• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۰۹ - ۱۴:۵۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 1

چرا سکانس هاشمی رفسنجانی از «منصور» حذف شد؟

مدیرتولید فیلم سینمایی «منصور» می‌گوید حذف سکانس هاشمی رفسنجانی در «منصور» خودخواسته بود و نمی‌خواستیم دچار حاشیه شویم.

چرا سکانس هاشمی رفسنجانی از «منصور» حذف شد؟

به گزارش «فرهیختگان»، مهدی مطهر در برنامه «در انتهای الوند» که امروز سه‌شنبه ۹ آذرماه از شبکه دوم سیما پخش شد اظهار کرد: دومین نفری بودم که به فیلم «منصور» اضافه شدم. سیاوش سرمدی قرار بود پیش از این مستندی را درباره شهید ستاری آماده کند و به حدی متریال درباره این شهید زیاد بود تصمیم گرفتیم اثر به فیلم سینمایی شود.

وی ادامه داد: فیلمنامه اولیه این کار حجیم‌تر از این چیزی است که امروز می‌بینیم. نکته جذاب این اثر آن بود که قرار شد به بخشی از زندگی یک شهید بپردازیم و به ماجرای شهادت وی اشاره نشود.

مطهر توضیح داد: درباره بسیاری از قهرمانان ملی، مخاطب پس می‌زند زیرا فیلم تبدیل به اثری شعاری می‌شود. این اتفاق دلایل مختلفی دارد و گاهی خانواده‌ها مانع می‌شوند تا چهره‌ای واقعی از قهرمان به تصویر کشیده شود و گاه اجازه داده نمی‌شود گروه سازنده اثر را دراماتیزه کند. در پروژه «منصور» اتفاقی نادر افتاد و خانواده شهید ستاری همکاری بسیار خوبی با ما داشتند و بخصوص سورنا ستاری با اثر بسیار همراه بود.

وی ادامه داد: سورنا ستاری تصمیمی جسورانه گرفت و قبل از جشنواره اثر را ندید و گفت می‌ترسم فیلم را ببینم و درباره آن اعمال نظر کنم. در ادامه برای اکران مردمی نیز نکاتی از سوی سورنا ستاری اشاره شد که به سود فیلم بود و من چنین تجربه‌ای را نداشتم.

مدیر تولید «منصور» تاکید کرد: بسیاری از مواقع خانواده قهرمانان مانع می‌شوند تا دست فیلمساز برای پرداخت به اثر باز باشد.

مطهر اظهار کرد: محسن قصابیان روزی از روزهای فیلمبرداری باید لباس غیرنظامی می‌پوشید و آن روز سورنا ستاری به پروژه سر زد. از قصابیان خواستم لباس نظامی را بپوشد و وی پس از پوشیدن لباس، روبروی سورنا قرار گرفت و من شوک و بهت را در چهره وی دیدم چراکه خیلی شبیه پدر شده بود.

وی ادامه داد: بخش‌هایی از حذفیات اثر خودخواسته بود و ماجرای ممیزی در کار نبود اما اثر نسبت به نسخه جشنواره فیلم فجر ۱۴ دقیقه کوتاه‌تر و ریتم کار بهتر شد. سکانس معروف شهید ستاری و مرحوم هاشمی رفسنجانی مربوط به برهه‌ای است که توضیح می‌دهد در چه دوره‌ای هستیم اما مجموعه‌ای از دلایل ما را به این نتیجه رساند که این سکانس را حذف کنیم.

این مدیر تولید افزود: کسی ما را مجبور به حذف سکانس‌های مربوط به هاشمی رفسنجانی از فیلم «منصور» نکرد و دوست نداشتیم حاشیه گریبانگیر اثر شود.

مدیرتولید فیلم «منصور» یادآور شد: می‌گویند ما امکانات زیاد و بودجه مناسبی داشتیم. این خوب است که مخاطب تصور کند با یک پروژه عظیم روبرو است و ما کم نگذاشتیم اما به لحاظ بودجه، اوج تهیه کننده اثر بود و اگر نیروی هوایی ارتش پای کار نمی‌آمد قطعاً این پروژه شکل نمی‌گرفت.

مطهر عنوان کرد: برای این پروژه ما نزدیک ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای این اثر در سال ۹۸ هزینه کردیم و سوم اسفند همزمان با آغاز دوره قرنطینه کرونا، فیلمبرداری اثر به پایان رسید. یک هلی کوپتر که بخواهد بپرد ۱۲ میلیون هزینه دارد که ما این هزینه‌ها را نداشتیم و ارتش پای کار بود. معمولاً دو سوم پروژه‌ها، صرف دستمزد بازیگران می‌شود اما به همت کیومرث مرادی و تلاش سیاوش سرمدی با طیف خوبی از بازیگران تئاتری روبرو شدیم.

این مدیر تولید توضیح داد: با توجه به وضعیت کرونایی از فروش اثر راضی هستیم. امروز از هر ۱۰۰ فیلم که ساخته و اکران می‌شود شاید ۲ اثر باشد که پول خود را در می‌آورد و ۴۰ درصد از فروش به سرمایه گذار می‌رسد. اساساً این اتفاق رانتی است و اتفاقات مختلف در میان است. این فیلم تا امروز حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است و در شهر علاوه بر فیلمیران که پخش کننده است «عماریار» نیز برای توزیع در شهرستان‌ها کمک می‌کند و حتی فیلم در مساجد و بیمارستان‌ها نیز اکران می‌شود و اتفاقاً گردش مالی هم دارد.

مطهر گفت: علاقه مند به تولید «منصور ۲» هستیم و می‌توان به این سمت رفت و ادامه کاراکتر یک قهرمان را تکرار کنیم چرا که شخصیت منصور ستاری به ما این ظرفیت را می‌دهد.

لازم به ذکر است برنامه تلویزیونی «در انتهای الوند» شنبه تا چهارشنبه هر هفته به تهیه کنندگی امیرحسین آذر، کارگردانی مسعود مرعشی و با اجرای مجید یحیایی، حامد مهربانی، غزاله کفاش طلب، فرشته علیپور و پدرام ابدان ساعت ۷ صبح روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟