیم خارجی‌ها و بیرونی‌ها ما را از دریچه دوربین رسانه‌های غربی می‌بینند، الان در داخل کشور هم همین است. بحث ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی را با بگیر‌وببند و فیلتر و توقیف نمی‌شود حل‌و‌فصل کرد؛ چراکه هر روز با پدیده و پلتفرم جدیدی مواجهیم. نمی‌خواهم بگویم کنترل نکنیم یا ورود پیدا نکنیم، اینها را هم باید مدیریت کرد اما مساله اصلی بحث اثباتی و ایجابی ماجراست.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار