• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۱۰ - ۰۰:۳۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مسئول قرارگاه انقلاب بسیج دانشجویی علم و صنعت:

تعامل نمایندگان مجلس با تشکل‌های دانشجویی، مطالبه‌ای که بی‌جواب مانده است

نحوه ارتباط ما با نمایندگان به این شکل است که ما در بخش سیاسی خودمان- یعنی قرارگاه انقلاب بسیج دانشجویی- کارگروهی به‌ نام شفافیت داریم که با اولویت شفافیت‌سازی هم موضوعات و طرح‌ها و هم خود نمایندگان مجلس را رصد می‌کند.

تعامل نمایندگان مجلس با تشکل‌های دانشجویی، مطالبه‌ای که بی‌جواب مانده است

 عباس اکبری‌نژاد، مسئول قرارگاه انقلاب بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به ارتباط‌ و تعامل این بخش با نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخصوص دغدغه‌ها و معضلات‌شان گفت: «نحوه ارتباط ما با نمایندگان به این شکل است که ما در بخش سیاسی خودمان- یعنی قرارگاه انقلاب بسیج دانشجویی- کارگروهی به‌ نام شفافیت داریم که با اولویت شفافیت‌سازی هم موضوعات و طرح‌ها و هم خود نمایندگان مجلس را رصد می‌کند. تعامل در این کارگروه اینطور است که اعضا جلساتی را با نمایندگان مجلس هماهنگ می‌کنند و هم دغدغه‌ها و هم راه‌حل برطرف شدن آنها ارائه می‌شوند. از طرفی بخش‌هایی را مطرح می‌کنیم که درخصوص رفتار نمایندگان یا طرح‌ها سوال‌برانگیز است تا به پاسخ خود برسیم اما متاسفانه رسانه مجلس در این میان به‌درستی رفتار نکرده و افکار عمومی را نسبت به حواشی روشن نمی‌کند.»

وی افزود: «از پارسال این جلسات آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد. شکل‌گیری این ارتباط بستر خوبی را برای روشن‌سازی تصمیماتی بخش بسیج دانشگاه نسبت به مسائل مختلف فراهم کرده است، از سوی دیگر وظیفه ما به‌عنوان حلقه میانی ایجاب می‌کند که ضعف‌های پاسخگویی و رسانه‌ای مجلس را پوشش دهیم.»

مسئول قرارگاه انقلاب بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت همچنین با اشاره به مهم‌ترین مطالبات‌ و درخواست‌هایشان از نمایندگان مجلس توضیح داد: «نخستین مطالبه ما همان بحث شفافیت است؛ چراکه شفافیت‌سازی را مجلس به‌عنوان شعار اصلی خود مطرح کرده و اگر عملی نشود یا برای سال‌های آخر مجلس بماند، بی‌نتیجه خواهد بود و در تمامی دیدارها بحث شفافیت مطالبه اصلی ماست. نکته دیگر این است که از زمان انتخابات و تا بعد این جریان رویدادی را تحت‌عنوان تریبون آزاد‌هایی داریم که در سطح شهر با مردم همراه بوده و صحبت‌های آنان را به نمایندگان انتقال داده‌ایم، مطالبات ما از نمایندگان این است که برنامه‌هایشان برای رفع مشکلات اقتصادی مردم باشد و حتی طرح‌هایی را که اثرات منفی دارد به نمایندگان گوشزد کنیم.»

اکبری‌نژاد اظهار داشت: «مطالبه دیگرمان بحث فعالیت رسانه‌ای مجلس است که اگر نمایندگان بخواهند کاری برای مردم انجام بدهند اما نشان ندهند که به‌دنبال دغدغه‌های آنها هستند، فایده کمی دارد و این مورد ضعف مجلس است که آن را پیگیری می‌کنیم. یکی دیگر از دغدغه‌های مردم طرح صیانت است که در این‌خصوص کمیسیونی تشکیل شد و قرار بود تخصصی‌تر از این کمیسیون حاضر باشد و با بخش خصوصی نیز ارتباط گرفته شود که متاسفانه میسر نشد و یکی از مواردی که از طریق نمایندگان پیگیر هستیم، همین جریان است. البته درکنار این موارد به دیگر نکات پیش‌آمده در شرایط کنونی خواهیم پرداخت.»

وی افزود: «درخصوص طرح شفافیت چندین جلسه تخصصی با پایش‌گران طرح در مرکز پژوهش داشته‌ایم. در طرح شفافیت مسائل مختلفی از شفافیت آرا به‌صورت اولیه گرفته تا شفافیت اموال مسئولان و میزان خرج‌ها در زمان‌های انتخاب و ... مطرح است. البته درباره بحث وجود یا عدم شفافیت اختلافاتی -حتی در کارگروه خودمان- وجود دارد اما معتقدیم بحث شفافیت‌سازی در مجلس شورای اسلامی باید برقرار شود که درپی آن جریانات جدید و موثری در کشور ایجاد می‌شوند.»

مسئول قرارگاه انقلاب بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: «نمایندگان مجلس باید با تشکل‌های دانشجویی -چه بسیج و چه دیگر تشکل‌های کارگری و صنفی- در ارتباط باشند تا بتوانند پاسخگوی مردم و مطالبات آنها باشند، همچنین اینکه نظرات مردم و تشکل‌های دانشجویی و نخبگانی را درخصوص طرح‌ها جویا و از همکاریشان بهره‌مند شوند. ما در این زمان در جمهوری اسلامی نیاز داریم شکافی را که میان مردم و مسئولان حس می‌شود از بین ببریم و این اتفاق نمی‌افتد، مگر اینکه مسئولان و نمایندگان میان مردم حضور داشته باشند و به مطالبات آنها اهمیت دهند.»

وی در پایان گفت: «نمایندگان باید برنامه‌های خود را بدانند و هر چندوقت یک‌بار با تشکل‌ها در ارتباط باشند. آنها شاید نیاز خود نمی‌دانند که با تشکل‌ها، دانشجویان و نخبگان ارتباط برقرار کنند و جزء برنامه‌هایشان باشند و دغدغه‌ای در این زمینه ندارند و صرفا بهانه است، درصورتی‌که نیاز است نمایندگان با مردم و تمامی تشکل‌ها ارتباط داشته باشند و این تعامل را اولویت اصلی خود بدانند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار