• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۱۰ - ۰۱:۴۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
علی بزرگخو، دبیر اتحادیه تحکیم وحدت در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

جلسه سران قوا با نمایندگان وسیعی از دانشجویان برگزار می‌شود

فارغ از اینکه مسئولان در نشست یا جلسات 16آذر حضور پیدا می‌کنند، باید یک مسیر ارتباطی مستمر تعیین کنند که این مسیر رابط آنها با مجموعه‌های دانشجویی را شکل دهد، به‌طوری‌که دانشجوها به‌صورت مستمر نکات‌شان را به وزرا بگویند. حالا ممکن است همیشه به‌صورت سخنرانی و برنامه همگانی با تشکل‌ها یا دانشجویان نباشد اما یک راه ارتباطی سریع و آسانی تعریف شود.

جلسه سران قوا با نمایندگان وسیعی از دانشجویان برگزار می‌شود

حدود یک‌هفته تا 16آذر، روز دانشجو باقی‌مانده است. پیرامون حضور سران سه قوه به‌مناسبت این روز در دانشگاه‌های تهران با علی بزرگخو، دبیر اتحادیه تحکیم وحدت به گفت‌وگو پرداختیم.

شما در دوره‌های قبلی ریاست‌جمهوری و ریاست قوای قبل دانشجو بودید و فضا را از نزدیک لمس کردید، با وجود این به‌نظر شما برای بهترشدن جلسات با دانشجوها در روز 16آذر، چه اقداماتی باید توسط سران قوا صورت بگیرد؟

در دوره‌های قبلی دیدیم که روز 16آذر، رئیس‌جمهور در این چهار یا پنج‌سال اخیر به شهرهایی می‌رفت که احیانا آسیب کمتری داشت یا  کمتر با دانشجویان روبه‌رو می‌شد و این روحیه محافظه‌کاری درحقیقت به ماهیت روز دانشجو و جریان دانشجویی ضربه می‌زد و شایسته نبود. اما اقدام خوبی که در این دوره صورت گرفته، اینکه قرار است جلسه رسمی در دانشگاه مرکزی تهران با یک نمایندگی وسیعی از دانشجویان برگزار شود، این اقدام به‌تنهایی قابل تقدیر است. مورد بعدی اینکه درخصوص این جلسات به‌نظر من چه بهتر که به‌صورت کاملا رسانه‌ای پوشش داده شوند، یعنی مشکلی درخصوص ضبط فیلم جلسات وجود نداشته باشد. حتی خود رسانه ملی، صداوسیما بیاید به‌صورت کامل جلسه را پوشش دهد و بتواند از این ظرفیت دانشجویی به‌عنوان سرمایه اجتماعی که بر اثر حضور دانشجویان ایجاد می‌شود، استفاده کند به‌طوری که بتواند مردمی‌بودن را نشان دهد. اینها نکاتی است که به‌نظرم خوب است در جلسه امسال رعایت شود و به‌صورت جدی باید حتما پیگیری شود.

نظرتان راجع به اینکه جلسات صرفا به روزهای خاصی مانند روز دانشجو منحصر نشود و به‌سمت تخصصی‌تر شدن برود، چیست؟ به‌عبارتی، با دانشجویان به‌صورت مساله‌محور و تخصصی در رابطه با همان رشته‌ای که تحصیل کرده‌اند، جلسه برگزار شود.

به‌نظر من تخصصی‌شدن جلسات خیلی خوب است، به‌ گونه‌ای که می‌تواند در سطح وزرا با دانشجویان اتفاق بیفتد. برای مثال عرض می‌کنم، وزیر اقتصاد درخصوص وزارت مربوط به خودش با دانشجویان جلسه بگیرد، یا وزیر راه‌وشهرسازی یا حتی وزیر کار. یا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در امور دانشجویی اهمیت به‌سزایی دارد. این وزرا بیایند در سطح دانشگاه و حتی می‌توانند از همین فرصت 16آذر امسال هم استفاده کنند و جلسات تخصصی را رقم بزنند. البته به‌نظرم واقعا در سطح وزرا نباید جلسات فقط به 16آذر خلاصه شود و باید به‌صورت مستمر برنامه‌ریزی شود، به‌طوری‌که از ظرفیت‌های کشور استفاده کنند تا حرف دانشجوها را بشنوند. این را هم بگویم که به‌نظرم جلسات تخصصی دانشجویان با رئیس‌جمهور نمی‌تواند خیلی اتفاق بیفتد چون رئیس‌جمهور بُعدش، بعد ملی است یعنی او رئیس‌ کل جمهور است و خوب است که جلسه تخصصی با دانشجویان بگذارد ولی مسائل مبنایی و تخصصی در سطح وزرا مطرح می‌شود. به‌عبارتی، شأن او، شأنی است که ناظر بر کل مسائل کشور است و نمی‌تواند با محدود کردن موضوعات بگوید دانشجویان به این موضوع بپردازند یا نپردازند، بلکه در جلسه با رئیس‌جمهور باید همه مسائل کشور در هر موضوعی بیان شود. بنابراین اگر این جلسات تخصصی بخواهد در ابعاد دولت رقم بخورد، بیشتر نیازمند کندوکاو خود وزرا و اعضای هیات دولت است.

به‌نظرتان در روز 16آذر به غیر از دیدار سران قوا با دانشجویان، سران سه قوه و مسئولان چه فعالیت دیگری می‌توانند داشته باشند تا پویایی دانشجویی و هویت دانشجویی را در کشور بازتاب دهند؟

فارغ از اینکه مسئولان در نشست یا جلسات 16آذر حضور پیدا می‌کنند، باید یک مسیر ارتباطی مستمر تعیین کنند که این مسیر رابط آنها با مجموعه‌های دانشجویی را شکل دهد، به‌طوری‌که دانشجوها به‌صورت مستمر نکات‌شان را به وزرا بگویند. حالا ممکن است همیشه به‌صورت سخنرانی و برنامه همگانی با تشکل‌ها یا دانشجویان نباشد اما یک راه ارتباطی سریع و آسانی تعریف شود. برای مثال ما زمانی طرحی داریم یا اصلا طرحی نداریم اما در یک حوزه خاص پیشنهادی داریم، امکانی فراهم شود که پیشنهاد را به‌صورت خیلی جدی و جامع به دست هیات‌دولت برسانیم. درواقع ارتباطی دوطرفه صورت بگیرد. یعنی دو طرف، چه دانشجویان چه سران سه قوه پاسخگو باشند و یک محیط خوب تعریف شود تا فضای 16آذر و امثال اینها زیاد شود و این‌طور نباشد که دانشجو منتظر بماند هر سال 16آذر مسئولی بیاید تا نکات را بشنود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم