• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۰۹ - ۰۱:۵۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رفیعی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: برای اساسنامه تا ۱۰ اسفند فرصت داریم، خیلی هم نگرانیم

احتمالا اعلام رای ویلموتس دوباره به تعویق می‌افتد

آرای زیادی از فدراسیون‌های ملی و فیفا توسط CAS نقض شده است

برای چندمین‌بار پیاپی رای صادره دادگاه عالی ورزش درخصوص مارک ویلموتس به تعویق افتاد.

احتمالا اعلام رای ویلموتس دوباره به تعویق می‌افتد

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: فدراسیون فوتبال ایران همچنان با چالش اساسنامه دست‌وپنجه نرم می‌کند. این درحالی است که به روایتی در دی‌ماه و به روایت دیگری دهم اسفندماه پایان فرصت فیفا به فدراسیون فوتبال است تا تکلیف اساسنامه را یک‌بار برای همیشه روشن کرده و کار را یکسره کند، با این حال همچنان مجلس در این خصوص با صبر و تامل کار را پیش برده و به نظر می‌رسد مجلسی‌ها بیشتر به تبعات این امر می‌اندیشند، این درحالی است که مشاور عالی رئیس فدراسیون فوتبال اعتقاد دارد ما نگران هستیم و باید هرچه سریع‌تر به الزامات و قوانین فیفا و آن چیزی که این نهاد بین‌المللی از ما درخواست کرده عمل کرده و آن را در اساسنامه اجرایی کنیم.

بر همین اساس و درخصوص اتفاقات حقوقی روز فوتبال ایران ازجمله به تاخیر افتادن چندباره رای مارک ویلموتس سرمربی سابق بلژیکی تیم ملی فوتبال ایران توسط CAS و همچنین موضوع اساسنامه دقایقی با غلامرضا رفیعی، مشاور عالی رئیس فدراسیون فوتبال به گفت‌وگو پرداختیم که متن گفت‌وگوی «فرهیختگان» با رفیعی را در ادامه می‌خوانید.

برای چندمین‌بار پیاپی رای صادره دادگاه عالی ورزش درخصوص مارک ویلموتس به تعویق افتاد، البته چند روز پیش در «فرهیختگان» به این موضوع اشاره کردیم و نوشتیم با توجه به گاف‌های ویلموتس، فدراسیون فوتبال به روند امور و شکسته شدن رای امیدوار است.

اول اینکه هیچ چیزی پشت‌پرده نیست و پیچیدگی پرونده باعث این موضوع شده چون از لحاظ فنی، حقوقی و تخصصی این پرونده از پرونده‌های سخت محسوب می‌شود و قضات دیوان باید حتما به یک اجماعی برسند، در هر صورت سه نفر از قضاتی که روی این پرونده در دادگاه عالی ورزش کار می‌کنند از داوران و قضات خوشنام هستند، در وهله بعدی تمدید مهلت صدور رای برای چندبار هرچند کم‌سابقه نیست اما برای پنجمین‌بار یک مقدار کم‌سابقه به شمار می‌رود، بنابراین افکار عمومی مثل خودمان حق داریم و انگار در خوف و رجا و در برزخ هستیم که بالاخره چه اتفاقی خواهد افتاد اما نکته مهم این است که با توجه به اینکه تا پایان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حدود یک‌سال دیگر باقی مانده، از آنجایی که آقای ویلموتس قبلا مصاحبه‌هایی را کرده بود که با تیمی قرارداد نمی‌بندد اما در جای دیگری استخدام شد، این موارد باعث می‌شود تا ما یک مقدار امیدوارتر شویم، هرچند تضمینی نیست که حکم به سود ما خواهد شد یا طرف مقابل یعنی واقعا هیچ‌کس نمی‌تواند این موضوع را پیش‌بینی کند اما خوشبختانه وکلای فدراسیون فوتبال هم وکلای خوبی بودند و به‌خوبی دفاع کردند و من خودم در جلسه دادگاه حضور داشتم و این موضوع را به شخصه دیدم اما اینکه چه می‌شود هرکسی هر پیش‌بینی کند چه خوشبین باشد و چه بدبین باشد، پیش‌بینی نادرست خواهد بود برای اینکه این پرونده واقعا پرونده پیچیده و سختی است و آثار و تبعاتی را هم در حقوق ورزش جهان خواهد داشت.

چرا این اتفاق می‌افتد و تبعاتی را در حقوق ورزشی جهان خواهد داشت؟

این پرونده از حیث حقوق متقابل فدراسیون‌ها و مربیان تیم ملی از جهت مدت قرارداد، طرق فسخ قرارداد و جبران خسارات ادعای طرفین به‌قدری پیچیدگی‌های ممکن و زوایای مختلف دارد که قضاوت کردن درمورد آن سخت است اما امیدواریم؛ به این دلیل که می‌دانیم حق با ماست و براین عقیده هستیم که آقای ویلموتس استحقاق مطالبه آن مبلغ را ندارد.

همان ۲ میلیون یورویی که برای 63 روز به این سرمربی دادید هم به نظر می‌رسد بیشتر از حقش بوده باشد؟

در دعوا هرکدام از طرفین وکلایی دارند و همچنین ادله و مستنداتی هم دارند و به‌خصوص شهودی که شهادت می‌دهند هم وجود دارد و همه اینها درکنار هم قرار می‌گیرند، یعنی آنچه در جلسه دادگاه و لوایح و دفاعیات طرفین گذشت و آنچه درحقیقت براساس اظهارات شهود پرونده مطرح هست؛ اینها همه دست به دست هم نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کرده ضمن اینکه قابلیت داینامیک یا پویایی حقوق بین‌الملل ورزش اقتضا می‌کند دقت بیشتری شود، چون رای صادره در این پرونده روی پرونده‌های مشابه در آینده تاثیر خواهد گذاشت و برای دادگاه CAS تبدیل به رویه خواهد شد، پس همه اینها مهم و اثرگذار هستند و من فکر نمی‌کنم چیز پشت‌پرده‌ای باشد، در این خصوص آنچه را که می‌توانم بگویم از نظر ما به‌عنوان مدعی و شاکی در دیوان حکمیت ورزش، ویلموتس استحقاق مطالبه چنین وجهی را از فیفا نداشته و حتی ما معتقدیم بیشتر از حقش دریافت کرده است.

مدیرعامل سابق فولاد مسعود رضاییان قبلا در گفت‌وگویی اعلام کرده بود فلسفه ایجاد دادگاه عالی ورزش در این است که به قدری شکایت‌ها را معطل کند که طرفین بی‌خیال موضوع شوند؛ چراکه سابقه نداشته معمولا دادگاه CAS بخواهد رای فدراسیون‌های بین‌المللی ورزشی را بشکند و به آنها احترام می‌گذارد.

آقای رضاییان نظر شخصی خود را گفته و ما نظر کارشناسی و حقوقی را می‌گوییم. این‌طور نیست که ایشان اعلام کردند چون آرای زیادی از آرای فدراسیون‌های ملی و فیفا نقض و شکسته شده یا اصلاح یا تایید می‌شود و این یک قاعده کلی نیست که یک رای در دادگاه عالی ورزش، محکوم به تایید‌شدن باشد و این بستگی به ادله و قرارداد و دفاعیات طرفین و عوامل زیاد دیگر دارد، از لحاظ حقوقی و کارشناسی با این اظهارنظر آقای رضاییان اختلاف‌نظر دارم اما به نظر ایشان احترام می‌گذارم.

چه تضمینی وجود دارد که دفعه آینده رای پرونده ویلموتس اعلام شده و برای ششمین‌بار به تعویق نیفتد؟

احتمال این امر خیلی زیاد است که بازهم به تعویق بیفتد و پیش‌بینی بنده این است که ممکن است اعلام رای چند‌بار دیگر به تعویق بیفتد، در واقع چند بار دیگر و نه یک‌بار دیگر به خاطر اینکه ما اواخر آذر ماه جلسه دادگاه دستیار آقای ویلموتس را داریم و خیلی بعید است قبل از جلسه دادگاه دستیار سرمربی سابق تیم ملی، رای پرونده اصلی صادر شود. برداشت و پیش‌بینی من این است که ممکن است حتی دو، سه بار دیگر این موضوع عقب بیفتد.

به اساسنامه فدراسیون فوتبال برسیم. به نظر می‌رسد این موضوع به مرحله هشدار نزدیک شده، در این خصوص چه صحبتی دارید؟

دراین خصوص در ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با فدراسیون جهانی فوتبال فیفا هستیم و فیفا مدام از ما گزارش می‌خواهد که این کار به کجا رسید و آخرین‌بار همین چند هفته پیش از ما خواستند گزارشی بدهید که قانون شما در مجلس در چه وضعیت و شرایطی قرار دارد و فکر می‌کنم حدودا تا ۱۰ اسفند ماه فرصت داریم البته خیلی هم نگران هستیم.

البته بحث دی‌ماه هم مطرح بود اما شما می‌گویید تا اسفندماه که انتخابات فدراسیون فوتبال سال گذشته در این تاریخ برگزار شد؟

بله یک‌سال بعد از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال در سال گذشته مدنظر بود اما بازهم تاکید می‌کنم که نگران هستیم اگر بگویم نگران نیستیم واقعا این‌طور نیست و نگران هستیم به این دلیل که فیفا اصرار دارد فدراسیون فوتبال ایران، استقلال مدیریتی داشته باشد و از فهرست نهادهای عمومی غیردولتی خارج شود. دیوان عدالت اداری اخیرا دو رای را از طریق هیات عمومی صادر و اعلام کرده فدراسیون فوتبال دیگر جزء نهادهای عمومی غیردولتی نیست. از طرف دیگر دولت هم چنین عقیده‌ای را دارد یعنی دبیر هیات‌دولت هم روی چنین موضوعی با تایید آن، سابقه اعلام‌نظر دارد اما بالاخره این اما و اگرها و ابهامات و تردیدهایی که توسط برخی نمایندگان سابق و فعلی و دیوان محاسبات صورت گرفته این نگرانی‌ها را تشدید کرده است، هرچند نظر دیوان محاسبات در سال ۱۴۰۰ بر این بود و هست که فدراسیون فوتبال جزء نهادهای عمومی غیردولتی محسوب می‌شود و این موضوع باید تکلیفش هرچه سریع‌تر توسط مجلس روشن شود. فوتبال بخشی از جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و جمهوری اسلامی ایران قوه مقننه دارد و اصل تفکیک‌قوا در آن حاکم است و قانونگذار هم مجلس است یعنی همان قوه مقننه که ما هم با افتخار تابع قوه‌مقننه هستیم اما از قوه‌مقننه استدعا می‌کنیم به مباحث تخصصی حقوق بین‌الملل ورزش اهتمام بیشتری داشته باشند، چون این موضوع یک موضوع تخصصی به شمار می‌رود. مقررات فیفا فوتبالی و برای همه جهان است و آنها الزام نمی‌کنند که چنین کاری را کنیم بلکه می‌گویند اگر می‌خواهیم به عضویت خودمان در فیفا ادامه بدهیم بالاخره هم حقوقی دارد و هم تعهداتی و اگر شما می‌خواهید عضو باشید باید یک‌سری الزامات را رعایت کنید اما اینکه چه کسی صلاح می‌داند ما این شرایط را بپذیریم حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است که مشتمل بر سه قوه می‌شود؛ قوه مجریه، قضائیه و قوه مقننه، تا امروز دو قوه نظر خود را اعلام کردند که فدراسیون فوتبال جزء نهادهای عمومی غیردولتی نیست اما هنوز مجلس باقی مانده و اتفاقا مجلس باید تکلیف این موضوع را روشن کند و تصمیم بگیرد. در هر صورت ان‌شاءالله که این اتفاق بیفتد و ما هم امیدواریم و دعا می‌کنیم و مطمئنم نمایندگان محترم مجلس کمتر از ما به فوتبال علاقه ندارند بلکه بیشتر هم علاقه دارند چون فوتبال در خون و سلول مردان و بانوان ایران است و آینده درخشانی انتظار ما را می‌کشد و هیچ کس مخالف این نیست که فوتبال ما در جهان بدرخشد، هرچند برای درخشیدن در جهان باید ابزار و تعهداتش را هم بپذیرد و امیدوارم هرچه سریع‌تر این اتفاق بیفتد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار