• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۱۱ - ۰۱:۴۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مدرس دانشگاه:‌

دولت و نظام‌ها بدون توجه به افکار عمومی نمی‌توانند برنامه‌ریزی کنند

موضوع وارونگی افکار عمومی به جهت پژوهش و طرح موضوع، بدیع و جدید است. به نظر می‌رسد محتوایی غیرتکراری و عمیق برای نظام و تحولات زندگی اجتماعی کاربردی است.

دولت و نظام‌ها بدون توجه به افکار عمومی نمی‌توانند برنامه‌ریزی کنند

در ادامه سپهر خلجی، مدرس دانشگاه و نگارنده کتاب «وارونگی افکار عمومی» درباره تالیف این کتاب مواردی را اشاره کرد و بیان داشت: «یکی از موضوعات مهم برای نظام حکمرانی بحث افکار عمومی است. اساسا دولت و نظام‌ها بدون توجه به افکار عمومی نمی‌توانند برنامه‌ریزی کنند یا اگر برنامه‌ریزی کنند به نظر می‌رسد به‌ویژه در موضوعات مهم و راهبردی و استراتژیک اگر توجه لازم را به موضوع مهم افکار عمومی نداشته باشند به احتمال زیاد آن طرح با شکست مواجه می‌شود. این موضوع دغدغه جدی‌ام بود. کار پژوهشی را از دو سال پیش در ارتباط با بررسی و طرح علمی موضوع پدیده وارونگی افکار عمومی آغاز کردیم. با قریب ۴۳نفر از اساتید دانشگاه، فعالان حوزه رسانه، اعضای هیات‌های علمی در رشته‌های علوم ارتباطات، جامعه‌شناسی و روانشناسی اجتماعی به گفت‌وگو نشستیم و نهایتا ماحصل تلاش‌هایی که صورت گرفت در قالب کتاب وارونگی افکار عمومی ارائه شد و به چاپ رسید.»

وی ادامه داد: «موضوع وارونگی افکار عمومی به جهت پژوهش و طرح موضوع، بدیع و جدید است. به نظر می‌رسد محتوایی غیرتکراری و عمیق برای نظام و تحولات زندگی اجتماعی کاربردی است.»

خلجی با اعتقاد بر اینکه امروزه با پیچیدگی سیال افکار عمومی مواجه هستیم، توضیح داد: «مهار و مدیریت امواج سهمگین ناشی از افکار عمومی در مسائل مختلف اجتماعی به دغدغه دولت‌ها و نظام‌ها تبدیل شده، از این زاویه به نظر می‌رسید ضروری است افکار عمومی را عمیق‌تر و از زاویه جدیدتری مورد بررسی قرار دهیم و مباحث مرتبط با آن، تاثیر و تاثر، زمینه‌ها، علل و پیامدهای آن را به‌صورت مستمر مورد گفت‌وگو و در نشست‌های تخصصی موردواکاوی قرار دهیم؛ چراکه می‌دانید افکار عمومی یکی از مهم‌ترین موضوعات بحث‌انگیز در علوم اجتماعی است. افکار عمومی، محتوای افکار عامه و صدای مردم عام است و حتی دستگاه‌هایی که کارکرد سیاسی ندارند، حتی کارکرد اقتصادی هم دارند ناگزیرند برای فعالیت اقتصادی به افکار عمومی توجه کنند. از زوایای مختلفی به افکار عمومی پرداخته شده اما وارونگی افکار عمومی موضوعی است که به نظر می‌رسید اساسا تاکنون موردبحث قرار نگرفته بود و ضروری تشخیص دادیم روی این موضوع ورود علمی داشته باشیم.»

نگارنده کتاب «وارونگی افکار عمومی» با اشاره به چکیده‌ای از این کتاب، علل بروز وارونگی افکار عمومی را مساله‌ای پیچیده و چندعاملی عنوان کرد که هرکدام از آنها به تنهایی یا توامان می‌توانند باعث بروز این پدیده شوند و از دست رفتن اعتماد را مهم‌ترین زمینه برای بروز پدیده وارونگی افکار عمومی عنوان کرد.

او همچنین سلب‌اعتماد مخاطب نسبت به منبع ارسال پیام و بسترهای ارتباطی، ضعف ساختار رسانه‌های رسمی و عملکرد نظم اطلاع‌رسانی، فقدان رسانه استاندارد و حرفه‌ای، ازدست‌رفتن مرجعی رسانه‌های اصلی، نداشتن نقشه راه در برخورد با پدیده‌های مختلف اجتماعی، بی‌اعتمادی مردم نسبت به رسانه و نظام اطلاع‌رسانی به‌عنوان مهم‌ترین علل بروز پدیده وارونگی افکار عمومی را از دیگر مواردی برشمرد که نقش داشته‌اند.

این مدرس دانشگاه همچنین در بعد مدیریتی، احساس عدم‌صداقت در میان مدیران، اختلال و تزلزل در اعتماد عمومی نسبت به کارگزاران و خلف‌وعده‌هایی که مدیران انجام می‌دهند، دوگانگی در حرف و عمل مسئولان، ضعف مربوط به مشکلات ناشی از خاصیت بوم‌رنگی پیام، ضعف ناشی از جریان پیام‌های جعلی و غیردقیق و ضعف عملکرد مدیران و سیاستگذاری‌های غلط در موضوعات مختلف را مواردی برشمرد که در ظهور پدیده وارونگی افکار عمومی نقش داشته‌اند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار