• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۰۹ - ۰۱:۱۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
حیدری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: این وضع بازی تیمی که می‌خواهد قهرمان شود، نیست

مهاجمان استقلال کی می‌خواهند گلزنی کنند؟

آقای قاسمی‌نژاد! اینجا استقلال است نه تیم دسته‌دومی

وقتی قاسمی‌نژاد به زمین آمد به‌قدری بی‌انگیزه و بی‌تفاوت بود که حد نداشت، اینجا استقلال است چطور می‌شود که یک بازیکن تکنیکی که در تیم قبلی خود همه‌کاره بوده و عصای دست سرمربی محسوب می‌شده در استقلال به این اندازه افت می‌کند؟ این موضوع قطعا عامل روانی دارد.

مهاجمان استقلال کی می‌خواهند گلزنی کنند؟

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: هاشم حیدری در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص دیدار استقلال مقابل صنعت نفت آبادان که با تساوی یک-یک به پایان رسید، گفت: «چه بگویم، الان وقت انتقاد هم نیست. درست است که استقلال موقعیت زیادی ایجاد کرد اما تیمی که می‌خواهد قهرمان شود باید این بازی‌ها را ببرد. الان چهار بازی پیاپی است که استقلال به تساوی می‌رسد و بعد همه گلایه می‌کنند و تقصیر را گردن وزیر و فلان و غیره می‌اندازند‌. الان که دیگر بهانه‌ای نیست و باید تیم نتیجه بگیرد. چرا این همه موقعیت در نیمه دوم از دست رفت؟ بازیکنان ابتدایی هم این توپ‌ها را به گل تبدیل می‌کنند، پس کی دیگر مهاجمان ما می‌خواهند گلزنی کنند؟»

وی ادامه داد: «در بازی مقابل نفت آبادان که دیگر همه بازیکنان بودند اما برای استقلال زشت است که در ۷بازی فقط ۶گل می‌زند. این خیلی دردآور است و این سوال پیش می‌آید این چه فوتبالی است که بازی می‌کنیم؟ تیمی که می‌خواهد قهرمان شود باید این شکلی بازی کند؟ بالاخره درست است که مشکلاتی وجود دارد و قبل از دربی هم هستیم اما استقلال در این دیدار موقعیت‌های زیادی ایجاد کرد. یک موقع است که شما محتاط بازی می‌کنید و نتیجه هم طبیعی می‌شود اما روند بازی در این دیدار بد نبود با این حال بازهم استقلال در ضدحملات اسیر می‌شد و آنها هم به‌اندازه کافی در دقایق پایانی بازی موقعیت داشتند. در هر صورت تیمی که می‌خواهد قهرمان شود این وضع و اوضاع نتایج و شکل بازی نیست در غیر این صورت اگر می‌خواهیم چهارم و پنجم شویم همین شکل بازی کنیم و هیچ اشکالی هم ندارد، اما تیمی که می‌خواهد قهرمان شود باید این دست از بازی‌ها را ببرد. در ادامه هم که بازی‌های استقلال سخت می‌شود و هفته هشتم با پرسپولیس و هفته‌های بعد با سپاهان مواجه می‌شود و در نیم‌فصل دوم هم که همه بازی‌ها سخت می‌شود چون همه تیم‌ها احساس خطر می‌کنند ولی الان وقت آن است که با توجه به لغزش سایر تیم‌ها استقلال بتواند از این فرصت استفاده کرده و خودش را در جمع مدعیان حفظ کند، به هر حال تیم زحمت می‌کشد اما پیروز نمی‌شود و این خیلی حیف است. این درحالی است که تماشاگر هم امسال هیچ بهانه‌ای را قبول نمی‌کند.»

هاشم حیدری درباره اینکه چرا مهاجمان استقلال در امر گلزنی موفق عمل نمی‌کنند، گفت: «من به تیم نزدیک نیستم و نمی‌دانم به‌صورت تخصصی چه تمریناتی می‌شود، آخرین باری که تیم از روی نقطه کرنر یا از روی سانتر یا ضربات کاشته به گل رسیده را یادمان نمی‌آید، وقتی که این روش‌ها جواب نمی‌دهد باید تاکتیک را عوض کرد، الان وقتی روی ارسال‌ها به نتیجه نمی‌رسیم باید روش‌های دیگر را امتحان کرد اما اینکه موقعیت پیش می‌آید و مهاجم آن را تبدیل به گل نمی‌کند خیلی از آن به مسائل روانی و خیلی هم به تکنیک خود بازیکن مربوط می‌شود و بازیکن باید تکنیک ضربه زدن داشته باشد.»

وی ادامه داد: «ما هم تک‌به‌تک می‌شدیم و راحت ضربه می‌زدیم اما ما کار می‌کردیم و به‌شخصه همه موقعیت‌ها را شب قبل از بازی در ذهنم مرور می‌کردم که اگر در بازی موقعیت گیرم آمد چه‌جور ضربه بزنم، حتی الان هم که با پیشکسوتان بازی می‌کنم همین کار را می‌کنم. این موضوع کمک می‌کند چون ذهن برای ضربه زدن آماده می‌شود. من فکر می‌کنم مشکل مهاجمان استقلال ذهنی است و قسمت دیگر به مسائل تکنیکی مربوط می‌شود که از پایه یاد نمی‌گیرند که چگونه ضربه بزنند. شما فوتبال اروپا را ببینید بالاخره از هر دو ضربه یک‌ضربه گل می‌شود نه اینکه همه ضربات هدر برود. اگر در گلزنی ناکام می‌ماندیم سعی می‌کردیم سازنده باشیم و حداقل پاس موثر برای گل زدن سایر مهاجمان بدهیم.»

حیدری تاکید کرد: «استقلال روی ارسال‌ها خیلی مشکل دارد. شما یک مهاجم قدبلند دارید اما برای او اصلا ارسال نمی‌شود. سلمانی اصلا نمی‌تواند سانتر کند. وریا غفوری هم که اصلا کارش از اول سانتر کردن نبوده چون بازیکنی است که پابه‌توپ حرکت کرده و به دل خط‌دفاعی می‌زند اما وقتی مهاجم قدبلند دارید باید سانتر کردن را هم امتحان کنید تا دفاع حریف تاکتیک شما را نفهمد و دست‌تان را نخواند. بنابراین باید شیوه‌های مختلف را انجام دهید. الان چهار بازی است که این کار انجام نمی‌شود و ما چیزی نمی‌بینیم.»

مهاجم سال‌های دور استقلال درباره اینکه به‌نظر می‌رسد بازیکنی مانند امین قاسمی‌نژاد بازی کردن در خط‌حمله را فراموش کرده است، گفت: «واقعا همین‌طور است، وقتی قاسمی‌نژاد به زمین آمد به‌قدری بی‌انگیزه و بی‌تفاوت بود که حد نداشت، اینجا استقلال است چطور می‌شود که یک بازیکن تکنیکی که در تیم قبلی خود همه‌کاره بوده و عصای دست سرمربی محسوب می‌شده در استقلال به این اندازه افت می‌کند؟ این موضوع قطعا عامل روانی دارد، باید درکنار تیم روانشناس باشد و با این بازیکنان صحبت کند تا جایگاه خود را بدانند. برای خودم جای تعجب داشت که قاسمی‌نژاد داشت در حد و اندازه‌های تیم دسته‌دومی بازی می‌کرد، خیلی بی‌تفاوت و اصلا انگارنه‌انگار که اینجا استقلال است.»

حیدری در پایان درخصوص پیش‌بینی‌اش از دیدار دربی شنبه آینده گفت: «بازی پرسپولیس را هم دیدم و این تیم هم چنگی به دل نمی‌زند و فکر نمی‌کنم بازی خوبی شود، البته دربی یا از آن دسته بازی‌هایی می‌شود که خیلی گل در آن رد و بدل می‌شود یا خیلی سرد و بی‌روح، به‌نظر من این دربی قابل پیش‌بینی نیست، دو تیم در شرایط خیلی خوب نیستند هرچند شاید تجربه پرسپولیسی‌ها بیشتر باشد اما بازهم معتقدم استقلال مقابل نفت آبادان خوب بازی کرد و فرصت‌های زیادی ایجاد کرد اما وقتی گل نمی‌زنید و نمی‌برید، هر چقدر هم خوب باشید همه اینها تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک