• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۱۸ - ۱۶:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

شفاف‌سازی بانک ایران‌زمین در مورد تعاونی مولی‌الموحدین

براساس صورت مالی بانک ایران زمین مانده طلب این بانک از تعاونی مولی الموحدین تا پایان اسفندماه سال گذشته 3 هزار و 315 میلیارد تومان بوده که با کسر ذخیره مطالبات مشکوک الوصول خالص طلب 3 هزار و 265 میلیارد تومان خواهد بود.

شفاف‌سازی بانک ایران‌زمین در مورد تعاونی مولی‌الموحدین

مهدیه قاسمی: بخشی از صورت مالی سال 1399 بانک ایران¬زمین مربوط به شفاف سازی این بانک در خصوص روابط مالی با تعاونی مولی الموحدین است. در گزارش صورت مالی آمده است: «حسب توافق¬های به¬عمل آمده فی مابین مؤسسین بانک ایران¬زمین و مسئولین ذیربط بانک مرکزی مبنی بر ساماندهی و انتقال دارایی¬ها و بدهی¬های تعاونی مولی الموحدین به بانک ایران¬زمین توافق نامه¬هایی فی مابین بانک ایران زمین و تعاونی مولی الموحدین مبنی بر تبدیل شعب آن تعاونی به شعب بانک ایران¬زمین و نقل و انتقال دارایی¬ها و بدهی¬ها در مواعد مربوطه، منعقد و مقرر گردیده است. به میزان منابعی که این بانک جهت انجام تعهدات تعاونی مولی الموحدین صرف نموده، به بدهکار حساب آن تعاونی منظور و بر اساس نرخ توافقی تا زمان انتقال مالکیت اموال انتقالی سود محاسبه نماید.

جهت تسویه مانده بدهی مذکور نیز، اموال و ساختمان¬های متعلق به تعاونی مولی الموحدین به ارزش کارشناسی مرضی الطرفین به بانک ایران¬زمین منتقل گردد. با توجه به مراتب فوق، موارد حائز اهمیت انجام شده در چارچوب توافقات صورت پذیرفته به شرح زیر بوده است. ( توضیح اینکه نرخ سود علی الحساب تعیین شده جهت مانده مطالبات از تعاونی مولی الموحدین برای سال¬های مالی ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ حدود ۲۷ درصد و ۲۸ درصد(حسب مورد) و سال¬های مالی ۱۳۹۴ لغایت ۱۳۹۷ نیز ۳۴ درصد (نرخ وجه التزام اضافه برداشت این بانک از بانک مرکزی) در نظر گرفته شده است.)

الف- طی سنوات قبل، تعداد ۳۵۳ شعبه تعاونی مولی الموحدین به بانک ایران¬زمین، تغییر وضعیت داده و از تاریخ انتقال مقرر گردیده است که هیچ¬گونه افتتاح حساب سپرده و اعطاء تسهیلات به¬نام تعاونی مولی الموحدین انجام نپذیرد. کلیه وجوه مربوط به تسویه سپرده¬های اشخاص نزد تعاونی مزبور، توسط این بانک پرداخت و به حساب فی مابین با تعاونی مولی الموحدین منظور گردیده است.

ب- سود مطالبات از تعاونی مولی الموحدین مرتبط با سال¬های ۱۳۹۱ الی 1399، به ترتیب به مبالغ 925,000 میلیون ریال، 2,316,035 میلیون ریال 7,194,000 میلیون ریال،  13,638,312 میلیون ریال، ۱۸,۱۳۷,۳۹۹ میلیون ریال، 23,130,879 میلیون ریال ، 16,828,474 میلیون ریال ، ۳۸,۳۱۲ ۱۳٫۶ میلیون ریال و  14,029,419 میلیون ریالی شناسایی و به حساب فی مابین با تعاونی مولی الموحدین منظور شده است که از بابت سود سال مالی ۱۳۹۷، مبلغ  4,950 میلیارد ریال در سال مالی 1398 ذخیره در حساب¬ها احتساب و منظور گردیده است.

ج- در خصوص ضمانتنامه صادره توسط بانک ایران¬زمین به نفع بانک سپه بابت تعهد بدهی تعاونی مولی الموحدین از محل پذیرش کفالت تعاونی بهمن ایثار، با توجه به سر رسید ضمانتنامه و عدم انجام تعهدات در باز پرداخت دیون مربوط توسط تعاونی مزبور، وجه ضمانتنامه مورد درخواست قرار گرفته که در سال ۱۳۹۴، بنا به توافقات انجام شده مبلغ 2,000 میلیارد ریال وجه ضمانتنامه به بانک سپه پرداخت گردید. همچنین بانک سپه درخواست مبلغ 2,539 میلیارد ریال بابت وجه التزام دیرکرد تسویه بدهی تا پایان سال مالی ۱۳۹۵ نموده که اقدامات لازم توسط بانک ایران¬زمین و تعاونی مولی الموحدین از طریق بانک مرکزی، جهت بخشودگی جرائم مربوطه به¬عمل آمد. در راستای اقدامات انجام شده، بانک مرکزی طی نامه¬ای به بانک سپه، توصیه نموده مبلغ 1,182 میلیون ریال به¬عنوان تسویه کامل دریافت نماید. توضیح مبنی براینکه، مراتب امر از طریق طرح دعوی در مراجع قضایی از طریق بانک سپه پی¬گیری گردید که پس از طی مراتب رسیدگی دعوی در مراجع قضایی، رأی قطعی شعبه چهار دیدگاه تجدیدنظر استان تهران در دی ماه ۱۳۹۷ مبنی بر تادیه مبلغ اعلامی بانک مرکزی به مبلغ 1182 میلیون ریال از سوی بانک ایران¬زمین و تعاونی مولی الموحدین در حق بانک سپه، صادر و به طرفین دعوی ابلاغ گردیده است. توضیح مبنی بر اینکه، تعدیلات لازم از این بابت به طرفیت تعاونی مولی الموحدین در سال مالی ۱۳۹۷ به حساب ها منظور گردید.

 د- تا تاریخ تأیید این صورت¬های مالی، طی نشست¬های مکرر فی مابین مدیران بانک ایران¬زمین و تعاونی مولی الموحدین در خصوص نقل و انتقال دارایی¬ها و بدهی¬های تعاونی مولی الموحدین به بانک و انعقاد قراردادهای متعدد نسبت به اجرای مفاد توافقات به¬عمل آمده در طی سنوات گذشته، در مورخ 1/5/1398 توافق¬نامه نهایی از این بابت به شماره ۹۸/۱۱۴۵۴۸ بین طرفین به شرح مفاد ذیل منعقد گردید که در توافق¬نامه مزبور ضمن تأیید و تنفیذ توافقات قبلی، انتقال دارایی¬ها به میزان بدهی¬های تعاونی مولی الموحدین با احتساب خسارت تأخیر تادیه بر مبنای نرخ جریمه بانک مرکزی برای بانک¬ها، مراتب جهت تعیین تکلیف نهایی و ضبط در سوابق بانک مرکزی مورد توافق قرار گرفت به صورت ریز دارایی¬های منتقله از تعاونی مولی الموحدین به بانک ایران¬زمین طی دو لیست اموال انتقالی تا پایان سال ۱۳۹۴ و اموال انتقالی تا پایان آذر ماه 1398 به امضاء طرفین توافق¬نامه رسیده است و موارد مشروحه در لیست¬های مورد اشاره، مورد تأیید و تنفیذ نهایی طرفین قرار گرفت.

- در اجرای انتقال اموال و دارایی¬های تعاونی مولی الموحدین به بانک ایران¬زمین، نظر به نیاز و درخواست تعاونی مولی الموحدین جهت تأمین نقدینگی برای رفع تعارض با پرداخت قدر السهم شرکاء جهت انتقال اموال و دارایی¬ها به بانک ایران¬زمین، مبانی توسط بانک ایران¬زمین به تعاونی مولی الموحدین پرداخت گردیده، که پرداخت مبالغ مورد تأیید و تنقید نهایی طرفین قرار گرفت.

- با عنایت به تأخیر در معرفی و انتقال اموال و دارایی¬های تعاونی مولی الموحدین به دلیل انجام مراحل و تشریفات اداری و قانونی جهت انتقال به بانک ایران¬زمین و با توجه به پرداخت بدهی¬های تعاونی مولی الموحدین به اشخاص توسط بانک ایران¬زمین، ناگزیر برابر مقررات و ضوابط جاری، مبالغی به¬عنوان خسارت تأخیر تادیه سالانه به حساب بدهی تعاونی مولی الموحدین نزد بانک ایران زمین منظور که مورد توافق طرفین قرار گرفته و برابر موارد ذکر شده در این توافق¬نامه همراه با اصل بدهی و پرداخت¬های نقدی از اموال و دارایی¬های معرفی شده به بانک ایران زمین تسویه نهایی نشده است.

- با عنایت به مفاد قراردادهای فی مابین در صورتی که هر یک از اموال انتقالی به بانک ایران¬زمین مستحق للغیر درآید یا قابل انتقال به بانک ایران¬زمین نباشد یا هر نوع فسادی در معامله کشف شود، از قبیل تعرض به گزارشات کارشناسی املاک و اموال ارائه شده، تعاونی مولی الموحدین متعهد است نسبت به پذیرش قیمت کارشناسی جدید یا جایگزینی اموال و دارایی دیگر به قیمت روز مبادرت نموده و یا بدهی آن را به قیمت کارشناسی روز محاسبه و در وجه بانک ایران¬زمین کارسازی نماید.

براساس صورت مالی بانک ایران زمین مانده طلب این بانک از تعاونی مولی الموحدین تا پایان اسفندماه سال گذشته 3 هزار و 315  میلیارد تومان بوده که با کسر ذخیره مطالبات مشکوک الوصول خالص طلب 3 هزار و 265 میلیارد تومان خواهد بود. سند زیر موارد توافق بین بانک ایران¬زمین و تعاونی مولی الموحدین است که در اجرای صلح نامه تنظیمی مرتبط با انتقال با برگشت دارایی¬های متعلق به تعاونی مذکور به بانک ایران¬زمین تظیم شده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین