• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۰۹ - ۰۱:۵۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی:‌

وزیر علوم عزم خود را برای اجرای تغییرات ساختاری مورد نیاز معاونت فناوری جزم کند

وزیر علوم باید در تغییر ساختار و همچنین جابه‌جایی مهره‌های موجود عزم جدی داشته باشد. متاسفانه ملزومات راه‌اندازی این معاونت دیده نشده و از سوی دیگر باورمندی به ایجاد آن نیز در دانشگاه‌های بزرگ کشور ایجاد نشده است.

وزیر علوم عزم خود را برای اجرای تغییرات ساختاری  مورد نیاز معاونت فناوری جزم کند

 روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره راه‌اندازی معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم با تاکید بر اینکه باورمان این است که تحقق این معاونت کار درستی است، گفت:‌ «در این مساله که این وزارتخانه باید معاونتی برای انجام کارهای مرتبط با حوزه فناوری و نوآوری داشته باشد، شکی نیست، اما مساله اینجاست خبرهایی که از رویکرد این معاونت به‌گوش می‌رسد، چندان خوب نیست. به‌عبارت‌دیگر با مدل فعلی وزارت علوم راه‌اندازی این معاونت چندان معنایی ندارد؛ چراکه از یک‌سو اختلافاتی میان دانشگاه‌ها وجود دارد و آنها چندان ماموریت‌های محوطه‌شده را قبول ندارند و دوم بحث ساختار است که باید تغییر جدی کند.»

او ادامه داد:‌ «وزیر علوم باید در تغییر ساختار و همچنین جابه‌جایی مهره‌های موجود عزم جدی داشته باشد. متاسفانه ملزومات راه‌اندازی این معاونت دیده نشده و از سوی دیگر باورمندی به ایجاد آن نیز در دانشگاه‌های بزرگ کشور ایجاد نشده است. درمجموع حس خوبی را از ایجاد این معاونت دریافت نمی‌کنیم؛ این درحالی است که در دانشگاه آزاد اسلامی ایده برای اجرای این کار از همان ابتدا به‌صورت جدی وجود داشته و تغییرات در راستای راه‌اندازی معاونت فناوری هم به شکل جدی دنبال شد.»

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر اینکه قطعا نمی‌توان یک‌باره یک معاونت جدید را راه‌اندازی کرد، اظهار داشت:‌ «قطعا باید الزامات آن را هم رعایت و تغییرات لازم در راستای تحقق آن را انجام داد و طبیعی است که این تغییرات هم هزینه‌بر خواهد بود. باید به این مساله اشاره کنم که در دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدا ‌ساختارهای کلی را تغییر دادیم و بعد به ایجاد معاونت فناوری رسیدیم، درحالی‌که در وزارت علوم این‌گونه نیست و یک‌باره معاونت راه‌اندازی شد و روش انجام کار غلط بوده است.»

دهقانی‌فیروزآبادی افزود:‌ «مساله بعدی این است که اصلا نمی‌توان مدل راه‌اندازی معاونت فناوری و نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی را با وزارت علوم یکسان دانست؛ چراکه در وهله اول پذیرش واحدها از سازمان مرکزی در دانشگاه آزاد اسلامی به‌مراتب بیشتر از دانشگاه‌ها از وزارت علوم است. به‌عبارت‌دیگر در اینجا به‌راحتی فرمان پذیری صورت می‌گیرد و سیستم هماهنگ است اما این مساله را در وزارت علوم شاهد نیستیم. از طرف دیگر اساتید دانشگاه‌های دولتی عموما پژوهشگرانی هستند که به انجام فعالیت‌های فناورانه نیز علاقه‌مند هستند اما در دانشگاه آزاد اسلامی‌ عموما با فناوران و صاحبان کسب‌وکارهایی روبه‌رو بودیم که دوست داشتند عنوان هیات علمی هم داشته باشند، یعنی جنس اساتید دانشگاه آزاد با دانشگاه‌های دولتی متفاوت است و قطعا در دانشگاه آزاد اسلامی اساتید، مباحث فناورانه را راحت‌تر می‌پذیرند.»

او تصریح کرد: «هرچند قطعا باید معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم راه‌اندازی شود اما معتقدم دانشگاه آزاد اسلامی به‌خاطر جنس و شرایطش و اینکه در این حوزه پیشکسوت بوده، توانسته موفق‌تر عمل کند و قطعا وزارت علوم باید از این دانشگاه الگو و کمک بگیرد که متاسفانه تا امروز این اتفاق نیفتاده است، درحالی‌که همه ما سیستم آموزش عالی کشور هستیم. دانشگاه آزاد اسلامی یک‌میلیون دانشجو و 25 هزار استاد دارد، از طرف دیگر 75 هزار نفر از کارکنان دولتی از این دانشگاه آمده‌اند، قطعا نمی‌توان این دانشگاه را حذف کرد و باید از تجربیات آن در راستای پیشبرد برنامه‌ها استفاده کرد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار