• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۱۱ - ۰۰:۳۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

نشست‌های مشترک میان مجلس و دولت باید ادامه‌دار باشد

کم‌کم باید مقدمات تشکیل کمیسیون تلفیق طی شود؛ اما با توجه به اینکه برنامه هفتم یک سند بالادستی مهم است، آماده‌شدنش زمان‌بر خواهد بود و ما باید با دقت این کار را انجام دهیم.

نشست‌های مشترک میان مجلس و دولت باید ادامه‌دار باشد

سیدشایان ابهری، روزنامه‌نگار: در نشست مشترک صبح چهارشنبه میان دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نکات مهم متعددی مطرح شد که یکی از اصلی‌ترین آن نکات، بحث مربوط به برنامه هفتم توسعه و لزوم توجه دولت به تدوین آن همزمان با جلو بردن بودجه1401 بود. دراین‌باره گفت‌وگویی با غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس داشته‌‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

روند اصلاح ساختار بودجه در چه مرحله‌ای است و آیا دولت اقدامی را در این راستا شروع کرده است؟

اولا نکته قابل‌توجه این است که هماهنگی خوبی میان قوای سه‌گانه کشور برقرار شده است که در گذشته ما به این شکل و به این سبک و سیاق شاهد آن نبوده‌ایم. چه درخصوص ارتباطات میان مجلس و قوه قضائیه، چه درباره ارتباطات میان مجلس و دولت. طبق قانون اساسی، مجلس هم اختیارات تقنینی دارد و هم اختیارات نظارتی. مجلس در بحث تصویب قوانین و نظارت، کمک‌حال دولت و قوه‌قضائیه است. دراین‌باره لازم است همکاری بالایی میان قوای کشورمان وجود داشته باشد. امام‌خمینی(ره) فرمودند مجلس در راس امور است. این در راس امور بودن یک الزاماتی دارد. مردم هم توقعاتی دارند که شاید در گذشته کمی تضعیف شده است. درحال حاضر و با ابتکار مجلس شورای اسلامی، نشست‌های همکاری و همراهی دارد در سطح خوبی تشکیل می‌شود. مجلس چند روز پیش هم نشستی با مسئولان عالی قوه‌قضائیه داشته است و این صحبت‌ها و هماهنگی‌هایی که در نشست صبح چهارشنبه شاهد بودیم، در آن نشست هم انجام شد. نشست‌هایی که این هفته آغاز شد، ابتدای روندی است که در ادامه پیدا خواهد کرد و هدفش، برقراری سطح خوبی از همکاری و هماهنگی میان ارکان اصلی مدیریتی کشور است که امیدواریم در ادامه بیش از پیش شاهد این امر باشیم. در جلسه با دولت بیشتر مباحث اقتصادی مطرح شد که مشکل روز کشور است. مسئولان اقتصادی دولت ازجمله رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و وزیر نفت در جلسه صحبت کردند. وزیر امور اقتصاد و دارایی در جلسه حضور نداشتند ولی در ادامه، روسای کمیسیون‌های اقتصادی، برنامه‌وبودجه و انرژی مجلس هم نکات‌شان را مطرح کردند و بعد از آن، رئیس‌جمهور محترم و رئیس مجلس شورای اسلامی به ایراد سخنانی پرداختند. درخصوص اصلاح ساختار بودجه باید گفت این ضرورت، چیزی نیست که مربوط به الان باشد، خود قالیباف هم به این مساله اشاره کرد. ما دهه‌های متمادی است که ساختار بودجه‌مان دچار مشکلات اساسی شده و نیازمند اصلاح است. متاسفانه این اصلاح اساسی، هیچ‌گاه انجام نشده و تبعات سوئی هم برای اقتصاد ما به‌دنبال داشته است. ما معتقدیم اصلاح ساختار باید به‌صورت گام‌به‌گام در بودجه انجام شود تا ما بتوانیم بودجه متوازن و موثری داشته باشیم تا برخی اتفاقاتی که در سنوات گذشته درنتیجه اشکالات ساختاری بودجه‌ افتاده است، به حداقل برسد. باید به بودجه متوازن و اصطلاحا ترازی برسیم که آثار تورمی و رکودی بر اقتصاد کشور نداشته باشد. این، نگرانی و دغدغه‌ همه افرادی است که با مسائل اقتصادی کشور و بودجه‌ریزی درگیر هستند. ما هم امیدوار هستیم در مواردی که مشغول طراحی و تدوین آن هستیم، بتوانیم به‌صورت گام‌به‌گام به این سمت پیش برویم.

به‌نظر شما برنامه هفتم توسعه، با بررسی کلیات بودجه1401 همزمان خواهد شد یا نباید دراین‌باره منتظر باشیم؟

شخصا بعید می‌دانم برنامه هفتم به بودجه1401 برسد. ما احتمالا در هفته آینده بودجه1401 را در مجلس خواهیم داشت و بررسی‌ها را آغاز خواهیم کرد. کم‌کم باید مقدمات تشکیل کمیسیون تلفیق طی شود؛ اما با توجه به اینکه برنامه هفتم یک سند بالادستی مهم است، آماده‌شدنش زمان‌بر خواهد بود و ما باید با دقت این کار را انجام دهیم.

اقداماتی در راستای تنظیم و تدوین برنامه هفتم توسعه صورت گرفته است؟

صحبت‌ها دارد انجام می‌شود؛ اتفاقا در جلسه با دولت هم درباره آن صحبت شد. تنظیم برنامه هفتم توسعه باید آغاز شود.

با توجه به نکاتی که قالیباف درباره جلسات سران قوا مطرح کرد، به‌نظر می‌رسد از روند و بازدهی این نشست‌ها رضایت کافی را ندارند؛ اطلاعی دراین‌باره دارید؟

درباره دیدگاه قالیباف، خود او باید صحبت کند. ما یک کار مثبتی را شروع کرده‌ایم؛ ممکن است با توجه به اینکه در آغاز راه هستیم، به صددرصد اهداف از پیش تعیین‌شده دست پیدا نکنیم اما راه پیش‌رو، راه صحیحی است که ما آن را آغاز کرده‌ایم و باید ادامه داشته باشد. فکر می‌کنم نتایج خوبی به‌دنبال خواهد داشت. هیچ‌کس از همکاری و مشورت آسیب نمی‌بیند. سطح این هماهنگی‌ها و همکاری‌ها باید بیشتر شود تا بتوانیم از آثار و برکات آن بهره‌مند شویم.

نکته دیگر مورد اشاره در نشست مشترک میان دولت و مجلس، ارتباط میان بودجه1401 و برنامه هفتم توسعه است. با توجه به اینکه گفته شد بودجه باید با نگاهی به برنامه هفتم توسعه نوشته شود، مجلس در این میان چه وظیفه‌ای دراین‌باره خواهد داشت؟

ما درحال حاضر در آخرین سال برنامه ششم هستیم و همه برنامه‌هایمان را ناظر بر برنامه‌های توسعه‌ای تنظیم می‌کنیم. نکته مطرح‌شده کاملا صحیح است. برداشت شخصی من این است که تنظیم برنامه هفتم زمان‌بر باشد و ما نمی‌توانیم بودجه را معطل آن نگه داریم. همان‌طور که گفته شد بودجه به‌زودی به مجلس می‌رسد. بررسی بودجه هم در کمیسیون تلفیق و هم در صحن مجلس زمان‌بر است. ما باید از زمان استفاده کنیم، امیدواریم سند برنامه هفتم هم به‌موقع تنظیم شود. درحال حاضر هم سند اقتصاد مقاومتی ابلاغ‌شده ازسوی رهبر معظم انقلاب و هم برنامه ششم را به‌عنوان اسناد بالادستی در نظر داریم که به‌هر‌حال با نگاهی به این اسناد می‌توان بودجه1401 را تنظیم کرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار